زگیل تناسلی
معرفی کسب و کار

طول عمر ویروس زگیل تناسلی چقدر است؟

آبان ۷, ۱۴۰۲ 9۰248

زگیل تناسلی یکی از بیماری‌های مقاربتی است که از طریق رابطه جنسی منتقل می‌شود. این بیماری شایع هر دو جنس خانم‌ها و آقایان را درگیر کرده که اصلی‌ترین نشانه آن را می‌توان بروز زائده‌های پوستی دانست. عامل این بیماری نوعی ویروس است که در طی رابطه جنسی به بدن فرد سالم منتقل می‌شود. اکنون این سوال پیش می‌آید که طول عمر ویروس زگیل تناسلی چقدر است؟

زگیل تناسلی چیست و چه علائمی دارد؟

ابتدا باید به این سوال پاسخ دهیم که زگیل تناسلی چیست؟ این بیماری نوعی عفونت ناحیه تناسلی است که در اثر ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) به وجود می‌آید. شیوه انتقال این ویروس، تماس پوست به پوست است که در طی رابطه جنسی واژینال، مقعدی و دهانی منتقل می‌شود.

اولین علامت ابتلا به این ویروس، زائده‌های پوستی در ناحیه تناسلی و مقعد است که به شکل تکی یا خوشه‌ای رشد می‌کنند. البته زگیل تناسلی ممکن است در دهان و گلو نیز دیده شود که عامل انتقال آن رابطه جنسی دهانی با فرد آلوده به ویروس است. این زگیل‌ها معمولا علامت خاصی ندارند، اما ممکن است با احساس درد، سوزش یا خارش نیز همراه شوند که بیشتر با کشیدگی پوست در زمان ادرار یا اجابت مزاج دردناک خواهند شد.

ویروس زگیل تناسلی (HPV)

ابتدا باید بدانید که ویروس HPV دارای بیش از ۴۰ گونه مختلف است که برخی از آن‌ها به عنوان عامل زگیل تناسلی شناخته می‌شوند. انواع سویه‌های ویروس HPV را می‌توان به دو دسته گونه‌های بی‌خطر و گونه‌های خطرناک تقسیم‌بندی کرد:

  • ویروس HPV بی‌خطر: سویه ۶ و ۱۱ این ویروس عامل زگیل تناسلی است و مشکل دیگری را به وجود نمی‌آورد.

  • ویروس HPV خطرناک: برخی از سویه‌های ویروس مانند ۱۶ و ۱۸، با ابتلا به سرطان دهانه رحم و مقعد در ارتباط هستند.

شیوع ویروس HPV بی‌خطر یعنی عامل زگیل تناسلی، بیش از دیگر انواع ویروس است و از جمله بیماری‌های مقاربتی شایع محسوب می‌شود. توجه داشته باشید که ویروس HPV در بدن تمامی افراد منجر به بیماری زگیل تناسلی نمی‌شود. پس از ورود ویروس به بدن، سیستم ایمنی با آن مقابله می‌کند و گاهی اوقات بدون هیچ علائمی ویروس از بین رفته و فرد هیچ مشکلی نخواهد داشت. توانایی بدن برای از بین بردن این ویروس، به مقاومت سیستم ایمنی بستگی دارد.

دوره غیرفعال بودن ویروس

اگر سیستم ایمنی موفق به از بین بردن ویروس در بدن نشود، بین زمان ورود ویروس HPV به بدن و بروز زگیل تناسلی یک فاصله زمانی وجود دارد که از چند هفته تا چند ماه متغیر است. در طی این مدت ویروس در بدن فرد فعال بوده و حتی قابل انتقال به دیگران است، بدون اینکه خود فرد از وجود ویروس آگاهی داشته باشد.

شکل ظاهری زگیل تناسلی

Images 1698503486 653D1B3E5C402

برخی افراد تصور می‌کنند که زگیل تناسلی در تمامی بیماران زائده‌های بزرگ هستند که با راحتی دیده می‌شوند؛ اما این طور نیست. زگیل تناسلی شکل‌های متفاوتی داشته و ممکن است شبیه گل کلم، ساقه‌دار، تخت یا گنبدی شکل باشد. همچنین رنگ زگیل ممکن است مشابه پوست یا کمی تیره بوده یا به رنگ سفید، صورتی، بنفش، قرمز یا قهوه­‌ای دیده شود. گاهی اوقات زگیل‌ها به حدی کوچک هستند که دیده نمی‌شود و پزشک برای بررسی آن‌ها از اسید استیک (آزمایش استووایت) استفاده می‌کند تا به رنگ سفید درآیند.

طول عمر زگیل تناسلی در بدن

طول عمر زگیل تناسلی در بدن افراد مختلف یکسان نیست، اما محققان و پزشکان معتقداند که عفونت اولیه ناشی از ویروس گذرا است و پس از ۴ ماه از شیوع عفونت، در حدود ۳۰ درصد زگیل‌ها به طور طبیعی درمان می‌شوند. همچنین گفته می‌شود که در حدود ۲۰ درصد دیگر زگیل‌ها، در طی ۲ سال بعدی از بین می‌روند.

با این وجود ویروس در بدن ماندگار است و نمی‌توان زمان دقیقی برای بهبودی معرفی کرد. درمان قطعی برای نابودی ویروس‌ها در بدن وجود ندارد و روش‌های درمان این بیماری بر نابودی زگیل‌ها تمرکز کرده‌اند. البته حتی با وجود درمان، ممکن است عفونت بازگشته و زگیل‌ها در طی ۳ ماه یا زمان بیشتری مجددا در سطح پوست رشد کنند.

طول عمر زگیل تناسلی در خارج از بدن

برای طول عمر ویروس HPV در خارج از بدن نیز نمی‌توان زمان دقیقی را مشخص کرد، چراکه به شرایط محیط بستگی دارد. ویروس زگیل تناسلی نوعی انگل بوده که برای رشد و تکثیر، نیازمند بدن میزبان خود یعنی انسان است. این ویروس در خارج از بدن انسان و در شرایط نامناسب پس از ۲ تا ۳ ساعت از بین می‌رود.

اگر شرایط محیطی یعنی گرما و رطوبت مساعد باشد، ویروس مقاومت بیشتری داشته و ممکن است بین ۱ تا ۷ روز باقی مانده و پس از ورود به بدن موجب بیماری شود. البته ویروس با قرارگیری در معرض مواد شیمیایی همچون مایع دستشویی و صابون، به سرعت از بین می‌رود.

پیشگیری از زگیل تناسلی

Images 1698503486 653D1B3E6328C

باتوجه به غیرقابل درمان بودن ویروس HPV، بهترین راه پیشگیری از ابتلا به آن است. از برقراری رابطه جنسی با افراد مختلف خودداری کرده و روابط خود را به یک پارتنر محدود کنید. همچنین از سلامت شریک جنسی خود مطمئن شده و به او متعهد باشید. تزریق واکسن HPV که با نام واکسن گارداسیل شناخته می‌شود نیز احتمال ابتلا به بیماری را تاحد بسیار زیادی کاهش می‌دهد.

دریافت مشاوره پزشک درباره زگیل تناسلی

برخی افراد تصور می‌کنند که هر زائده پوستی در ناحیه تناسلی، زگیل خواهد بود؛ اما اینطور نیست. از دیگر زائده‌های پوستی ناحیه تناسلی می‌توان به انواع جوش، آنژیوکراتوم، دانه‌های صدفی کلاهک آلت و… اشاره کرد. تمامی این زائده‌ها از نظر ظاهر و علت با زگیل تناسلی متفاوت هستند و پزشک می‌تواند آن‌ها را تشخیص دهد.

اگر در ناحیه تناسلی خود ضایعه‌های پوستی مشاهده می‌کنید، پیش از آنکه نگران شوید، از راهنمایی‌های یک پزشک استفاده کنید. مشاوره تلفنی و آنلاین در سایت تلفن خونه یکی از بهترین و آسان‌ترین روش‌ها برای ارتباط با پزشک و دریافت مشاوره است. برای ارتباط با بهترین پزشکان متخصص به سایت تلفن خونه مراجعه کرده و زمان ارتباط آنلاین یا تلفنی خود با پزشک را مشخص کنید. تلفن خونه امکان دسترسی به پزشکان باتجربه و متخصص را از تمامی نقاط ایران فراهم کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×