معرفی کسب و کار

طراحی با مداد و مهمترین نکات آن

بهمن ۷, ۱۴۰۲ 6۰88

تکنیک های طراحی با مداد یکی از محبوب ترین و مهم ترین تکنیک های طراحی است. مهم نیست در چه سطحی هستید، مهارت های طراحی با مداد اصول اولیه طراحی را به شما آموخته است. طراحی با مداد یکی از جذاب ترین و زیباترین انواع طراحی است. طراحی با مداد مانند سایر طراحی دارای انواع و روش های متفاوتی است. همانطور که می دانید طراحی با مداد امروزه توجه اکثر کودکان و نوجوانان را به خود جلب کرده است. حتی در بعضی جاها می توانید ببینید که بزرگسالان مشتاق یادگیری این هنر هستند و اوقات فراغت خود را با کیفیت پر می کنند. برای آشنایی بیشتر با طراحی مداد، پیشنهاد می کنیم در انتهای مقاله با ما همراه باشید و مطالب را به دقت مطالعه کنید.

1692259346.4.Jpg

لوازم اصلی برای طراحی با مداد سیاه

  • مداد های چوبی (سخت-نرم)
  • مداد اتود (مداد های اتود با سر H برای طراحی اولیه)
  • کاغذ مخصوص طراحی با مداد

لوازم جانبی (تخته نقاشی – پاک کن – تراش – برس مخصوص)

سختی مغز مداد

چندین مداد با درجه سختی متفاوت داشته باشید. از هر درجه یک مداد با نوک تیز، یکی با نوک گرد و یکی با نوک کاملاً صاف بردارید. با این روش می توانید در صورت نیاز از هر کدام استفاده کنید تا به نتیجه دلخواه برسید. به عنوان مثال، اگر دو یا سه مداد F با نوک های مختلف دارید، می توانید عملاً یک طرح را فقط با آن ها تکمیل کنید.

1692259388.1.Jpg

  • در ابتدای کار از مداد های سخت برای دقیق شدن طرح و همچنین در موارد دیگر برای کشیدن خطوط نازک و سایه های کم رنگ استفاده می شود. اگر تازه شروع به یادگیری طراحی با مداد کرده اید، بهتر است به جای مداد چوبی از یک مداد نوکی تیز استفاده کنید.

همیشه باید از یک مداد تیز برای کشیدن جزئیات کوچک استفاده کرد. آنچه مهم است این است که مداد را خیلی زود به مداد های نرم تغییر ندهید در غیر این صورت جلوه های ظریفی را که در حال ایجاد آن هستید از دست خواهید داد.

1692259433.3.Jpg

  • از مداد های نرم برای جزئیات و سایه های تیره استفاده می شود. این مدادها جلوه شنی دارند، بنابراین برای جلوگیری از این امر با نوک مداد های سفت کار کنید. در پایان نقاشی باید از مداد های نرم برای ایجاد تضادهای واضح استفاده شود. به یاد داشته باشید که “تاریکی منبع نور است.” پرداختن به سایه ها یک طراحی خسته کننده را به یک طراحی قدرتمند و ابعادی تبدیل می کند.

چگونه مداد را در دست بگیریم

نحوه در دست گرفتن خودکار به همان اندازه مهم است که با آن چه کاری می کنید. اگر تازه در ابتدای یادگیری تکنیک طراحی مداد هستید، نترسید و شروع کنید. مداد را خوابیده یا افقی بگیرید تا بتوانید به راحتی شکل کلی را بکشید. این حالت مداد همچنین برای ایجاد سایه های عمومی زمانی که می خواهید ظاهری دانه دار داشته باشید مفید است.

1692259478.2.Jpg

اگر نوک مداد را کمی بالاتر از کاغذ بردارید و آن را روی کاغذ قرار دهید، می توانید جزئیات را با دقت بیشتری ترسیم کنید. این حالت مداد برای ایجاد سایه های روشن تر و تیره کردن سایه های دیگر بسیار مفید است. با نوک صاف می توان از آن برای جلوه های نرم تر و ملایم تر نیز استفاده کرد.

در نهایت، نوک می تواند برای ایجاد خطوط ظریف در مناطق سایه دار استفاده شود و همچنین برای هاشور عالی است. با همان موقعیت مداد، اما با نوک کند، می توان جلوه های صاف و نرم تری ایجاد کرد. این افکت ها باعث ایجاد جذابیت و تنوع در بافت می شود.

تیز کردن یک مداد

من از یک مداد تراش معمولی برای تراشیدن مداد های طراحی خود استفاده می کنم، این روش ترجیحی من است. با این حال، بسیاری از دانش آموزان ترجیح می دهند از یک تیغه یک لبه برای تراشیدن مداد خود استفاده کرده و از آن برای تراشیدن مداد بهره برند. به طوری که مغزی آن نیم اینچ به سمت بیرون باشد. سپس هسته مداد با سمباده تیز می شود.

میزان فشار روی قلم

قدرت فشار روی مداد در ابتدای آموزش طراحی با مداد بسیار مهم است. مداد را فشار دهید و خطوط تیره بکشید. با فشار ملایم قلم و حرکت دادن آن به جلو و عقب، سایه ای پیوسته و شفاف ایجاد می شود. بسیاری از دانش آموزان متعجب بودند که با تغییر فشار روی قلم، می توانند به کنتراست های روشن و تاریکی مطلوب دست یابند.

انواع حرکات قلم

  • سایه زنی – سایه زنی سطحی تکنیکی است که در آن مداد را با نوک بلندش در حالت صاف حرکت می دهید. در این نوع روش، سایه هایی که ایجاد می کنید کلی، صاف یا خشن هستند. برای سایه های روشن و صاف، باید از نوک مداد گرد استفاده کنید.
  • هاشور – توسط خطوط ریز کوتاهی که موازی هستند یا نوک مداد را قطع می کنند تشکیل می شود. استفاده از این نوع حرکت قلم در مواقعی که بافت مورد نیاز است، کلیدی است. برای هاشور باید از نوک تیز استفاده کرد.
  • شفافیت – با قرار دادن لایه های نازک سایه، از روشن تا تیره به وجود می آید. این نوع سایه زمانی استفاده می شود که بخواهیم خطوط زیرین را با یک لایه شفاف بپوشانیم. یک مداد صاف که در حالت نوشتن نگه داشته می شود و به سرعت به جلو و عقب حرکت می کند، برای ایجاد سریع یک لایه شفاف بهترین است.
  • خطوط حرکتی با حرکت دست به جلو و عقب و نگه داشتن مداد در کف دست ایجاد می شود. این نوع حرکت برای نشان دادن شکل کلی یک مدل یا طرح استفاده می شود.

عمق و اتمسفر (طراحی سه بعدی)

هنگام طراحی با مداد، باید عمق را نیز در نظر بگیریم، یعنی باید نحوه ایجاد سه بعدی را بدانیم. در پیش زمینه، وجود بافت درشت و خاص و سایه‌ های تیره باعث می ‌شود اجسام نزدیک‌ تر دیده شوند. لبه ها و تأکید هایی مانند لبه های بینی و لبه های کلاه آن ها را روی کاغذ برجسته می کند.

از طرف دیگر، اگر خطوط و لبه ‌ها را نرم کنید، مانند خطی که در ناحیه گردن زیر چانه قرار دارد، آن ها عقب می ‌روند. بافت نرم و رنگ‌ های خاکستری روشن، بعد و عمق را به حالت محو می‌ کند.

1692259513.5.Jpg

اندازه طراحی

دانش آموزانی که در مرحله اولیه طراحی با مداد هستند باید با نقاشی های کوچک شروع کنند. طرح های شما می تواند بزرگ یا بسیار کوچک باشد. در طرح های بزرگ باید از مداد های پررنگ و مداد مغز کند استفاده کنید، در حالی که طرح های کوچک به مداد های تیزتر نیاز دارند.

انتخاب بهترین مکان برای آموزش طراحی مداد در تهران

شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که به دنبال آموزش طراحی مداد در تهران هستید، حتما با این سوال مواجه شده اید که برای انتخاب مکان مناسب برای آموزش طراحی مداد در تهران چه معیارهایی را باید در نظر گرفت؟ اگر احساس می کنید که دوست دارید این هنر را به صورت حضوری یاد بگیرید، ابتدا باید از معلمی که به شما این هنر را آموزش می دهد تحقیق کنید. برای این منظور می توانید با آموزشگاه نقاشی وصال تماس بگیرید. در مرحله بعد باید به محیطی که این هنر در آن آموزش داده می شود توجه شود زیرا آرامش آن محیط بسیار مهم است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×