چگونه مکش جاروبرقی را زیاد کنیم؟

جارو برقی وسیله‌ای برای جمع‌آوری ذرات از روی سطوح مختلف است. کار با این دستگاه به این صورت است که با روشن شدن موتور، پره‌های فن می‌چرخند و هوا را به سمت درگاهی به نام اگروز هدایت می‌کنند. در این حالت میزان جریان هوا در قسمت پشت فن کمتر شده و کاهش سطح فشار اتفاق می‌افتد. در نهایت نیز با ایجاد مکش کافی، ذرات پس از عبور از فیلترهای مناسب به داخل کیسه کشیده می‌شوند. این عملکرد نشان می‌دهد که کیفیت یک جاروبرقی ابتدا به نوع موتور و سپس قدرت مکش بستگی دارد. اما سوال اینجاست که برای بالای بردن مکش جارو برقی چه کنیم؟ این مطلب شامل اطلاعاتی مربوط به پاسخ این سوال است.

چند راهکار ساده جهت افزایش مکش جاروبرقی

مکش جاروبرقی یک عامل اساسی در تعیین سطح عملکرد دستگاه است که هرچه قدرت بیشتری داشته باشد، الکتروموتور فشار کمتری را تحمل می‌کند. پس به محض اینکه حس کردید دستگاه قدرت اولیه را ندارد، باید با استفاده از راهکارهای زیر به افزایش مکش جاروبرقی کمک کنید تا موتور آسیب نبیند:

تخلیه یا تعویض کیسه

هنگامی که کیسه مخزن جاروبرقی پر می‌شود، ظرفیت کافی برای جمع‌آوری زباله‌های جدید وجود نخواهد داشت. در نتیجه مکش به حد کافی اتفاق نمی‌افتد. در این حالت برای بالا بردن مکش جاروبرقی نیاز است که کیسه را تخلیه کنید. البته اگر از نوع پارچه‌ای و غیر قابل تعویض باشد. در غیر اینصورت به راحتی می‌توان آن را با یک کیسه یکبار مصرف جدید جایگزین کرد.

تعویض یا شستشوی فیلتر

در جاروبرقی‌‌ها قطعاتی به نام فیلتر وجود دارد که از ورود ذرات به داخل موتور جلوگیری می‌کنند. هنگامی که سطح این فیلتر با گرد و غبار مسدود شود، جریان هوا به راحتی عبور نکرده و در نتیجه قدرت مکش کاهش می‌یابد. در این حالت باید متناسب با نوع فیلتر، آن را تعویض کرده یا تمیز کنید تا قدرت مکش به حالت قبل بازگردد.

تعمیر محل اتصالات

در بعضی مواقع کیسه فیلتر و حتی موتور سالم هستند اما همچنان زباله‌ها به خوبی جمع‌آوری نمی‌شوند. در این حالت باید محل اتصال خرطومی به بدنه اصلی را بررسی کنید. زیرا ممکن است این قسمت در اثر عوامل مختلف آسیب دیده باشد و با نفوذ هوا به خارج از بدنه اصلی، باعث کاهش قدرت مکش شود.

نظافت خرطومی و برس پارویی

A4Ea29Ec 4D8F 40F0 Bec1 0F3C270Dcc46

برای افزایش مکش جارو برقی باید به طور مرتب خرطومی و برس‌ها را تمیز کنید. خرطومی یک قطعه‌ی لوله مانند بوده که ممکن است بسیاری از ذرات داخل آن انباشته شوند. از طرفی پرز و مو نیز می‌توانند در قسمت پارویی جارو برقی گیر کرده و مسیر نفوذ هوا مسدود کنند. به همین علت باید به نظافت این دو قطعه توجه کنید.

افزایش مکش جارو برقی با تعمیر موتور

موتور قطعه اصلی جارو برقی است که نه تنها روی میزان مکش، بلکه روی تمام قطعات تاثیر می‌گذارد و اگر خراب شود، دستگاه عملا کارایی نخواهد داشت. بنابراین اگر با بررسی موارد بالا، همچنان جارو برقی قدرت اولیه را نداشت، حتما موتور آن را تعمیر کنید. این موضوع حتی ممکن است به شکستگی تیغه‌های فن نیز بازگردد.

قدرت مکش چه تاثیری روی قیمت جاروبرقی دارد؟

از آن‌جایی که جاروبرقی‌ از طریق مکانیسم مکش کار می‌کند، این ویژگی می‌تواند یک عامل اساسی در تعیین قیمت جارو برقی باشد. به طور حتم مدل‌هایی با قدرت مکش بهتر، موتور قوی‌تر با طول عمر بالاتر دارند. اما چون قیمت آن‌ها نیز بیشتری است، بسیاری از افراد از خرید این نوع دستگاه‌ها خودداری می‌کنند. در صورتی که با یکبار هزینه تا سال‌ها می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.

در هنگام خرید جارو برقی علاوه بر امکانات اصلی حتما به میزان مکش آن نیز توجه کنید. البته در بسیاری از مدل‌ها قدرت مکش قابل تنظیم است و متناسب با سطوح مختلف، می‌توان درجه آن را تغییر داد. قطعا این نوع دستگاه‌ها نسبت به مدل‌های غیر قابل تنظیم، عملکرد بهتری دارند و گزینه مناسب‌تری برای خرید هستند.

دیدگاهتان را بنویسید