پرورش مرغ
معرفی کسب و کار

پرورش مرغ گوشتی در سالن با نغمه تورنگ طلایی

فروردین ۳۰, ۱۴۰۲ 3۰186

جوجه‌هایی که برای تولید گوشت پرورش می‌یابند به عنوان جوجه‌های گوشتی شناخته می‌شوند. جوجه‌ای که برای پختن و مصرف پرورش داده می‌شود دارای گوشتی لطیف و پوستی نرم شکل پذیر با بافتی صاف است. برخی از جوجه‌های گوشتی امروزی در سن ۴۲ روزگی (۶ هفتگی) ممکن است به وزن ۲ کیلوگرم برسند. به عبارت دیگر، جوجه‌ها حدود ۲ گرم در هر ساعت یا ۴۷ گرم در روز وزن به دست می‌آورند. در واقع، در هفته پنجم و ششم، سرعت رشد آنقدر سریع است که هر ساعت ۴ گرم به آن‌ها اضافه می‌شود. اما چرا برای پرورش مرغ گوشتی به این اطلاعات نیاز داریم؟

پرورش مرغ

جوجه محلی بومی بنابراین پیش بینی چنین عملکردی بدون مدیریت شایسته غیرممکن است. مدیریت جوجه‌های گوشتی از آماده‌سازی سوله برای ورود جوجه‌ها تا بازاریابی و ارزیابی عملکرد آنها در این بخش پوشش داده می‌شود. شما می‌توانید سالانه ۸۰۰۰ جوجه گوشتی را در برای پرورش مرغ گوشتی در مقیاس کوچک پرورش دهید که به واسطه آن درآمد مناسبی نیز کسب نمایید. به هر حال در این نوشتار از نغمه تورنگ طلایی در مورد پرورش مرغ گوشتی در سالن کوچک صحبت خواهیم کرد.

مزایای پرورش مرغ گوشتی

شما می‌توانید به راحتی مرغ گوشتی را در یک سالن کوچک پرورش دهید. برخی از مزایای پرورش مرغ گوشتی به شرح زیر است:

  • می‌تواند به عنوان یک تجارت جانبی در کنار حرفه اصلی شما انجام شود.
  • پروتئین حیوانی را به شکل گوشت مرغ گوشتی تولید می‌کند.
  • بازگشت سریع و مداوم سرمایه از طریق پرورش جوجه‌های گوشتی
  • کود جمع آوری شده از مزارع مرغ گوشتی می‌تواند برای محصولات زراعی استفاده شود زیرا از نظر مواد معدنی غنی شده است.
  • می‌تواند مشکلات بیکاری و سوء تغذیه را کاهش دهد.
  • تولید کالاهای مرتبط با حمایت از شرکت‌های تولید کننده فست فود، مزارع پرورش، واکسن، دارو، لوازم خانگی و خوراک را افزایش می‌دهد

جوجه محلی بومی

امکانات لازم برای پرورش مرغ گوشی در سالن کوچک

برای پرورش مرغ گوشتی در یک سالن کوچک به زمین، برق، آب، قفس مناسب جوجه‌ها، پرورش دهندگان، دان خوری، آبخوری‌ها، خوراک، داروها، واکسن‌ها، وسایل حمل و نقل، نیروی انسانی، دانش کافی برای مدیریت آن‌ها، امنیت، انبار، فریزر و… نیاز است. هر جوجه گوشتی اردک اسرائیلی به ۱ فوت مربع فضا نیاز دارد. بنابراین برای پرورش ۱۰۰۰ قطعه جوجه گوشتی به یک سازه ۱۰۰۰ فوت مربعی نیاز است.

اردک اسرائیلی

پرورش جوجه بلدرچین مولد

بلدرچین‌های مولد تخمگذار ترجیحاً در مناطق باز و مزارع غلات مانند زمین‌های گندم، مزارع ذرت و علفزارهای ناهموار لانه می‌سازند. این پرنده از ۲ ماهگی شروع به جفت گیری می‌کند. بلدرچین‌ها در حدود یک تا ۱۲ عدد تخم می‌گذارند. تخم بلدرچین دارای رنگ‌های روشن است.

بچه بلدرچین‌ها را جوجه می‌گویند. جوجه بلدرچین مولد در کمتر از یک ماه از تخم‌های خود خارج می‌شود. در بیشتر گونه‌های بلدرچین، جوجه‌ها به خوبی رشد کرده و می‌توانند لانه خود را ترک کنند و بلافاصله پس از جوجه ریزی به دنبال والدین خود بروند. جوجه‌ها در ۲ ماهگی به بلوغ می‌رسند و سپس آماده جفت گیری می‌شوند. بلدرچین‌ها ۳ تا ۵ سال در طبیعت زنده می‌مانند.

 

انواع جوجه بلدرچین موجود در بازار

برخی از انواع بلدرچین‌های موجود در بازار که شما می‌توانید از طریق گروه نغمه تورنگ طلایی سفارش دهید شامل موارد زیر است:

جوجه بلدرچین یکروزه مولد

یکی از مواردی که در پرورش جوجه بلدرچین یکروزه باید به آن توجه داشته باشید، محل نگهداری و آگاهی و مهارت در این زمینه است. جوجه‌ها بسیار حساس بوده و برای رشد نیاز به مراقبت دارند. اگر قصد خرید و پرورش جوجه بلدرچین یکروزه را دارید، پیشنهاد می‌کنیم یک بار آن را انجام داده، تا مهارت کافی کسب کنید.

سالن پرورش جوجه بلدرچین یک روزه، در پرورش آن‌ها اهمیت بسیار بالایی دارد. این که سالن‌ها در کجا و چه شرایطی ساخته می‌شوند بسیار مهم است. تامین هوا، تهویه، گرما و سرما، کاهش استرس جوجه‌ها و تغذیه مناسب از دیگر موارد مهم در هنگام پرورش و خرید جوجه بلدرچین یکروزه هستند.

جوجه بلدرچین مولد

بلدرچین مولد تخمگذار

بلدرچین از جمله پرندگانی است که تخم آن به دلیل خواص بی‌نظیری که دارد مورد توجه بسیاری در کشور ما قرار گرفته است. این پرنده در عرض ۵۰ روز الی ۲ ماه کاملاً بالغ شده و قابلیت تخمگذاری دارد که می‌توان از آن به عنوان بلدرچین تخمگذار استفاده کرد. اگر قصد پرورش بلدرچین تخمگذار را دارید، حتماً از قفس‌های مکانیزه استفاده کنید. در نهایت با برداشت و فروش تخم بلدرچین می‌توانید کسب درآمد داشته باشید.

روش‌های پرورش مرغ گوشتی در سالن کوچک

پرورش مرغ گوشتی در محدوده آزاد

قیمت جوجه یک روزه در این شرایط به پرندگان اجازه داده می‌شود آزادانه در بیرون پرسه بزنند و فقط در شب به آنها مسکن یا پناه داده می‌شود. هیچ دستورالعمل خاصی برای مسکن، لوازم، غذا خوردن یا حتی پیشگیری از بیماری وجود ندارد. در کشور ما پرندگان بومی‌ متعددی به این شیوه پرورش می‌یابند. اکثر این پرندگان به عنوان یک سرگرمی‌ پرورش داده می‌شوند و هر گونه سود به عنوان یک امتیاز محسوب می‌شود. تعداد پرندگان پرورش داده شده در هر واحد بین ۱۰ تا ۱۵ عدد محدود خواهد شد.

مکان پرورش دهنده برای جوجه‌ها

جوجه‌ها باید به محض ورود از جعبه‌های جوجه خارج شوند در پرورشگاه نگهداری شوند. به محض رسیدن جوجه‌ها اقدامات زیر را انجام دهید.

۱- منقار جوجه‌ها را بلافاصله در آب فرو کنید تا نوشیدن آب را یاد بگیرند. سپس آن‌ها را در محل پرورش‌شان قرار دهید.

۲- توصیه می‌شود برای تعیین کیفیت جوجه‌ها نمونه ای از جوجه‌ها را از هر یک از جعبه‌های جوجه بررسی کنید. این همچنین به شناسایی مرگ و میر، در صورت وجود، در طول سفر کمک می‌کند. در غیر این صورت، جعبه جوجه‌ها را می‌توان به سرعت وارونه کرد و همه جوجه‌ها را در نزدیک محل پرورش جوجه رها کرد. در این زمان، شمارش جوجه‌ها بسیار مهم است.

۳- مهم است که جوجه‌ها را به دقت زیر نظر داشته باشید تا جوجه‌های ضعیف را شناسایی کرده و به جوجه‌هایی که نمی‌توانند به دنبال غذا و آب باشند کمک کنید.

۴- به همان اندازه مهم است که جوجه‌ها را تماشا کنید تا مطمئن شوید که همه آنها واقعاً غذا می‌خورند. ممکن است لازم باشد با گرفتن تصادفی چند عدد از آنها و بررسی وجود خوراک در کیسه زیرین پوست‌شان مراقب تغذیه و عدم گرسنگی آن‌ها باشید.

۵- در دو هفته اول به ازای هر ۱۰۰ جوجه باید دو آبخوری وجود داشته باشد. اما اگر در هر مولد ۳۰۰ جوجه وجود داشته باشد باید شش آبخوری تدارک دیده باشید.

۶- حدود ۴ ساعت قبل از ورود جوجه‌ها، آبخوری‌ها را پر کنید.

۷- برای کمک به جوجه‌ها در تشخیص بین خوراک و شن در کف بستر، خوراک را روی کاغذ بپاشید.

۸- بهتر است ظروف آشامیدنی تمیز تهیه کنید و آب شیرین را حداقل دو بار در روز توزیع کنید. خوراک نیز به همان شیوه، حداقل دو بار در روز ارائه می‌شود.

۹- نوشیدنی‌ها باید با احتیاط در آبخوری قرار گیرند. آنها باید در یک موقعیت افقی نگهداری شوند تا از ریختن در کف قفس جلوگیری شود.

تغذیه جوجه گوشی در سالن کوچک

استارتر جوجه‌های گوشتی، یک جیره متعادل استاندارد است که باید بدون محدودیت (ad libitum) تهیه شود. در دو روز اول به ازای هر ۱۰۰۰ جوجه ۵ کیلوگرم دانه ترک خورده به جوجه‌ها تغذیه می‌شود. همانطور که مرغ گوشتی بزرگتر می‌شود، آبخوری‌های زنگوله ای و همچنین تغذیه کننده‌های خطی یا آویزان را می‌توان اضافه کرد و به تدریج جایگزین برخی از دانخوری‌ها و آبخوری‌های فعلی می‌شود.

برای جلوگیری از رقابت غیرضروری و نوک زدن یکدیگر، فضای کف و فضای کافی برای دان و نوشیدنی باید به میزان کافی فراهم شود. ۴۵۰ سانتی متر مربع و ۹۰۰ سانتی متر مربع به ترتیب برای جوجه‌های گوشتی تا سن ۴ هفتگی مورد نیاز است. فضای آبخوری مربوطه ۱.۵ و ۲.۵ سانتی متر درنظر گرفته می‌شود.

 

 تورنگ طلایی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×