فواید امگا 3 برای پوست و مو
اطلاعات دارویی

فواید امگا ۳ برای پوست و مو

تیر ۱۶, ۱۴۰۲ 6۰230

اسیدهای چرب امگا ۳ نوعی چربی ضروری برای بدن هستند که از طریق غذا یا مکمل‌های غذایی تامین می‌شوند. این چربی‌ها به انجام عملکردهای مختلف در بدن کمک می‌کنند و فواید زیادی برای سلامت قلب، مغز، پوست و مو دارند.

Omega3
omega3

امگا ۳ یکی از مهم‌ترین اسیدهای چرب ضروری است که برای سلامت بدن به آن نیازمندیم. این اسیدهای چرب در برخی از غذاهایی مانند ماهی، دانه چیا، آجیل و روغن‌های گیاهی یافت می‌شوند و می‌توانند به راحتی جزئی از رژیم غذایی شما باشند. در این مقاله قصد داریم شما را با خواص این ماده برای پوست و مو آشنا کنیم.

اسیدهای چرب امگا ۳ چیست؟

اسیدهای چرب امگا ۳ نوعی چربی ضروری برای بدن هستند که از طریق غذا یا مکمل‌های غذایی تامین می‌شوند. این چربی‌ها به انجام عملکردهای مختلف در بدن کمک می‌کنند و فواید زیادی برای سلامت قلب، مغز، پوست و مو دارند.

سه نوع اصلی اسیدهای چرب امگا ۳ عبارتند از:

آلفا لینولنیک اسید (ALA)

این نوع اسید چرب در منابع گیاهی مانند گردو، دانه‌های چیا، برخی از لوبیاها، سبزیجات و روغن‌های سویا، کانولا، بذر کتان و زیتون یافت می‌شود. بدن نمی‌تواند ALA را تولید کند و باید آن را از غذا دریافت کند.

ایکوزاپنتانوئیک اسید (EPA)

این نوع اسید چرب در منابع حیوانی مانند ماهی‌های چرب، روغن ماهی، کریل و روغن کالاماری یافت می‌شود. EPA به تولید مولکول‌های پروستاگلاندین و لئوکوترین کمک می‌کند که خاصیت ضد التهاب دارند. EPA همچنین به سلامت قلب و عروق، سلامت روان و کاهش التهابات مزمن کمک می‌کند.

دوکوزاهگزانوئیک اسید (DHA)

این نوع اسید چرب در منابع حیوانی مانند EPA یافت می‌شود. DHA بخش عمده‌ای از ساختار فسفولیپید دستگاه عصبی و شبکیه چشم است. DHA به تقویت حافظه، هوش، خلاقیت و تمرکز کمک می‌کند. DHA همچنین به سلامت قلب و عروق، پیری شناختی، دپرسیون و باروری کمک می‌کند.

فواید امگا ۳ برای پوست و مو

فواید امگا 3 برای پوست و مو

اسیدهای چرب امگا۳ را می توان به عنوان یک عامل محافظتی برای پیشگیری از سرطان پوست دانست اما علاوه بر پوست، امگا۳ در سلامت موها نیز تاثیر بسیاری دارد. مصرف مواد غذایی حاوی امگا ۳ به موها کمک می کند ضخیم تر و رشدشان سریع تر شود و در نتیجه به راحتی بتوان موهایی بلند و قوی داشت.

خواص امگا ۳ برای پوست

محافظت از پوست در برابر اشعه مضر UV

امگا ۳ در برابر اشعه فرابنفش خورشید از پوست حفاظت می‌کند. با مصرف مقادیر مناسبی از DHA و EPA حساسیت پوست نسبت به آسیب اشعه ماوراء بنفش کاهش یافته و در نتیجه پوست از لک، سوزش و تغییر رنگ در امان خواهد بود. در یک مطالعه مشخص شد که افرادی که از روغن ماهی غنی از EPA و DHA استفاده کرده بودند، پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید ۲۵% نسبت به دیگران قرمزی پوست را کمتر تجربه کرده‌اند.

کاهش حساسیت به نور

شواهد نشان می‌دهد که امگا ۳ برای پوست احتمالا می‌تواند این مزیت را نیز داشته باشد که حساسیت به نور را کاهش دهد. در این صورت بثورات پوستی و تاول‌هایی که بر اثر قرار گرفتن در معرض نور شدید خورشید حاصل می‌شوند، کمتر خواهند شد. با این حال هنوز در این زمینه به مطالعات بیشتری نیاز است.

کاهش جوش و آکنه

یکی از مهم‌ترین دلایل بروز آکنه به وجود التهاب در بدن مرتبط می‌شود. اگر منابع امگا ۳ را در رژیم غذایی خود به مقدار کافی بگنجانید، از بروز آکنه پیشگیری می‌شود و یا حداقل احتمال بروز آن کاهش می‌یابد. ایزوترتینوئین یکی از موثرترین درمان‌ها برای بهبود آکنه است و مطالعات نشان می‌دهد که مصرف امگا ۳ احتمالا می‌تواند عوارض جانبی ناشی از این دارو را نیز کمتر کند.

کاهش علائم درماتیت آتوپیک و پسوریازیس

برخی از اختلالات پوستی مثل درماتیت آتوپیک و پسوریازیس می‌توانند علائمی همچون قرمزی، خشکی و خارش پوست را به وجود آورند. مصرف امگا ۳ در مقادیر کافی موجب می‌شود تا پوست قدرت بیشتری در حفاظت از خود در برابر عوامل محرک‌زا داشته باشد زیرا در این صورت رطوبت پوست بیشتر می‌شود و زبری آن کمتر احساس خواهد شد. همچنین از آنجایی که میزان حساسیت پوست با مصرف omega 3 کاهش می‎‌‎یابد، از شدت قرمزی و خارش نیز کاسته خواهد شد.

کاهش احتمال ابتلا به سرطان پوست

تحقیقاتی که متاسفانه تعداد آنها محدود است نشان می‌دهند که امگا ۳ برای پوست این مزیت را نیز دارد که ریسک ابتلا به سرطان پوست را کاهش دهد. همچنین بر اساس بعضی از مطالعات حیوانی می‌توان محتمل دانست که مصرف مقادیر کافی از امگا ۳ احتمال بروز دیگر انواع سرطان را نیز کم کند.

خواص امگا ۳ برای مو

خواص امگا 3 برای مو

ضخیم شدن تارهای مو و پرپشتی موها

امگا ۳ می تواند به بهبود ضخامت و رشد مو کمک کند. با این وجود، محققان برای تأیید این موضوع نیاز به انجام بررسی های بیشتری دارند. اگر فردی بخواهد امگا ۳ را به عنوان مکمل تقویت مو امتحان کند، بهترین راه برای دریافت بیشتر، منابع غذایی مانند ماهی های روغنی است. قبل از امتحان مکمل امگا ۳ با پزشک مشورت کنید.

قرص امگا ۳ برای ریزش مو

درباره تاثیر امگا ۳ بر رشد مو مطالعات محدودی انجام شده است که نتایج چند مطالعه نشان می دهند که امگا ۳ می تواند به رشد مو کمک کند. تحقیقی بر روی موش ها در سال ۲۰۱۸ نشان داد که یکی از منابع اصلی امگا ۳، یعنی روغن ماهی می تواند باعث افزایش رشد موها شود.

مطالعه ای دیگر در سال ۲۰۱۵ بر روی انسان انجام شد که اثرات مکمل های حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ بر ریزش موی زنان را بررسی می کرد. به نیمی از ۱۲۰ شرکت کننده در این تحقیق، به مدت ۵ ماه مکمل های امگا ۳ داده شد. دانشمندان پس از این مدت دریافتند گروهی که مکمل مصرف کرده اند شاهد رشد بیشتر موهای خود بوده اند، در حالی که گروه دیگر (افرادی که مکمل مصرف نکردند) هیچ تحریک یا افزایش رشدی را تجربه نکردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×