دکتر فرشید راعی
سلامت

مراقبت‌های بعد از آرتروسکوپی

اردیبهشت ۱۷, ۱۴۰۲ 4۰175

همان‌طور که می‌دانید امروزه با توجه به افزایش هزینه‌ها مشاغل و حرفه‌‌های سخت‌ترین روی کار آمده‌اند که به‌مرورزمان مشکلاتی برای انسان‌ها به وجود آورده‌اند، از کمردرد و پادرد گرفته تا درد مچ و زانو. این‌گونه دردها برای درمان به عمل آرتوسکوپی نیاز دارند تا تشخیص داده و مداوا گردد ما در این مقاله بیشتر درباره آرتوسکوپی  مچ دست و موارد ذیل بحث و گفتگو خواهیم کرد.

 عمل آرتوسکوپی چگونه است؟

در چه صورت به عمل آرتوسکوپی نیاز است؟

شایع‌ترین نوع آرتروسکوپی

آرتروسکوپی مچ دست

توصیه‌های بهترین متخصص آرتروسکوپی

 

عمل آرتوسکوپی چگونه است؟

 

عمل آرتوسکوپی جزو عمل‌های سرپایی و سریع به‌حساب می‌آید که اگر به‌تنهایی صورت گیرد به بستری شدن و درمان نیاز ندارد، آرتروسکوپی همان‌طور که از اسمش خوانده می‌شود تشخیص مشکل و عارضه در مفصل‌های مهم بدن را به عهده دارد که شامل چند نوع هست برای مثال: آرتروسکوپی شانه، آرتروسکوپی مچ دست، آرتروسکوپی زانو، آرتروسکوپی آرنج و غیره

عمل آرتوسکوپی که توسط پزشک ارتوپد انجام می‌شود و به بی‌هوشی با دوز کم و یا بی‌حسی نیاز دارد تا فرد بیمار درد آن را حس نکند، سپس زخم‌های کوچکی در محل پوست ایجاد کرده و پزشک میله‌ای استوانه‌ای شکل و باریک که چند دوربین و لنز و عدسی به آن متصل است را وارد بدن و مفصل موردنظر می‌کند، تا عکس‌برداری و مشاهده داخل مفصل صورت گیرد و مشکل شخص بیمار مشخص شود، سپس بسته به نوع مشکل و محل مفصل درمان نیز صورت می‌گیرد.

دکتر فرشید راعی

در چه صورت به عمل آرتوسکوپی نیاز است؟

امروز افراد زیادی را مشاهده می‌کنید که به دردهای مفصلی مثل درد زانو، شانه و غیره دچار هستند، به این افراد در وهله اول توصیه می‌شود که چند جلسه فیزیوتراپی و حرکات اصلاحی را برای بهبود درد انجام دهند در صورت تشدید درد عمل آرتوسکوپی توصیه می‌شود. پس قبل از انجام عمل آرتوسکوپی به شما توصیه می‌شود ابتدا درمان‌های دیگر از قبیل دارودرمانی و استفاده از مسکن و ضدالتهاب، ورزش‌درمانی و استراحت، توصیه‌های طب سنتی و غیره را انجام دهید.

گاهی بعد از همه این‌ها، درد مجدداً شروع می‌شود و تشخیص آن حتی با گرفتن عکس، سی‌تی‌اسکن، MRIوغیره نیز امکان‌پذیر نیست در این صورت عمل آرتروسکوپی را به‌عنوان آخرین گزینه قرار دهید، اگرچه این عمل دارای مزایای زیادی است برای مثال:

ازآنجایی‌که این عمل با مشاهده دقیق محل درد انجام می‌گیرد درصد شکست پایینی دارد و در اکثر مواقع درد در بیمار از بین می‌رود.

این عمل هزینه کمتری را شامل می‌شود زیرا به بخیه، بستری شدن، گچ گرفتن و سایر موارد مشابه نیاز نیست.

شایع‌ترین نوع آرتروسکوپی

 

در بین عمل‌های انجام شده به‌طور میانگین آرتروسکوپی زانو بیشترین درصد را به خود اختصاص داده است، زیرا به دلایل مختلف از قبیل اضافه‌وزن، تصادف و غیره آسیب به زانو و پا بیشتر بوده و به همین دلیل درمان زانو نیز بیشتر صورت می‌گیرد.

در آرتروسکوپی زانو معمولاً سعی می‌شود رباط و تاندون‌های کشیده شده، استخوان شکسته و یا اضافی، توده بافتی نرم تشکیل‌شده در اثر چربی و هر چیز زائدی که وظیفه اصلی زانو را با مختل روبرو کرده است قطع و جدا گردد.

توصیه می‌شود بعد از آرتروسکوپی زانو حداقل طی یک الی دو هفته استراحت کرده و فشار زیادی لبه زانو وارد نکنید تا بهبودی و درمان با سرعت بیشتری انجام شود به‌طورمعمول توصیه می‌شود در صورت راه رفتن حتماً از عصا استفاده کرد و حتی‌الامکان روی زانو خم نشده وازبرداشتن وسیله سنگین خودداری کنید.

آرتروسکوپی

آرتروسکوپی مچ دست

مچ دست از آن دسته عضو‌هایی است که اگر به خوبی از آن مراقبت نشود به دلیل کار بیشتر زودتر فرسوده و کارایی خود را از دست می‌دهد و مشکلاتی مثل درد را ایجاد می‌کند، علاوه بر این گاهی پیش می‌آید که مچ دست دچار شکستگی شده و به‌مرورزمان بهبود یافته ولی برخی استخوان ریز بدون پیوند باقی‌مانده که درد را در ناحیه مچ دست به همراه دارد.

آرتروسکوپی مچ دست می‌تواند بهترین گزینه درمان به جای عمل جراحی باز باشد و در کمترین زمان می‌تواند مشکل را تشخیص و درمان کند، زیرا علاوه بر این‌که زمان زیادی صرف نمی‌کند، درد کمتری نیز داشته و همچنین دوره نقاهت و بعد از عمل کوتاه‌تری نیز دارد، و طبق نظرسنجی‌های انجام شده از درصد موفقیت بسیار بالایی برخوردار است.

علاوه بر این باید این‌گونه بیان داشت که علاوه بر مچ، آرنج و شانه نیز که دارای مفصل و استخوان گوی و کاسه‌اند، مستعد آسیب و درد نیز هستند، به همین دلیل آرتروسکوپی شانه نیز می‌تواند راه درمان ویژه‌ای برای شانه به‌حساب آید، زیرا با آرتروسکوپی شانه در صورت وجود کیست در شانه و یا کشیدگی رباط به‌راحتی درمان و بهبود می‌یابد.

توصیه‌های بهترین متخصص آرتروسکوپی

بهترین متخصص آرتروسکوپی به‌طورمعمول بعد از انجام عمل و تشخیص درست، شروع به درمان مشکل بیمار می‌کند، اما به این نکته نیز توجه دارد که با بیمار خود درباره عمل و نحوه آن توضیح دهد تا بیمار درک بهتری از عمل داشته و در درمان به پزشک کمک کند.

بهترین متخصص آرتروسکوپی به بیماران خود توصیه‌های ایمنی و سلامتی را قبل و بعد از عمل را یادآوری می‌کند و بر این باور است که این توصیه‌ها در درمان نقش بسیار حیاتی دارد در اینجا ما به چند مورد از این توصیه‌ها که به تسریع روند درمان کمک شایانی می‌کند اشاره‌کرده و شما نیز اگر عمل آرتوسکوپی انجام داده‌اید حتماً انجام آن‌ها را در دستور کار خود قرار دهید.

اولین و مهم‌ترین توصیه بعد از عمل استراحت و حرکت نکردن است، در این صورت مفصل تکان کمتری می‌خورد و فشار کمتری را تحمل می‌کند که خود نوعی درمان است.

بعد از عمل آرتوسکوپی بهتر است حداقل یک الی دو بار (در صورت خونریزی) پانسمان محل را عوض کرده و یا از چسب زخم استفاده کنید. اگر احساس درد می‌کنید می‌توانید از قرص‌های مسکن که در خانه دارید مصرف کنید.

احتمالاً در روزهای اول بعد از عمل محل درمان ورم و قرمز شود که کمپرس یخ بهترین توصیه است با این کار خون‌رسانی به محل بهتر صورت می‌گیرد و جریان خوب برقرار می‌شود.

سخن پایانی

عمل جراحی آرتروسکوپی روش درمانی بسیار حساسی بوده، و حتماً باید تحت نظر پزشکان متخصص و کاردان صورت گیرد. در غیر این صورت ممکن است عوارض شدیدی را به دنبال داشته، و موفقیت‌آمیز نباشد.

به‌ همین دلیل در خصوص انتخاب پزشک خود، می‌بایست بسیار تحقیق نمایید. شما می‌توانید عمل جراحی آرتروسکوپی را تحت نظر دکتر فرشید راعی،  متخصص ارتوپدی و فارغ‌التحصیل از دانشگاه علوم پزشکی ایران و لیون فرانسه، انجام دهید و از سلامت زانو و بهبود بیماری خود نهایت اطمینان را داشته باشید.

دکتر راعی با کسب سال‌ها تجربه و مهارت درزمینهٔ ارتوپدی، توانسته ده‌ها جراحی موفق را به انجام برساند و رضایت شما مراجعه‌کنندگان عزیز را جلب نماید.

دکتر فرشید راعی بهترین متخصص آرتروسکوپی در تهران می‌تواند با استفاده از به‌روزترین تکنولوژی و ابزارهای پزشکی تمامی شرایط لازم برای تعویض مفصل زانو، بازسازی نمودن لیگامان صلیبی و خارج نمودن غضروف‌های آسیب‌دیده و بسیاری موارد دیگر را انجام دهد.

برای انجام ویزیت و مشاوره تخصصی با بهترین متخصص آرتروسکوپی و ارتوپد در تهران از طریق شماره تلفن‌های مطب واقع در بزرگراه فتح ۰۲۱۶۶۲۵۹۱۳۰ ، ۰۹۹۰۱۲۲۹۳۲۰ و یا شماره تلفن‌های مطب خیابان ونک ۰۲۱۸۸۷۷۸۰۹۷ ، ۰۹۱۲۹۲۴۱۰۶۳ اقدام به تعیین نوبت نموده تا ویزیت شوید.

برای مشاهده نمونه عمل‌های جراحی انجام‌شده توسط دکتر فرشید راعی به آدرس سایت شخصی ایشان  www.dr-raei.com مراجعه نموده و یا برای کسب اطلاعات بیشتر با کلینیک تماس بگیرید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×