Images 1698653146 653F63Daaf64C
معرفی کسب و کار

راهنمای اقامت در مناطق کویری ایران

آبان ۸, ۱۴۰۲ 1۰172

مناطق کویری ایران از آب و هوایی گرم و خشک برخوردارند. هر چه بیشتر به سمت مرکز ایران پیش برویم آب و هوای مناطق گرم‌تر و خشک‌تر می‌شود. به همین دلیل کویرها نیز در فصول مختلف با هم اختلاف دما دارند. به طور کل اما فصل‌های پاییز، زمستان و اوایل بهار، فصول مناسبی برای سفر و اقامت در کویر برای گردشگران مشتاق است. پیش از انتخاب تور کویرگردی یا اقدام برای سفر شخصی حتما اطلاعات لازم برای کویر مورد نظرتان را مرور کنید تا سفر کویری زیبا و لذت‌بخشی را تجربه کنید.

نکات مهم اقامت در کویر

متناسب با شرایط هر کویر ایران اقامت در آنجا نیز متفاوت است. به جز آب و هوا، شرایط زیست‌بومی منطقه و چگونگی اقامتگاه‌ها در نوع سفر و کویرگردی تفاوت ایجاد خواهد کرد. به طور مثال کویر مصر و مرنجاب در دو ماه اول بهار نیز آب و هوای مناسبی دارد بنابراین اقامتگاه های کویر مصر و مرنجاب در این زمان نیز مهمانان و گردشگران بسیاری را پذیرا هستند.

رزرو اقامتگاه

برای سفری امن اگر با تور به کویر نمی‌روید و قصد کمپ کردن هم ندارید می‌توانید اقامتگاه‌ها و بوم‌گردی‌های هر کویر را پیدا کرده و رزرو کنید. بسیاری از این اقامتگاه‌ها کاروان‌سراهای قدیمی و یا خانه‌های زیبای منطقه بوده‌اند که امروزه به شکل بوم‌گردی و اقامتگاه گردشگران فعالیت می‌کنند.

این مکان‌های زیبا خود نیز از جاذبه‌های مناطق کویری به حساب می‌آیند و بسیاری‌شان بار تاریخی جالبی دارند که برای عموم گردشگران بسیار جذاب است. مزیت ماندن در اقامت‌گاه های کویر مصر، مرنجاب و یا لوت و دیگر کویرهای ایران علاوه بر آشنایی به تاریخ منطقه، برخورد مستقیم با اهالی و آشنایی با زندگی آن‌ها نیز هست. برخی از کاروان‌سراها و یا اقامتگاه‌ها گاهی به برخی از گردشگران اجازه می‌دهند که چادر خود را در حیاطشان مستقر کنند.

کمپ کردن

امروزه سفرهای کمپینگی در بین بسیاری افراد به خصوص جوانان جذابیت بیشتری یافته است. اما باید توجه کرد که شرایط کمپ کردن در هر کویر متفاوت است. هر کویر محل مشخصی برای کمپ کردن دارد. البته که افراد می‌توانند در مکان‌های دیگری هم کمپ کنند. اما اگر بار اولی است که به کویر می‌روید حتما در محل‌های مشخص شده کمپ کنید.

مکان‌هایی که برای کمپ کردن مشخص می‌شوند، امکاناتی در اختیار افراد می‌گذارند تا چالش‌های این نوع سفر را کم کنند. بنا به شرایط هر کویر این امکانات متفاوت است. شرایط کمپ کردن هم به دمای هوا و امکاناتی که با خود به همراه می‌برید بستگی دارد. اما در هر شرایط فراموش نکنید که اکوسیستم هر منطقه را بر هم نزنید چون زیست‌بوم مناطق کویری درواقع بسیار آسیب‌پذیرند.

در سفر به کویر چه با خود ببریم؟

Images 1698653146 653F63Dab7507

زیبایی کویر در طلوع و غروب خورشید زبانزد است. همچنین رمل‌های شنی و تفریحات آن مثال‌زدنی است. اما آنچه بیشتر گردشگران را تحت تأثیر قرار می‌دهد شب است و سکوت و کویر و ستارگانی که گویا به زمین نزدیک‌ترند. برای لذت تمام بردن از این زیبایی‌ها، مخصوصا اگر بی‌خیال اقامتگاه های کویر مصر شوید! باید که سفرمان را خوب برنامه‌ریزی کنیم و احتیاجاتمان را با خود ببریم تا چالش‌ها در سفرمان اخلال ایجاد نکنند.

  • آب و مواد غذایی مناسب

به همراه داشتن آب کافی از احتیاجات مهم سفر است. در شرایط کمپینگ و در آب و هوای غیر گرم به طور معمول هر فرد باید چهار لیتر آب با خود داشته باشد. مواد غذایی هم باید موادی باشند که به شما انرژی دهند اما سنگین نباشند. غذاهای خیلی چرب و شور برای این سفر مناسب نیست چرا که تعریق‌تان را زیاد و آب بدنتان را کم می‌کند. به همراه داشتن میوه و سبزیجات تازه هم بسیار خوب است.

Images 1698653146 653F63Dabb65C

  • لباس مناسب کویر

آب و هوای کویر در فصول خوش و آب هم روزها گرم و شب‌ها خنک یا سرد است. بنابراین باید به همره خود لباس‌های نخی و ترجیحا آستین بلند داشته باشید تا زیر آفتاب دچار سوختگی نشوید. لباس‌ها نیز بهتر است روشن و گشاد باشد تا گرما را به خود جذب نکند و راحت‌تر باشد.

برای شب‌ها بهتر است لباس‌های گرم با خود ببرید. برخی از شب‌های کویر بسیار سرد می‌شود. حتی ممکن است باران‌های ناگهانی و شدید در برخی از ماه‌های سال رخ دهد. با پیشبینی لباس مناسب برای این رویدادها اقامت بهتری در کویر خواهید داشت.

  • کفش مناسب کویر

دشت‌های کویری ساکنانی دارد که ممکن است حضور انسان‌ها را خطری برای خود ببینند. این ساکنان حیوانات بومی منطقه هستند. بنابراین قید پوشیدن صندل را در کویر بزنید. کفش مناسب برای این سفر و اقامت در کویر کفشی است که از پاهای شما در برابر خطر گزیدگی محافظت می‌کند و برای کویرنوردی نیز مناسب است.

  • وسایل محافظت در برابر آفتاب

همان‌طور که گفتیم بسته به زمان سفر آفتاب کویر می‌تواند آزاردهنده باشد. اما در هر فصلی محافظت از پوست و مو در برابر آفتاب واجب است. بنابرای از کلاه و اسکارف گرفته تا شال‌گردن و عینک و کرم ضد آفتاب با خود به کویر ببرید. نه‌تنها آفتاب که این وسایل به هنگام طوفان شن احتمالی نیز به کارتان می‌آید.

  • وسایل ضروری

اگر برای سفر به کویر اقامتگاه رزرو کردید هم برخی وسایل است که بهتر است همراه داشته باشید. اما در شرایط کمپینگ حتما این وسایل را با خود ببرید. وسایلی چون چراغ‌قوه، کیسه‌خواب و چادر. به همراه داشتن جعبه کمک‌های اولیه‌ای که در آن قرص مسکن، باند، چسب زخم و کرم‌ها و اسپری‌های مناسب گزیدگی در آن وجود دارد هم ضروری است.

برای داشتن راهنما و جی‌پی‌اس اگر قطب‌نما ندارید، پاوربانک داشته باشید تا گوشیتان برای زمان مورد نیاز شارژ داشته باشد. لوازم بهداشتی همچون دستمال مرطوب، ژل ضدعفونی‌کننده، پدهای بهداشتی، دستمال کاغذی و در صورت امکان دستگاه کوچکی برای تصفیه آب با خود داشته باشید.

نتیجه‌گیری

کویرگردی بسیار محبوب است. اقامت در کویر هم با پیشبینی وسایل مورد نیاز و تعیین نوع اقامت بسیار دلپذیر خواهد بود. این مقاله کوتاه راه‌های اقامت در کویر را به همراه وسایل مورد نیاز برای اقامت بهتر برشمرد. امید است که این نوشته کوتاه کمکی باشد برای جمع‌آوری و تهیه لیست احتیاجات این سفر. طبیعت زیبای کویر سالیان طولانی است زندگی را اگرچه سخت‌تر اما بسیار زیبا در خود نگاه داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×