مراقبت از نوزاد تازه متولد شده پرستاری بهار
معرفی کسب و کار

مراقبت از نوزاد تازه متولد شده پرستاری بهار

فروردین ۲۴, ۱۴۰۲ 3۰131

پرستاری از نوزاد در ماه های اول زندگی شامل چه مواردی می شود .تولد فرزند برای والدین جدید یک شادی و مسئولیت بزرگ است. در ماه اول تولد نوزاد، ایجاد شرایط بهینه برای رشد و تکامل بدن کودک مهم است. پرستاری از نوزاد تازه متولد شده و در سه ماه اول زندگی به معنای تامین نیازهای غذا، استراحت و پیاده روی است. والدین باید یاد بگیرند که چگونه اقدامات مربوط به بهداشت و تغذیه را به درستی انجام دهند تا کودک سالم و قوی رشد کند.
مراقبت از نوزاد تازه متولد شده شامل مراحل زیر است:

  • شیر دادن؛
  • توالت روزانه، حمام کردن؛
  • ماساژ دادن؛
  • راه می رود

در مقاله امروز به جنبه های اصلی پرستاری از کودک تا یک ماهگی می پردازیم. بیایید در مورد مسائل مربوط به بهداشت و سایر روش های مراقبت از کودک بحث کنیم.

چگونه از نوزاد تازه متولد شده مراقبت کنیم: ویژگی های تغذیه

در ماه های اول زندگی، نیاز اصلی کودک غذا است. بهترین غذا برای نوزاد شیر مادر است. با شیر، کودک مواد مغذی لازم را به مقدار لازم برای رشد سالم و رشد مناسب دریافت می کند. آنتی‌بادی‌های محافظ ویژه، بیفیدوباکتری‌های زنده که با شیر مادر منتقل می‌شوند، به بدن کودک کمک می‌کنند تا سیستم ایمنی خود را تشکیل دهد، هضم مناسب را تقویت می‌کند.

مهم است که نوزاد را در یک ساعت اول پس از تولد، و بعداً در صورت نیاز – زمانی که کودک می‌خواهد و به اندازه‌ای که می‌خواهد، به سینه مادر بگذاریم. کودک را از شیشه شیر یا روش دیگری تغذیه نکنید، زیرا فقط نیاز به شیردهی ایجاد شده است. اگر امکان شیردهی وجود ندارد، با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید. یک متخصص به شما در انتخاب فرمول برای تغذیه کمک می کند.

 چگونه به درستی از نوزاد تازه متولد شده مراقبت کنیم

تا زمان ترخیص از زایشگاه، زخم ناف معمولاً خشک شده و کودک را می توان حمام کرد. اگر بقیه بند ناف خشک است، اما هنوز نیفتاده است، لازم است در آب جوشیده استحمام شود. زخم ناف بدون علائم التهاب – نیازی به درمان آن با داروهای ضد عفونی کننده یا ضد باکتری نیست.

مراقبت روزانه از نوزاد تازه متولد شده چگونه باید باشد؟ هر روز صبح، قبل از اولین یا دومین تغذیه، شستن پوست ضروری است. صورت را با آب جوشیده گرم بشویید یا برای نوزادان از آب حرارتی استفاده کنید. چشم ها را از گوشه بیرونی به درونی با یک پد پنبه ای جداگانه برای هر چشم یا یک دستمال آغشته به آب جوشیده پاک کنید.

با احتیاط، برای اینکه به غشای مخاطی آسیب نرسانید، بینی با سواب های پنبه ای آغشته به محلول داروخانه نمک دریا تمیز می شود. گوش ها را با دقت پردازش کنید و به چین های پشت گوش، گردن و چین های اینگوینال توجه کنید. در صورت وجود ترشحات از چشم، “ترش کردن” در گوشه ها، لازم است با پزشک متخصص اطفال مشورت شود. پزشک می تواند ورم ملتحمه، انسداد یا انسداد مجرای اشکی را رد کند. و در صورت بروز بیماری در مرحله اولیه تشخیص داده می شود.

پوسته های شیر روی سر (“گنیس”) در نوزادان به دلیل ترشح بیش از حد غدد پوست ظاهر می شود. مراقبت با کمک یک شانه با دندان های کوچک کوتاه و مکرر انجام می شود. پس از حمام کردن، پوسته بخارپز شده با روغن بچه به دقت با شانه شانه می شود.

مراقبت از نوزاد تازه متولد شده شامل کوتاه کردن ناخن ها نیز می شود. برای این کار از انبر مخصوص، قیچی با انتهای گرد استفاده می شود. لازم است ناخن ها را بعد از استحمام که نرم تر می شوند کوتاه کنید. اگر کودک گریه می کند و اجازه نمی دهد ناخن هایش را کوتاه کنید، سعی کنید این کار را هنگام خواب انجام دهید

چگونه از نوزاد تازه متولد شده مراقبت کنیم:

مراقبت از نوزاد تازه متولد شده پرستاری بهار

حمام کردن نوزاد

بعد از هر بار تعویض پوشک کودک را با آب گرم بشویید. از سن ۷ تا ۱۰ روزگی، لازم است روزانه با صابون بچه یا ماده حمام ۰+ استحمام شود. سر ۱-۲ بار در هفته شسته می شود. دمای ایده آل آب برای اولین شنا ۳۷ درجه سانتی گراد است. اگر واکسیناسیون انجام شد، بهتر است استحمام را در این روز به تعویق بیندازید. پس از آن کافی است کودک را با یک حوله تمیز و نرم یا پوشکی که رطوبت را جذب می کند بپیچید.

محصولات مراقبت از نوزاد تازه متولد شده، حوله ها باید فردی باشند. حمام خورشیدی و هوا یک روش بهداشتی عالی است که از تعریق، خماری و سفت شدن بدن جلوگیری می کند. حمام آفتاب به تولید ویتامین D کمک می کند. اما والدین باید به خاطر داشته باشند که نباید کودک خود را زیر نور مستقیم خورشید رها کنید. در صورت وجود بثورات پوستی، قرمزی، رنگ زرد شدید پوست، لازم است با پزشک متخصص اطفال مشورت شود.

نحوه مراقبت از نوزاد ۲ ماهه:

انجام صحیح ماساژ نوزاد

انجام صحیح ماساژ نوزاد

لمس های آرام مادر نه تنها به کودک عشق می بخشد، بلکه به او کمک می کند تا کنترل بدن خود را یاد بگیرد، عضلات را برای عملکرد صحیح اندام ها و سیستم های بدن رشد دهد

هر مادری می تواند بر اسرار ماساژ کودک مسلط شود. ماساژ باید به طور منظم در یک زمان مشخص انجام شود. بهتر است ۲۰-۳۰ دقیقه قبل از غذا یا ۱ ساعت بعد از غذا. از روزهای اول ترخیص از زایشگاه، مفید است که نوزاد را ابتدا چند ثانیه روی شکم قرار دهید، سپس به تدریج زمان را به ۲۰ دقیقه افزایش دهید. این تمرین ماهیچه های شکم و گردن را تقویت می کند، هضم را در روده ها تحریک می کند. در سن ۱.۵-۳ ماهگی، نوازش بازوها، پاها و پشت برای شل کردن عضلات با هدف کاهش هیپرتونوس در بازوها و پاها انجام می شود. و در سنین بالاتر، ماساژ به رشد سریعتر کودک کمک می کند.

در صورت نیاز به ماساژ خاص چگونه از نوزاد مراقبت کنیم؟ اول از همه، لازم است با یک متخصص اطفال یا یک متخصص مغز و اعصاب مشورت کنید. چنین روشی باید فقط توسط یک متخصص پزشکی انجام شود تا آسیبی نبیند و از مراقبت مناسب ماساژ برای نوزاد تازه متولد شده اطمینان حاصل شود.

نحوه پرستاری  از نوزاد و سازماندهی پیاده روی در هوای تازه

به نقل از پرستاری بهار  خانم دکتر بهار مراقبت از نوزاد تازه متولد شده در دوره ۲-۳ ماهگی بدون پیاده روی دشوار است. در تابستان پیاده روی از روزهای اول پس از ترخیص توصیه می شود. در پاییز و زمستان – از ۲-۳ هفتگی، اگر درجه حرارت کمتر از -۵ درجه سانتیگراد نباشد. برای اولین پیاده روی، ۲۰-۳۰ دقیقه کافی است، سپس به تدریج زمان را به ۱.۵ ساعت ۲ بار در روز افزایش دهید. امکان پیاده روی وجود ندارد – کالسکه یا کالسکه کودک را برای مدتی با کودک در بالکن بگذارید.

برای اینکه کودک در خیابان راحت باشد، باید یک لایه بیشتر از بزرگسالان لباس بپوشد. لباس بیرونی سبک، راحت است و رطوبت را دفع می کند. هر چیزی که بدن را لمس می کند از مواد طبیعی ساخته شده است، درزها خارجی هستند.

اکنون می دانید که چگونه به درستی از یک نوزاد مراقبت کنید تا به نوزاد آسیب نرسانید و مراقبت از کودک تازه متولد شده خود بدون نگرانی و اضطراب برای والدین شادی واقعی به ارمغان آورد!

سایت پرستاری بهار حاوی توصیه های مفید متخصصان اطفال نه تنها برای مراقبت از نوزاد تازه متولد شده، بلکه برای کودکان در دوره های مختلف زندگی است. می توانید دیدن کنید و  برای مشاوره، ما خوشحال خواهیم شد که کمک کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×