دوره تورلیدری
گردشگری

جهانگردی را شروع کن!

اردیبهشت ۱, ۱۴۰۲ 3۰167

راهنمای تور بودن برای افرادی که عاشق سفر هستند و از آموزش و صحبت در مقابل جمعیت لذت می برند، می تواند یک گزینه شغلی عالی باشد. اگر شما این ویژگی ها را دارید، شروع به جستجوی فرصت های شغلی در منطقه خود کنید. شما با گرفتن کارت تورلیدری و مدرک تورلیدری می توانید شانس خود را برای استخدام افزایش دهید. پس در ادامه با هم کار و روند تبدیل شدن به یک تورلیدر و مراحل گرفتن کارت تورلیدری را بررسی کنیم.

دوره تورلیدری
دوره تورلیدری

راهنمای گردشگری چیست؟

راهنماهای گردشگری متخصصانی هستند که گواهینامه و مجوز هدایت دیگران در تورها یا سفرها را دارند. راهنمای گردشگری که به آن ها راهنمای محلی، تورلیدر یا مترجم فرهنگی نیز گفته می شود، آن ها در سفرها اولین کسانی هستند که از گردشگران استقبال می کنند و آخرین نفری هستند که با آنها خداحافظی می کنند. موسسه های مختلفی در زمینه ارائه دوره های متنوعی در زمینه های دریافت مدرک هواپیمایی، مدرک تورلیدری و … فعالیت می کنند.

چه مهارت هایی لازم دارید؟

اول از همه باید بررسی کنید که آیا برای این کار مناسب هستید یا نه؟ شما در کار مهارت های زیادی را یاد خواهید گرفت اما در وهله اول مطمئن شوید که مهارت های پایه برای این کار را دارید. در ادامه به برخی از ویژگی های لازم برای تبدیل شدن به یک تورلیدر را می پردازیم.

ارتباطات خوبی داشته باشید.

صدا و حضور شما، محصول شماست. شما نمی توانید بسیار آرام و لطیف صحبت کنید، گوشه گیر و غیر اجتماعی باشید چرا که در این صورت مهمانان از حضور شما و هر چیزی که می گویید محروم خواهند شد.

مجری باشید.

مسافران می‌خواهند از جایی که سفر می روند خاطره و احساس خوبی دریافت کنند. حتی اگر بهترین مورخ جهان باشید، باید کمی نمایش هم اجرا کنید. قصه گوی خوب بودن در تور، با توضیح در کلاس درس یا گفتن یک ماجرا دور میز شام متفاوت است. شما باید بتوانی دانسته های خود را به طور سرگرم کننده و داستانی ارائه دهید.

علاقه مند به دانش و یادگیری باشید.

شاید عده ای یک سری اطلاعات و دیالوگ ها را حفظ کنند و به مهمانان ارائه دهند. اما بهترین تورلیدر ها، علاقه زیادی به یادگیری اطلاعات جدید دارند. یک راهنما بیش از آنچه می‌گوید می‌داند و همواره به دنبال یادگیری و کسب اطلاعات جدید است.

جهانگردی

ذهنیت خدمت دهی به مشتری داشته باشید.

اگر در رستوران، هتل یا جایی کار کرده اید که دائماً با افراد مختلف سروکار دارید، برای این کار آماده خواهید بود. زیرا در ارتباط با مهمانان، هیچ دانشی نمی‌تواند رفتار نامناسب یا بی‌تفاوتی با آن ها را جبران کند. به یاد داشته باشید، این سفر یک عمر در یاد مسافران باقی می ماند.

منظم و وقت شناس باشید.

شما نمی توانید با ۲۰ دقیقه تاخیر در یک تور حاضر شوید و از ۲۵ نفری که منتظر شما هستند عذرخواهی کنید! شما نمی توانید ۴۵ دقیقه دیرتر برنامه خود را تمام کنید و برنامه ریزی های مهمانان را به هم بزنید. تور باید طبق برنامه گفته شده انجام شود.

انعطاف پذیر باشید.

شما باید همه چیز را برنامه ریزی کنید، اما نه آنقدر خشک و دقیق که وقتی اتفاق غیرمنتظره ای رخ می دهد، شما را درگیر کند و عصبانی شوید. همیشه احساس مثبتی داشته باشید. طبیعی است که گاهی مسافران دیر بیایند، یا شخصی باشد که در وقت و مکان نا مناسب به دستشویی نیاز داشته باشد. همه این ها به سرویس دهی به مشتری بر می گردد. آرامش خود را حفظ کنید.

انرژی داشته باشید.

وظیفه شما این است که به مسافران انرژی دهید و هنگام نشان دادن جاهای جدید، آن ها را هیجان زده کنید.

اجتماعی باشید.

شبکه سازی کنید، در گروه های شبکه های اجتماعی فعال باشید. در کنفرانس ها شرکت کنید و به سازمان ها بپیوندید. در این صورت شما در این صنعت می توانید موفق شوید.

رهبر باشید!

اجازه ندهید برخی مسافران سرکش کل تجربه سفر را خراب کنند، یا در زمان صحبت شما، همهمه و سروصدا به پا کنند؛ یا زمانبندی تور را بهم بریزند. یک رهبر قوی می داند که چگونه کشتی را در مسیر خود نگه دارد.

این یک سبک زندگی است.

بدانید که از زندگی چه می‌خواهید و آیا می‌توانید شغل تورلیدری را انتخاب کنید، شما همواره در سفر خواهید بود.

گردشکری در جهان

دریافت کارت تورلیدری

ابتدا باید تصمیم بگیرید که در کجا و چه حوزه ای می خواهید فعالیت کنید و سپس مراحل دریافت کارت تورلیدری برای آن رشته و منطقه را جستجو کنید.

شما نیاز به داشتن مدرک دانشگاهی مرتبط برای شرکت در دوره تور لیدری سازمان میراث فرهنگی و اخذ مجوز دارید. ثبت نام کارت تورلیدری از طریق موسسات زیر نظر میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی انجام می پذیرد. در یکی از موسسات ثبت نام کرده و دوره های لازم را بگذرانید. در نظر داشته باشید که می خواهید در چه حوزه ای فعالیت کنید و دوره های مرتبط با آن حوزه را سپری کنید و سپس مدرک گذراندن دوره را از موسسه یا آموزشگاه دریافت کنید.

توسط سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، سالانه آزمون های جامع برای داوطلبان برگزار خواهد شد که فرد می بایست حداقل نمره آزمون را کسب کند. این آزمون ها بصورت تئوری و شفاهی می باشند. مصاحبه ی شفاهی جهت سنجش میزان آشنایی شما حداقل با یکی از زبان های خارجه همچون انگلیسی، ترکی، عربی، فرانسه، ایتالیایی، چینی، ژاپنی، اسپانیولی، روسی، استانبولی، آلمانی  است.

در انتها گواهی نامه ای از سمت سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی برای فرد متقاضی صادر می گردد. که در دریافت کارت گردشگری الزامی است.

شروع به کار کنید و به یادگیری ادامه دهید

بعد از اینکه گواهینامه گرفتید و برای کار به عنوان راهنمای گردشگری آماده شدید، گام بعدی یافتن شغل است. می توانید شرکت راهنمای تور خود را راه اندازی کنید یا به دنبال کار باشید. برای یک شغل راهنمای تور در شرکت های مختلف درخواست دهید تا شانس دست یابی به فرصت های شغلی را داشته باشید. همچنین می توانید مشاغل راهنمای تور را به صورت آنلاین جستجو کنید.

حقوق و چشم انداز شغلی تورلیدر

طبق گزارش هایی پیش بینی می شود که تقاضای کلی برای خدمات راهنمای گردشگری تا سال ۲۰۳۰ به میزان ۲۹ درصد رشد کند، که بسیار سریع تر از میانگین رشد مشاغل مورد انتظار در همه صنایع است. حقوق تورلیدر بسته به توانایی ها و تجربه کاری و حوزه کاری، در موسسات مختلف و از شهری به شهر دیگر و در کشور های مختلف، متفاوت است. هر چه در این راه بیشتر تلاش کنید، حقوق بیشتری دریافت خواهید کرد.

جمع بندی

یک تورلیدر خوب ترکیبی از ویژگی های شخصیتی و مهارت های حرفه ای را در خود دارد. بیشتر ویژگی هایی که ذکر شد را می توانید با تجربه و گذراندن دوره های مربوطه در موسسه های معتبر یاد بگیرید و بهبود ببخشید. یکی از این آموزشگاه ها، موسسه آوای طبیعت گلستان است که دوره های گوناگونی را برگذار می کند.در گام اول لازم است دوره های لازم را گذرانده، در آزمون جامع شرکت کرده تا موفق به اخذ گواهینامه قبولی در آزمون شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×