مبارزه با گرفتگی و اسپاسم عضلات کمر تصویر 1
معرفی کسب و کار

مبارزه با گرفتگی و اسپاسم عضلات کمر

مهر ۲۹, ۱۴۰۲ 2۰150

 

کمر درد می تواند باعث محدودیت در فعالیت های شما شود و با درد مزمن ، آرامش شما را کاهش داده و حتی شما را برای مدتی خانه نشین نماید . کمر درد ناشی از گرفتگی عضلات را میتوان با دارو، تغییر سبک زندگی و درمان های مکمل درمان کرد.

در این مقاله ما تلاش میکنیم اطلاعات ارزشمند و البته کاربردی برای کمک به بهبود سریعتر و جلوگیری از ایجاد این نوع اسپاسم ها که بسیار شایع نیز هست به شما خواننده گرامی در بخش ابزارهای و تجهیزات مکمل و تغییر در سبک زندگی ارائه نماییم .

متاسفانه به دلیل توسعه زندگی شهری و کاهش فعالیت های بدنی و از طرفی افزایش عمومی وزن در افراد جامعه ، درد های های مزمن در ناحیه کمر به شدت رو به افزایش است به طوریکه ۱۳ درصد از بزرگسالان در ایالات متحده کمردرد مزمن دارند و تحقیقات نشان میدهد که این موضوع علت اصلی ناتوانی حرکتی در در ایالات متحده تبدیل شده است. این دردهای مزمن که می تواند ناشی از اسپاسم کمر و انقباضات غیرارادی یا کشش ماهیچه های کمر باشد به شدت درحال رشد است .

این وضعیت از کمر درد از ، اسپاسم کم با ناراحتی خفیف تا اسپاسم مزمن همراه با درد شدید که حرکت را دشوار می‌کند میتواند متغیر باشد.

اسپاسم کمر معمولاً بدون جراحی و با کمک دارو و ابزاری های کمک کننده مانند انواع دستگاه ماساژور ، تشک برقی قابل درمان است. اگر درد مربوط به مشکلات عصبی در ستون فقرات باشد، ممکن است برخی مداخلات پزشکی لازم باشد.

علل اسپاسم کمر

اسپاسم پشت می تواند در اثر آسیب به عضلات، تاندون ها و رباط های پشت باشد یا می تواند به شرایط پزشکی جدی تری مربوط باشد ، که حتما باید جدی گرفته شود و برای درمان آن به پزشک مراجعه کرد . بلند کردن اجسام سنگین یکی از علل شایع اسپاسم درر ناحیه کمر است.

علاوه بر بلند کردن اجسام سنگین، هر فعالیتی که فشار بیش از حد بر عضلات و رباط‌های کمر وارد کند، می‌تواند باعث آسیب شود. ورزش‌هایی مانند فوتبال و گلف می‌توانند منجر به اسپاسم کمر شوند زیرا در این ورزشها ، پشت ورزشکار به طور ناگهانی و مکرر میچرخد. ایستادن طولانی و وزن زیاد در کنار سرد و گرم شدن کمر مثلا در یک رانندگی طولانی میتواند باعث ایجاد یک اسپاسم در عضلات ناحیه کمر شود .

اگر عضلات شکم ضعیفی داشته باشید که به حمایت از کمر کمک می کند، ممکن است عضلات پشت شما آسیب پذیرتر باشند. ماهیچه های ضعیف و خشک در کمر راحت تر از ماهیچه هایی که قوی تر و نرم تر هستند آسیب می بینند. ضمنا در صورت ابتلا به آرتریت یا پارگی دیسک در ستون فقرات، اسپاسم کمر ممکن است رخ دهد. آرتریت در قسمت پایین کمر می تواند به نخاع فشار وارد کند که ممکن است باعث درد در پشت و پاها شود . پارگی یا برآمدگی دیسک در مهره‌ها نیز ممکن است به عصب فشار وارد کند و منجر به کمردرد شود.

B12236B8 A53B 4303 9179 D86E35F725Db

علائم اسپاسم کمر

تنش مربوط به عضله شایع ترین دلیل برای کمردرد هستند و بارزترین علامت آن میتواند درد و محدودیت در حرکت باشد .

شدت درد اسپاسم کمر به طیف وسیعی از عوامل مربوط به مدت زمانی که فرد درد را تجربه کرده و سلامت کلی او بستگی دارد.

افراد ممکن است اسپاسم کمر را اینگونه توصیف کنند:

  • ماهیچه ها متورم و سفت شده
  • گرفتگی شدید و ممتد
  • گرفتگی ناگهانی که می آید و می رود
  • مشکل در خم شدن یا حرکت کردن
  • ضعف عمومی و عدم توان برای جابه جایی

تشخیص اسپاسم کمر

پزشک ممکن است برای بررسی علائم آرتریت یا شکستگی استخوان، عکسبرداری با اشعه ایکس را تجویز کند .

آنها همچنین ممکن است دستور MRI یا سی تی اسکن را برای مشاهده بهتر عضلات و سایر بافت های نرم بدهند. این اسکن ها همچنین می توانند به شناسایی مشکلات احتمالی دیسک ها یا خون رسانی به ناحیه آسیب دیده کمک کنند.

شما می توانید با توضیح دقیق علائم خود به پزشک خود کمک کنید تا به تشخیص دقیق برسد. سوالاتی که پزشکان معمولا هنگام ویزیت از شما خواهند پرسید عبارتند از :

  • شدت کمردرد شما
  • هر چند وقت یکبار شعله ور می شود
  • چه چیزی درد را تسکین می دهد
  • چگونه شروع شد

اگر بعد از آسیب ورزشی یا بعد از انجام برخی فعالیت‌های بدنی دیگر مانند اسباب کشی، دچار اسپاسم شدید، حتماً به پزشک مراجعه نماید . این ممکن است به تعیین اینکه آیا آسیب عضلانی باعث اسپاسم شده است یا خیر کمک کند.

درمان اسپاسم کمر

اگر اسپاسم شما پس از آسیب یا فعالیتی که بر عضلات فشار وارد کرد شروع شد، سعی کنید با یخ و گرما را به طور متناوب روی کمر خود قرار دهید . یخ به کاهش التهاب کمک می کند و گرما ممکن است به بهبود جریان خون کمک کند . استفاده از تشک برقی برای دریاقت گرما و منبسط شدن عضلات ناحیه درگیر بسیار میتواند راهگشا باشد .

داروهایی مانند داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAIDs) و شل کننده های عضلانی ممکن است به تسکین علائم در حین بهبودی عضلات کمک کنند. تحقیقات انجام شده در یک بررسی در سال ۲۰۱۶ از استفاده از شل کننده های عضلانی برای تسکین درد قابل توجه ناشی از اسپاسم عضلانی کوتاه مدت پشتیبانی می کند.

تزریق داروهای ضد التهابی (کورتیزون) نیز ممکن است کمک کند. اما هر دارویی عوارض جانبی بالقوه ای دارد. از پزشک خود در مورد خطرات و فواید این تزریق ها بپرسید.

مراقبت های کایروپراکتیک ممکن است کمک کننده باشد، اما حتماً ابتدا به پزشک مراجعه کنید تا بیماری شما به درستی تشخیص داده شود. فیزیوتراپی برای کمک به تقویت عضلات پشت و شکم اغلب توصیه می شود. دستگاه ماساژور بدن البته بعنوان یک ابزار کمک درمانی میتواند تاثیر گذار باشد و توصیه میگردد هرگز بدن خود را به فرد غیر متخصص برای ماساژ نسپارید .

استفاده از صندلی ماساژ یا روکش صندلی ماساژور میتواند بسیار مفید باشد . این ابزار ها به صورت تخصصی بدن را ماساژ میدهند .

5A6Ffaf4 D280 4D13 8C2E 48F17B88853B

کمک های اولیه برای اسپاسم دردناک عضلات پشت

  1. اسپاسم را با تفنگ ماساژور یا دستگاه ماساژور گردن ( ابزاری هستند که در ماساژ کمر میتوانند کارایی بسیار خوبی داشته باشند ) به آرامی ماساژ دهید . این ممکن است به طور موقت اسپاسم را کاهش دهد.
  2. همانطور که ناحیه مورد نظر را ماساژ می دهید، مراقب تنفس خود باشید. برای کاهش درد ناشی از استرس، دم و بازدم آهسته انجام دهید. تنفس دیافراگمی ممکن است به آرامش شما کمک کند.
  3. حرارت و یخ متناوب را در فواصل ۱۵ تا ۲۰ دقیقه اعمال کنید. کیسه های یخ را در یک حوله بپیچید تا از سوختگی یخ جلوگیری کنید و پس از یخ زدن به پوست خود استراحت دهید.
  4. در صورت امکان، سعی کنید یک حالت استراحت بهتر با کشش راحت کمر پیدا کنید ، مانند حالت کودک یا چرخش ستون فقرات به صورت نشسته. این مستلزم این است که از روی کاناپه بایستید و به زمین برسید، پس فقط در صورتی ادامه دهید که با این حرکات احساس راحتی کنید.

حرکات کششی منظم به افراد مبتلا به کمردرد مزمن کمک می کند، اما برای اسپاسم حاد کمر، این ممکن است باعث شود تورم اضافی در ناحیه آسیب دیده ایجاد گردد .

بهترین اقدام برای اسپاسم موقت عضلانی این است که استراحت کافی داشته باشید، راحت باشید و در صورت تشدید درد با پزشک مراجعه نماید .

جلوگیری از اسپاسم کمر

کمر شما برایتان سخت کار می کند. هرچه بهتر از آن مراقبت کنید، خطر ابتلا به اسپاسم کمر در شما کاهش می یابد. در اینجا چند فاکتور برای در نظر گرفتن وجود دارد:

  • حفظ وزن متوسط می تواند به کاهش فشار روی ستون فقرات و مفاصل شما کمک کند. توصیه میگردد با استفاده از ورزش های هوازی و بالا بردن کالری سوزی وزن بدن خود را مدیریت نمایید .
  • صاف ایستادن و پوشیدن کفش های پاشنه کوتاه به ایجاد ثبات و کاهش تنش در عضلات کمر کمک می کند.
  • درگیر شدن در فعالیت بدنی منظم، مانند تمرینات تقویتی برای عضلات پشت و هسته شکم نیز به شما کمک می کند تا حرکت کنید و احساس خوبی داشته باشید. استفاده از دوچرخه ثابت پشتی میتواند بسیار موثر باشد تا شما عضلات کمر خود را تقویت نماید ضمنا این ورزش هوازی برای کاهش وزن بسیار مفید است .
  • صرف زمان زیاد در رختخواب یا روی صندلی منجر به بدتر شدن مشکلات کمر می شود.
  • پشتی طبی صندلی برای کسانی که مدت زیادی روی صندلی کار هستند میتواند بسیار مفید باشد .

اگر در حال حاضر فعالیت بدنی ندارید، قبل از شروع یک برنامه ورزشی با پزشک خود صحبت کنید. آنها ممکن است تمرینات خاصی را پیشنهاد کنند که برای کمر شما راحت تر خواهد بود.

چشم انداز

اگر دچار اسپاسم کمر شدید، در تماس با پزشک تردید نکنید. کمردرد به طور کلی قابل درمان است و اصلاح شیوه زندگی می تواند به شما کمک کند تا به زندگی فعال بازگرید . فروشگاه شهر سلامت ، میتواند برای انتخاب ابزار های کمک درمانی در کاهش درد و بهبود آن کمک نماید .

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×