جزیره هنگام
معرفی کسب و کار - گردشگری

آشنایی با جزیره هنگام مکانی عالی برای تفریح و استراحت

خرداد ۱۱, ۱۴۰۲ 2۰186

حتماً شما نیز نام جزیره قشم به گوشتان خورده است که روزانه تعداد زیادی از افراد برای خرید‌های مختلف و تفریحات دریایی به آن سفر می‌کنند. علاوه بر تفریحات دریایی و مراکز خرید جذاب، جزیره قشم طبیعت زیبا و اماکن طبیعی زیادی همچون غارهای بزرگ، شن‌های رنگی و… را نیز در خود جای‌داده است؛ در کنار همه اینها بازارچه‌های محلی روستا‌ها و جزیره های مختلف قشم نیز حس و حال دوست‌داشتنتی را به وجود شما تزریق می‌کنند. یکی از بخش‌های محبوب و پرطرف‌دار جزیره قشم که همه ویژگی‌های بالا را دارد، هنگام است که قصد داریم در این مقاله شما را بیشتر با آن آشنا کنیم.

هنگام در کجا قرار دارد؟

هنگام یکی از جزیره های زیبای کشورمان ایران بوده که در بهشت جزیره ها یعنی خلیج‌فارس واقع شده است. این جزیره با وسعتی حدود ۵۰ کیلومترمربع در جنوب شرقی جزیره قشم استان هرمزگان قرار داشته و دارای مواد غنی از سرب، نمک و خاک است.

هنگام از نظر وسعت چندان بزرگ و گسترده نیست و می‌توانید تمام جزیره را طی یک روز و با پای پیاده طی کنید؛ این جزیره حدود ۹ کیلومتر طول و ۶ کیلومتر عرض دارد و اگر از بالا به آن نگاه کنیم شبیه یک مخروط ناقص به نظر می‌رسد. هنگام تا جزیره قشم ۵۳.۷ کیلومتر و با بندرعباس ۷۹.۶ کیلومتر فاصله دارد. مرتفع‌ترین نقطه این جزیره کوه ناکس بوده که حدود ۱۰۶ متر ارتفاع دارد. بیشتر مردم هنگام پیشه پیشینیان خود را ادامه داده و به شغل ماهیگیری مشغول هستند؛ پیشنهاد می‌کنیم که از امتحان‌کردن غذاهای دریایی آشپزها و مغازه‌های محلی این جزیره غافل نشوید؛ طعم ماهی تازه پخته شده که با آبلیمو مزه‌دار شده است تجربه‌ای بی‌نظیر است!

بهترین زمان سفر به هنگام چه زمانی است؟

همان‌طور که می‌دانید آب‌و‌هوای ۹۹ درصد جزایر کشورمان در بیشتر زمان‌های سال گرم و شرجی است؛ اما این موضوع دلیل بر این نمی‌شود که از گشت‌و‌گذار در آن‌ها منصرف شویم. برای هر چیزی راه‌حلی وجود دارد و راه‌حل فرار از آب‌وهوای شرجی هنگام، سفر به آن در فصل‌های پاییز و زمستان است.

تصور کنید درحالی‌که مردم شهرهای دیگر از سرمای استخوان‌سوز شهر خود شکایت دارند، شما در حال قدم‌زدن در جزیره هنگام با دمای هوای ۱۵ درجه سانتی‌گراد هستید؛ این یعنی قدم‌زدن در هوای بهاری در اوج فصل زمستان! بنابراین بهترین زمان سفر به هنگام از نظر آب‌و‌هوا، فصل‌های زمستان و پاییز است. فصل بهار نیز از نظر شادابی پوشش‌های گیاهی و منابع طبیعی این جزیره، ‌ زمان خوبی برای گردش طبیعت دوستان محسوب می‌شود.

سوغات هنگام چیست؟

ممکن است برای شما نیز این سؤال پیش‌آمده باشد که آیا این جزیره کوچک، محلی برای خرید سوغاتی و یادگاری دارد یا نه؟ هنگام نیز همانند جزیره‌های دیگر بازارچه‌های محلی دوست‌داشتنی و باصفایی دارد که می‌تواند حس و حال تازگی و زندگی را به شمال القا کنند. از جمله یادگاری و سوغاتی‌هایی که می‌توانید از این بازارچه‌ها برای خود و عزیزانتان تهیه کنید می‌توان به زیورآلات صدفی اشاره کرد.

زیورآلات صدفی از جمله صنایع دست‌ساز هنگام است که می‌توان گفت برای تهیه مواد اولیه و ساخت آن‌ها زحمت زیادی کشیده شده است. تمامی این صدف‌ها توسط افراد محلی بادقت از ساحل دریا جمع‌آوری شده و با سوزن‌های مخصوص و تنها با دست سوراخ می‌شوند تا بتوان از بین آن‌ها نخ رد کرد.

از دیگر سوغاتی‌های محبوب این جزیره می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انواع ادویه، مخصوصاً ادویه‌های محلی و جنوبی
  • روغن محلی کوسه
  • محصولات حاصل از حصیربافی همچون سبدهای حصیری

چرا هنگام برای تفریح و استراحت مناسب است؟

Images 1685534017 647735419D745

می‌توان گفت هنگام از نظر زیرساختی، پیشرفت بسیار زیادی نکرده است؛ اما با وجود تمامی محدودیت‌ها، تفریحاتی در آن وجود دارد که هیچ مسافر را دست‌خالی از آن جزیره برنمی‌گرداند. از جمله اماکن مناسب تفریح و استراحت در هنگام می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

سواحل دیدنی هنگام

یکی از سواحل معروف و زیبای هنگام، ساحل نقره‌ای آن است. رنگ شن‌های ساحل نقره‌ای به‌گونه‌ای است که نور خورشید را به طور کامل منعکس می‌کنند و همین عامل موجب درخشان دیده‌شدن ساحل می‌شود. حتماً در شب به تماشای دریای این ساحل بیایید؛ به علت وجود فیتوپلانگتون‌هایی که نور از خودشان ساطع می‌کنند، آب دریا درخشان می‌شود و صحنه‌ای رؤیایی را رقم می‌زند.

جاذبه‌های تاریخی هنگام

اگر بخواهیم هنگام را از نظر موقعیت جغرافیایی بررسی کنیم، متوجه موقعیت استراتژیک مکانی آن در قلب خلیج همیشه فارس خواهیم شد؛ دقیقاً به‌خاطر همین موقعیت استراتژیک است که در سالیان پیش (دوران قاجار) این جزیره موردتوجه انگلستانی‌ها و پرتغالی‌ها بوده است. کشتی به‌گل‌نشسته انگلیسی‌ها یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی هنگام است که بازدید از آن خالی‌ازلطف نیست. همچنین دیگر آثار مربوط به آن‌ها همچون انبار زغال، تأسیسات و خانه‌های مختلف نیز از دیگر جاذبه‌های گردشگری و تاریخی هنگام هستند.

پارک کروکدیل نوپک

پارک کروکدیل نوپک در هنگام، بزرگ‌ترین پارک کروکدیل خاورمیانه بوده که فعالیت خود را از سال ۱۳۸۹ آغاز کرده است. شما می‌توانید هنگام گشت‌و‌گذار در این پارک، از خزندگان مختلف و تخم آن‌ها و پرندگان بازدید کنید. این پارک می‌تواند تجربه حیرت‌انگیز دیدن حیواناتی را به شما بدهد که تا قبل از این فقط در تلویزیون آن‌ها را تماشا می‌کردید.

غواصی

برای پیداکردن مکان‌هایی که غواصی آموزش می‌دهند باید از مردم محلی هنگام سؤال کنید تا شما را راهنمایی کنند. با غواصی در نواحی مختلف جزیره، از صخره‌های مرجانی و آبزیان مختلف دیدن کنید؛ از ما به شما نصیحت، هیچ‌چیز به‌اندازه غواصی زیر دریا نمی‌تواند شما را با گستردگی جهان خلقت آشنا کند.

چگونه به هنگام سفر کنیم؟

Images 1685534017 64773541A70D9

رفتن به جزیره هنگام به‌ دو صورت امکان‌پذیر است:

سفر زمینی – دریایی

ابتدا باید مسیر خود را به سمت بندرعباس در پیش بگیرید و با استفاده از مسیرهای کمربندی به سمت اسکله پل بروید؛ سوار لندی‌گراف شده و به سمت بندر لافت در قشم حرکت کنید. حال از بندر لافت به سمت اسکله شیب داراز یا کندالو رفته و با قایق به هنگام بروید.

سفر هوایی – زمینی – دریایی

بلیط هواپیمای خود را به مقصد قشم رزرو کنید. بعد از رسیدن به قشم به سمت اسکله شیب داراز یا کندالو رفته و با قایق به هنگام بروید.

فلای تودی یکی از سایت‌های مرجع معتبر برای رزرو بلیط هواپیما و اقامتگاه در جزیره زیبای قشم است؛ شما می‌توانید تمامی برنامه‌ریزی‌های سفر خود را در این سایت و تنها با چند کلیک انجام دهید. از تخفیف‌های دوره‌ای این سایت برای بلیط قشم و هتل غافل نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×