دکوراسیون در کار و بهره وری کارکنان تصویر 1 Jpg
دکوراسیون

تاثیر دکوراسیون در کار و بهره‌ وری کارکنان

بهمن ۱۶, ۱۴۰۲ 6۰83

دکوراسیون شرکت می تواند به طرز قابل توجهی بر راندمان کاری کارمندان اثر بگذارد. در این مطلب به پارامترهای موثر بر بهره وری کارمندان می پردازیم.

تأثیر دکور شرکت بر راندمان کارمندان

دکورسیون اداری دارای پارامترهای مختلفی است که هر یک به گونه ای بر راندمان کارمندان اثر می گذارد. از جمله :

سبک و طرح در دکوراسیون اداری

سبک طراحی و طرح اجرایی در دکور، می تواند بر روحیه کارمندان و میزان راندمان آن ها اثر بگذارد. اگر دقت کرده باشید، سبک کلاسیک به واسطه بهره مندی از عناصر تزئینی فاخر و مجلل، اعتماد کارمندان را بر می انگیزد. با حضور در محیط هایی که به سبک رومی دیزاین شده اند، افراد جدیت بیشتری برای کار و فعالیت به خرج می دهند. آن ها خود را در یک محیط لوکس و کاملاً رسمی می بینند و بدین شکل احساس مسئولیت بیشتری پیدا می کند.

اما در دیزاین های مدرن و ساده نیز، راندمان کاری بسیار بالاست. این سبک که مختص کسب و کارهای نوآور و مدرن است، منجر به تقویت حس دوستی و صمیمیت شده و به افراد در بروز خلاقیت، کمک بیشتری می دهد. سبک مدرن به واسطه بهره مندی از عناصر انتزاعی، شیک و لوکس، فضای بسیار مناسبی برای کار و فعالیت تدارک می بیند. اگر تصمیم دارید تا با کمترین میزان هزینه برای طراحی و دکوراسیون شرکت، بر راندمان کاری کارمندان خود اثر مثبت بگذارید، در انتخاب این سبک طراحی، تردید نداشته باشید.

رنگ در دکوراسیون اداری

در میان تمام پارامترهای طراحی و دکوراسیون، رنگ ها بیشترین تأثیر را بر میزان بهره وری کارمندان دارند. با انتخاب صحیح رنگ می توان حس کسالت و رخوت را از کارمندان دور کرده و به آن ها در افزایش حس نشاط و شادی، کمک می کند. رنگ ها قادرند احساسات متعالی را در کارمندان تقویت کرده و آن ها را برای فعالیت و بهره وری بیشتر، ترغیب کنند. پیشنهاد می کنیم هیچگاه از رنگ های به شدت تیره به عنوان رنگ غالب در محیط استفاده نکنید. این کار باعث ایجاد حس خفگی و کسالت در محیط شده و راندمان را کاهش می دهد.

شما می توانید از توناژ رنگ های شاد و روشن در دفتر کار خود استفاده کنید. کافیست رنگ های خنثی را در پس زمینه و رنگ های شاد را در بخشی از محیط شرکت به کار ببرید. هارمونی و ترکیب رنگ های زیر نیز می تواند به شما در ایجاد یک محیط پویا کمک دهند.

  • ترکیب نارنجی با رنگ های خنثی

نارنجی جزو رنگ های نشاط آور است که حضور آن در دفاتر اداری، به افزایش بهره وری کارمندان کمک می کند. اما به هیچ وجه نباید در استفاده از این رنگ، اغراق کرد. نارنجی را در بخشی از فضای شرکت و در پس زمینه رنگ های خنثی همچون خاسکتری یا کرم بنشانید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

  • رنگ آبی در ترکیب با سبز یا سفید

آبی نیز به جهت داشتن یک آرامش خاص و بی نظیر، به افزایش تمرکز کارمندان کمک خواهد کرد. ترکیب این رنگ با سفید یا سبز، اثرات جادویی آبی را دوچندان خواهد کرد.

  • استفاده از رنگ سبز با کرم

رنگ سبز، رنگ طبیعت پر نشاط، می تواند به افزایش حس پویایی و تعالی در محیط کار شما، کمک دهد. بهتر است سبز را در ترکیب با رنگ کرم یا خاکی استفاده کنید تا یک دکور زیبا، شکیل و متعادل داشته باشید.

A220D888 Df48 4A12 8De1 76Dfeed335A5

مبلمان اداری در دفتر کار

مبلمان اداری بخش مهمی از دکوراسیون اداری به حساب می آید. اگر تصمیم دارید تا یک شرکت با بهره وری فوق العاده بالا داشته باشید، باید در انتخاب مبلمان اداری حساسیت بالایی به خرج دهید. انتخاب و خرید مبلمان های ارگونومیک، تنها روش ممکن برای هدف گرفتن بهره وری کارمندان است. کارمندان شما در زمان استفاده از مبلمان های استاندارد، به هیچ وجه احساس خستگی زودرس نخواهند داشت. همچنین دکور شما به واسطه استفاده از این نوع مبلمان های اداری، بسیار زیبا و حرفه ای به نظر می رسد. در نهایت نیز مبلمان های اداری را می بایست در یک چیدمان خاص و متناسب بچینید. طوری که کارمندان در عبور و مرور دچار دردسر نشوند.

میزان نور در دکوراسیون شرکت اداری

مشخصاً میزان نور موجود در شرکت و نحوه طراحی سیستم نورپردازی نیز می تواند راندمان کارمندان شما را تحت تأثیر قرار دهد. معمولاً توصیه می شود برای افزایش حس نشاط در محیط و کاهش مصرف انرژی، استفاده از نور طبیعی روز، در اولویت باشد. چرا که این نور قوی می تواند آلودگی های محیطی را از بین برده و به کارمندان حس نشاط و پویایی را تزریق کند.

اما به هیچ وجه نباید به این میزان نور، اتکا کرد. در این صورت در مواقع تاریکی، دیگر نمی توان نور مورد نیاز برای کار و فعالیت را تأمین نمود. طراحی نور و یک سیستم نورپردازی قوی، اگرچه هزینه ساز است، اما بسیار ضروری به نظر می رسد. باید تلاش کنید تا یک میزان نور مناسب در تناسب با نوع فعالیت کارمندان، تدارک ببینید. همچنین کنترل نور را به دست آن ها بسپارید تا در مواقع نیاز شدت نور و یا زاویه آن را تغییر دهند. در این صورت می توانید انتظار داشته باشید، کارمندان شما از تایم کاری، بیشترین استفاده را ببرند.

58F59E01 A9Ea 4C6F B5C2 5637Aa4E7121

رعایت اصل نظم و تعادل در دکوراسیون اداری

اصلی ترین مشکلی که می تواند اثر مخربی بر روند کار و میزان تمرکز کارمندان بگذارد، عدم رعایت اصل نظم و تعادل در طراحی دکوراسیون اداری و دفتر کار است. مشخصاً شما نیز در یک محیط شلوغ، به هم ریخته و نامتوازن، احساسات مثبتی را تجربه نخواهید کرد. پس اگر تصمیم به افزایش راندمان شرکت گرفته اید، باید دستی روی دکور محیط بکشید.

به گونه ای که یک نظم زیبا و چشمگیر را در فضا حاکم کنید. شاید لازم باشد بسیاری از عناصر دکوراتیو و یا فایل های اداری را کنار بگذارید. همچنین عناصر مختلف را در یک تعادل بصری زیبا، در کنار هم قرار دهید. یعنی تمام عناصر اداری را در یک بخش از اتاق قرار ندهید. در این صورت، آن بخش از محیط دچار سنگینی شده و تعادل دکوراسیون به هم می ریزد. چیدمان صحیح عناصر اداری به شکلی که منظم، زیبا و متعادل به نظر برسند، شاید کار ساده ای نباشد! اما به طرز قابل توجهی به افزایش تمرکز و بهبود راندمان شرکت، کمک می دهد.

استفاده از عناصر پویا و انرژی بخش در دکوراسیون اداری

در آخر توصیه می کنیم برای افزایش حس شادابی در محیط، از چند عنصر پویا و شادی بخش استفاده کنید. این عناصر معمولاً شامل گیاهان طبیعی یا یک آکورایوم کوچک می شوند. اگر بتوانید بخشی از محیط کار خود را به حضور چندین گلدان اختصاص دهید، نه تنها دکور زیبا و منحصربفردی ساخته اید، بلکه حس نشاط را به محیط تزریق کرده اید.

رنگ سبز گیاهان طبیعی و رشد بی وقفه آنان، حس تعالی و رشد را در کارمندان تقویت می کند. یک آکواریوم کوچک نیز می تواند موثر واقع شود. پس در تناسب با بودجه خود از عناصر دکوراتیو همچون تابلو، آینه، لوستر، پرده و … در همراهی با گیاهان سبز، استفاده کنید.

نتیجه گیری

دکوراسیون فضای اداری می تواند بر راندمان و بهره وری کارمندان اثر مخرب یا مثبت بگذارد. با رعایت نکات ذکر شده در این مطلب، شما نیز می توانید یک محیط پویا، متعالی و متمرکز برای کار و فعالیت مستمر بسازید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×