Images 1694516049 65004351C006B
معرفی کسب و کار

تاثیر کشیدن دندان عقل بر صورت خوب است یا بد؟

شهریور ۲۱, ۱۴۰۲ 4۰256

احتمالا بسیاری از ما در بین اطرافیان خود افرادی را دیده‌ایم که سابقه جراحی و یا کشیدن دندان عقل خود را داشته‌اند. دندان‌های عقل معمولا آخرین دندان‌هایی هستند که در دهان ما رشد می‌کنند. رشد و در آمدن کامل دندان عقل در مواردی نه تنها مناسب نبوده، بلکه می‌تواند به دندان‌های مجاور، لثه‌ها و بافت دهان آسیب جدی وارد کند. همچنین عدم درمان صحیح مانند کشیدن نادرست دندان نیز می‌تواند آسیب‌های جدی را به همراه داشته و حتی فرم ظاهری و طبیعی صورت شما را به هم بریزد. برای اینکه بدانید تاثیر کشیدن دندان عقل بر صورت خوب است یا بد، ادامه این مطلب را با دقت مطالعه کنید.

دندان عقل چیست؟

دندان‌ عقل به عنوان آخرین دندان‌ در هر یک از  نیمه‌ها‌ی بالا و پایین دهان شناخته می‌شوند. این دندان‌ها در هر نیمه‌ی دهان دو دندان با نام‌های “دندان عقل بالا” و “دندان عقل پایین” دارد. به طور کلی، هر فرد دارای چهار دندان عقل است، دو در نیمه‌ی بالا و دو در نیمه‌ی پایین دهان.

دندان‌های عقل معمولاً در دهان افراد در اواخر دوران بلوغ تا ابتدای بزرگسالی (معمولاً در سنین ۱۷ تا ۲۵ سالگی) شروع به رشد می‌کنند. این دندان‌ها ممکن است به صورت کامل و بدون مشکل رشد کنند، اما در بسیاری از موارد به دلیل عدم فضای کافی در دهان و نیز نامناسب بودن موقعیت رشد، مشکلاتی ایجاد می‌کنند.

مشکلات مرتبط با دندان‌های عقل شامل فشار روی دندان‌های همجوار، عفونت‌ها، دردِ دندان‌های مجاور، دردِ لثه، جابجایی دندان‌ها و تأثیر بر ساختار فک‌ها و صورت می‌شوند. به همین دلیل، در برخی موارد، دندانپزشکان کشیدن دندان عقل را توصیه می‌کنند تا از مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

 

انواع دندان‌ عقل کدام‌اند؟

دندان‌های عقل به دو نوع پیدا (کاملاً رشد کرده و قابل مشاهده) و نهفته (بخشی از آنها در زیر لثه قرار دارد) تقسیم می‌شوند. این تقسیم‌بندی بر اساس موقعیت و میزان رشد دندان‌ها صورت می‌گیرد

دندان عقل پیدا (Erupted Wisdom Tooth): این نوع دندان‌های عقل به طور کامل در دهان رشد کرده و به صورت قابل مشاهده در جای خود قرار دارند. دندان عقل نهفته (Impacted Wisdom Tooth): در این نوع، دندان‌های عقل به دلیل کمبود فضا در دهان یا موقعیت نامناسب خود نمی‌توانند به طور کامل رشد کنند و یک بخشی از آنها در زیر لثه قرار دارد. دندان‌های عقل نهفته ممکن است به چندین نوع تقسیم شوند:

  •         نوع عمودی (Vertical Impaction)
  •         نوع افقی (Horizontal Impaction)
  •         نوع زاویه‌دار (Angular Impaction)
  •         نوع نیمه‌نهفته (Partially Impacted

.کشیدن دندان عقل

تاثیر دندان عقل بر زیبایی صورت

دندان عقل می‌تواند تأثیرات مختلفی بر روی صورت داشته باشد و این تأثیرات ممکن است به شرایط و وضعیت شما بستگی داشته باشد. برخی از اثرات دندان عقل بر وضعیت دهان و صورت را در ادامه توضیح می‌دهیم:

فشردگی و درد

دندان‌های عقل ممکن است به دلیل فشار به دندان‌های همجوار و یا رشد، به مشکلاتی مانند درد، ورم و التهاب منجر شوند. اگر دندان‌های عقل به صورت صحیح رشد نکنند، ممکن است فشار و فشردگی دندان‌های اطراف باعث درد و مشکلاتی در ناحیه صورت شما شود. این فشردگی ممکن است منجر به سایش یا رسوب در دندان‌ها شود و در این حالت لازم باشد تا از روش بلیچینگ دندان استفاده کنید.

جابجایی دندان‌ها

دندان‌های عقل به دلیل عدم فضای کافی برای رشد ممکن است دندان‌های دیگر را جابجا کنند و باعث اختلال در ترتیب و موقعیت دندان‌ها شوند. این مسئله می‌تواند بر شکل ظاهری صورت و لبخند شما تأثیر چشم‌گیری بگذارددر مواردی نیز ممکن است در صورت کشیدن نامناسب دندان عقل، فضایی در بین دندان‌های شما ایجاد شود. بنابراین لازم است تا با تشخیص دندان پزشک، فضای خالی دندان‌های شما با استفاده از  ایمپلنت دیجیتال پر شود.

عفونت و التهاب

اغلب دندان‌های پسین مانند دندان‌های عقل به دلیل دور بودن از مسواک یا احتمال کمتر تمیز شدن با نخ دندان، فرد را بیشتر در معرض پوسیدگی دندان و آبسه دندان قرار می‌دهند. آبسه‌ها به طور معمول می‌توانند به عفونت دندان در بخش‌های مجاور دهان نیز منجر شوند.

تغییر در شکل چهره

در برخی موارد، کشیدن دندان عقل می‌تواند به تغییر در شکل چهره منجر شود. این تغییرات ممکن است به دلیل جابجایی دندان‌ها یا تأثیر بر ساختارهای موجود در ناحیه صورت ایجاد شود.

دندان عقل سالم

تاثیرات کشیدن نادرست دندان عقل

اگر کشیدن دندان عقل به درستی انجام نشود، می‌تواند مشکلات متعددی برای دهان و فک بیمار به همراه داشته باشد، از جمله عوارض کشیدن نادرست دندان عقل می‌توان به موارد زیر اشاره نمود

  • درد: وجود درد پس از کشیدن دندان عقل امری طبیعی است. این درد ممکن است تا چند روز بعد از عمل جراحی ادامه داشته باشد و با مصرف داروهای تسکین دهنده درمان می‌شود.
  • ورم و تورم: پس از کشیدن دندان عقل، ناحیه دهان ممکن است ورم و تورم کند. این وضعیت به عنوان “ادم” شناخته می‌شود و معمولاً در چند روز بهبود می‌یابد.
  • عفونت: عفونت نیز می‌تواند در محل کشیدن دندان عقل رخ دهد. علائم عفونت دندان ممکن است شامل درد شدید، تورم، گرمی، خروج مایع پوس و بوی نامطبوع باشد. در صورت ایجاد عفونت، به پزشک خود مراجعه کنید تا درمان مناسب انجام شود.
  • خونریزی: خونریزی کمی پس از کشیدن دندان عقل معمولاً طبیعی است. اما در صورتی که خونریزی شدید باشد یا به مدت طولانی ادامه داشته باشد، باید به پزشک معالج مراجعه کنید.
  • آسیب به دندان‌های اطراف: در برخی موارد، عمل کشیدن دندان عقل ممکن است به دندان‌های اطراف آسیب برساند. در این موارد ممکن است دندان‌های اطراف دچار سایش، شکستگی و حتی کشیده‌ شدن دندان‌های کناری شوند.

تاثیر کشیدن دندان عقل بر صورت

خدمات کلینیک دکتر نوشین نصیری

در کلینیک دکتر نوشین نصیری برای جبران این فضای خالی ناشی از کشیدن دندان عقل، از روش‌های جایگزین مختلف استفاده می‌شود، از جمله:

  • لمینت: لمینت دندان یکی از روش‌های اصلاحی است که می‌تواند علاوه بر ایجاد ظاهر زیبا، فضای بین دندان‌ها را نیز پوشش دهد.
  • بریج: در این روش پروتزی مصنوعی و  به شکل دندان‌های به هم چسبیده، به منظور جبران فضای خالی بین دندانی است.
  • ارتودنسی: یکی از قدیمی‌ترین و مطرح‌ترین روش‌های بستن فضای خالی دندانی است. در این روش بدون نیاز به هیچ پروتز و جسم خارجی، فضای خالی بین دندانی اصلاح می شود.

تمام خدماتی که در حوزه دندانپزشکی انجام می شود مانند کامپوزیت دندان، لمینت، پروتز دندان و … مثل یک ریسمانی محکم و سازمان یافته به یکدیگر متصل هستند که همگی در جهت اول سلامت و بهداشت دهان و دندان، دوم بالا بردن سطح کیفیت زندگی و سوم داشتن حس خوب زیبایی بهمراه سلامتی و افزایش اعتماد بنفس انسانهاست.

کشیدن دندان عقل در کلینیک دکتر نوشین نصیری

کشیدن دندان عقل یک روند پیچیده و حساس است که نیاز به تخصص و تجربه دارد. اینکه چرا خدمات تخصصی کشیدن دندان عقل توسط کلینیک‌های تخصصی مانند کلنیک دکتر نوشین نصیری انجام شود، به دلایل زیر بازمی‌گردد:

  1. پیچیدگی موقعیت: دندان‌های عقل به دلیل موقعیت نامناسب و عدم فضای کافی در دهان ممکن است در موقعیت‌های مختلفی رشد کنند. در موقعیت‌هایی مانند انجام کامپوزیت دندان نیز ممکن است لازم باشد تا دندان عقل کشیده شود. تشخیص این موقعیت باید توسط دندان پزشک متخصص صورت گیرد.
  2. جراحی: کشیدن دندان عقل اغلب یک جراحی کوچک به حساب می‌آید. این جراحی به دقت، تجربه و تخصص نیاز دارد تا جلوی عوارض مانند خونریزی‌های نامطلوب، عفونت‌ها و تأثیر بر ساختار‌های اطراف دندان را بگیرد.
  3. تسلط بر فنون جراحی: دندانپزشکان متخصص کلینیک در زمینه‌های مختلف جراحی دهان و فک‌ها تمرین داشته و با تکنیک‌ها و فنون مدیریت جراحی آشنا هستند. این تجربه به آنها کمک می‌کند تا کشیدن دندان عقل را به صورت کامل و با حداقل عوارض انجام دهند.
  4. دسترسی به تجهیزات مناسب: متخصصان دندانپزشکی کلینیک دکتر نصیری به تجهیزات و ابزارهای مناسب برای انجام عملیات‌های پیچیده دهانی مثل کشیدن دندان عقل دسترسی دارند. این ابزارها به انجام کار با دقت بیشتر کمک می‌کنند.
  5. مدیریت دردها و عوارض پس از عمل: دندانپزشکان متخصص علاوه بر انجام جراحی، تخصص در مدیریت دردها، عفونت‌ها و عوارض ممکن پس از عمل را نیز دارند و می‌توانند پس از جراحی مراقبت‌های لازم را انجام دهند.

دندان عقل کجاست؟

سن مناسب برای کشیدن دندان عقل

دندان عقل  (سومین دندان آسیاب پشتی) اگر سالم، کامل رشد کرده و قابلیت مسواک شدن داشته باشد، نیازی به کشیدن ندارد. اما در مواردی که علائم درد، فضای کم و ازدحام بیش از حد دندانی وجود داشته باشد، با تشخیص پزشک دندان عقل فرد کشیده می‌شود. سن کشیدن دندان عقل به طور معمول ۱۷ تا ۲۵ سالگی است، اما در موارد اورژانسی می‌توان در سن‌های ۱۴ یا ۱۵ سالگی نیز این کار را انجام داد. همچنین ممکن است با تشخیص پزشک دندان در سنین بالا‌تر یعنی ۲۵ تا ۳۰ سالگی کشیده شود.

 

مراقبت های بعد از کشیدن دندان عقل

مراقبت‌های پس از کشیدن دندان عقل برای کنترل و بهبود عوارض ناشی از کشیدن دندان عقل ضروری هستند. از جمله مراقبت‌های بعد از کشیدن دندان عقل می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مصرف مواد غذایی آبکی و نرم
  • استفاده از کمپرس سرد برای کاهش تورم و درد
  • پرهیز از مصرف الکل، سیگار و کافئین تا چند روز
  • غرغره کردن آب نمک برای جلوگیری از ایجاد عفونت
  • مصرف آنتی بیوتیک

جمع بندی

کشیدن دندان عقل می‌تواند تأثیراتی بر شکل صورت داشته باشد، اما این تأثیرات برای هر فرد ممکن است متفاوت باشند و به عواملی مانند سن، جنسیت، وضعیت دندان عقل، و وضعیت عمومی دهان و فک‌ها بستگی دارد. از این رو، پیش از کشیدن دندان عقل بهتر است با دندانپزشک متخصص مشورت کنید. با مراجعه به کلینیک دندانپزشکی دکتر نوشین نصیری، می‌توانید ضمن ویزیت شدن توسط متخصصان این کلینیک، از خدمات تخصصی کشیدن دندان عقل نیز استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×