معرفی کسب و کار

چاپ و بسته‌بندی کدام مدل دارو باید مستحکم‌تر باشد؟

فروردین ۱۶, ۱۴۰۳ 4۰42

داروها موادی هستند که با سلامتی انسان‌ها ارتباط مستقیمی دارند و باید بسته‌بندی آن‌ها به گونه‌ای باشد که کیفیت دارو به خوبی حفظ شود. از این رو شرکت‌های چاپ و بسته‌بندی متریالی را برای جعبه‌های دارویی انتخاب می‌کنند که از آن‌ها در برابر ضربه و عوامل محیطی مثل دما، رطوبت و نور محافظت کند. در این میان تعدادی از داروها نیاز به بسته‌بندی مستحکم‌تری دارند و جعبه آن‌ها از نظر جنس و نوع طراحی با سایر داروها تفاوت دارد. شرکت کیان مهر در زمینه چاپ و بسته ‌بندی جعبه دارویی فعالیت دارد.

بسته‌بندی انواع داروها

بسته‌بندی هر دارو متفاوت است و باتوجه به نوع دارو و شرایط نگهداری آن انجام می‌شود. اشکال متنوعی از داروها وجود دارد که هرکدام باید در مناسب‌ترین حالت بسته‌بندی شوند. به طور کلی داروها دارای بسته‌بندی اولیه و ثانویه هستند. بسته‌بندی اولیه به طور مستقیم با دارو در تماس است و شکل‌های متفاوتی دارد. بسته‌بندی ثانویه همان جعبه‌های دارویی است که داروها پس از بسته‌بندی اولیه داخل آن قرار می‌گیرند.

Pharmaceutical Folding Carton Packaging | Medicine Packaging Boxes

  • قرص‌ها و کپسول‌ها : این شکل از داروها معمولا به صورت ورقه‌ای بسته‌بندی شده و داخل جعبه دارو قرار می‌گیرند. تعدادی از کپسول‌ها نیز بخاطر ترکیبات و شرایط نگهداری در ظروف پلاستیکی و یا شیشه‌ای بسته بندی می‌شوند. جعبه‌ای که برای ظروف پلاستیکی و شیشه‌ای استفاده می‌شود باید استحکام بیشتری داشته باشد.
  • شربت‌ها : ظروف مورد استفاده برای بسته‌بندی اولیه شربت‌ها معمولا از جنس شیشه و در بعضی موارد پلاستیک است. به دلیل اینکه پس از پر کردن این ظروف با مایع شربت وزن آن‌ها نسبتا سنگین می‌شود باید جعبه دارویی مستحکم‌تری برای آن‌ها در نظر گرفت تا بتواند وزن آن را تحمل کرده و در برابر آسیب‌های احتمالی و شکستن ظرف از دارو محافظت کند.
  • پمادها : کرم‌ها و پمادها داروهایی هستند که پس از بسته‌بندی اولیه معمولا داخل جعبه‌های مقوایی قرار می‌گیرند. استحکام جعبه این داروها متوسط است و به خوبی از دارو محافظت می‌کند.
  • ویال و آمپول‌ها : این گروه از داروها داخل ظروف شیشه‌ای ظریف و کوچک بسته‌بندی می‌شوند و نسبت به سایر داروها بیشتر در معرض آسیب قرار دارند. از این رو در چاپ و بسته‌بندی انواع ویال‌ها باید از متریال‌هایی که استحکام کافی دارند استفاده کرد. همچنین بسته‌بندی آن‌ها باید در برابر نور و دما نیز مقاوم باشد.

متریال مورد استفاده در چاپ و بسته‌بندی داروها

بیشترین متریالی که در بسته بندی و چاپ جعبه دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد مقوا است. البته این مقواها انواع مختلفی دارند و نسبت به نوع دارو و محتویات بسته‌بندی از انواع مختلف آن استفاده می‌شود.

  • مقوای پشت طوسی

این مقوا به صورت تک رو است و از روی سفید رنگ آن برای چاپ استفاده می‌شود. سمت دیگر مقوا که طوسی رنگ است قابلیت چاپ ندارد. به دلیل تولید شدن این مقوا از مواد بازیافتی چندان بهداشتی نیست و صرفا برای مواد و داروهایی که بسته‌بندی دیگری دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد. مقوای پشت طوسی در گرماژهای متفاوتی تولید می‌شود و هرچه گرماژ آن بالاتر رود سختی مقوا افزایش می‌یابد. از آنجایی که سطح سفید این مقوا براق و صاف است عملیات چاپ به خوبی روی آن انجام می‌شود.

  • مقوای پشت سفید

این نوع مقوا کیفیت بهتری نسبت به مقوای پشت طوسی دارد و از لحاظ بهداشتی برتر از آن است. از این رو در بسته‌بندی داروها، مواد غذایی و لوازم بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر دو روی این مقوا به رنگ سفید است و امکان چاپ در هر دو سمت آن وجود دارد. مقوای پشت سفید در مقایسه با مقوای پشت طوسی سختی و کیفیت بالاتری دارد و در برابر خم کردن مقاومت نشان می‌دهد. طرح‌های چاپ شده بر روی این مقوا وضوح و کیفیت بیشتری دارند.

  • مقوای ایندربرد

این مقوا از نظر بهداشتی بالاترین رتبه را به خود اختصاص داده و تاییدیه وزارت بهداشت را نیز دارد. به همین جهت در بسته‌بندی انواع مواد غذایی، داروها و محصولات بهداشتی از آن استفاده می‌شود. مقوای ایندربرد در بسته‌بندی موادی که حساسیت بالایی دارند نیز کاربرد دارد. این مقوا دانسیته جرمی بالایی دارد و هنگام خم کردن ترک برنداشته و دچار شکستگی نمی‌شود.

Color Packaging: The Color Wheel Of Branding And Packaging - Johnsbyrne

از این رو برای تهیه جعبه‌های مقاوم با استحکام بالا از این نوع مقوا استفاده می‌شود. مواد اولیه بکار رفته در تولید مقوای ایندربرد کیفیت بالایی دارند و بسته‌بندی محصولات خاص با استفاده از این مقوا انجام می‌شود. سطح براق و سفید آن نیز باعث می‌شود چاپ روی آن کیفیت بهتری داشته باشد.

  • پلاستیک

در مواردی که مقوا از مواد بازیافتی تولید شده است به دلیل غیربهداشتی بودن می‌تواند آلودگی‌های شیمیایی و میکروبی را به محتوای داخل بسته‌بندی انتقال دهد. در این موارد از ترکیباتی مثل پلی وینیل استات و پلی وینیل الکل برای جلوگیری از انتقال آلودگی‌ها استفاده می‌شود. روکش پلی اتیلن نیز بر روی مقوا یک نوع حایل میکروبی ایجاد می‌کند اما در مورد درجه غذایی آن تردیدهایی وجود دارد و نمی‌توان برای بسته‌بندی مواد خوراکی از آن استفاده کرد. همچنین موجودات میکروسکوپی و ریزاندامگان قابلیت عبور از لایه پلی اتیلن را دارند.

بسته‌بندی داروهای حساس

تمام داروها خاصیت شیمیایی مخصوصی دارند و باید نسبت به آن بسته‌بندی و نگهداری شوند. در شرایطی که بسته‌بندی مناسب نباشد ممکن است خصوصیات شیمیایی دارو تغییر کرده و مصرف آن خطرناک باشد. بعضی داروها نسبت به دما (مثل شربت‌ها)، برخی به نور و بعضی دیگر نسبت به رطوبت (مثل قرص‌های جوشان) حساس هستند و باید در شرایط خاصی نگهداری شوند. چاپ و بسته‌بندی این داروها به دقت بیشتری نیاز دارد و باید همه موارد را در نظر گرفت. رنگ‌های استفاده شده بر روی جعبه داروها نحوه نگهداری از آن‌ها را مشخص می‌کند. جعبه داروهای حساس به عوامل طبیعی توسط دستگاه‌های مخصوص بسته‌بندی تولید می‌شوند تا ایمنی لازم را داشته باشند.

کلام پایانی

تمام داروها نیازمند بسته‌بندی اصولی هستند و ظروف و جعبه‌هایی که برای این کار مورد استفاده قرار می‌گیرند باید استانداردهای لازم را داشته باشند. بسته‌بندی تعدادی از داروها باید محکم‌تر و مقاوم‌تر باشد. این نوع بسته بندی به علت محافظت دارو از خطراتی همچون شکستگی و آسیب‌های احتمالی به هنگام حمل و نقل آن انجام می‌شود. در مجموعه چاپ و بسته‌بندی کیان مهر جعبه‌های تمام داروها باتوجه به نوع دارو و نگهداری آن تولید می‌شوند. ما در این مجموعه آماده ارائه خدمات در زمینه چاپ و انواع بسته‌بندی هستیم.

واحد تحقیق و توسعه: شرکت چاپ و بسته بندی کیان مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×