معرفی کسب و کار

درمان درد زانو + علت و علائم آن

فروردین ۱۶, ۱۴۰۳ 5۰41

شاید شما هم از درد زانو رنج ببرید، این عضو حیاتی برای حرکت انسان، به دلایل مختلفی ممکن است دچار مشکل شود. با افزایش اطلاعات خود راجع به این عضو حیاتی بدن می توانیم در بهبود و درمان و یا پیشگیری از مشکلات آن جلو گیری کنیم. کسانی که از درد شدید زانو رنج می‌برند می توانند با استفاده کردن پماد آرتوپین که یک تسکین دهنده دردهای عضلانی و مفصلی است از شدت درد زانوی خود به میزان زیادی بکاهند.

زانو یک مفصل که در میان ساق و ران پای ما قرار دارد و از سه استخوان ران، درشت نی، کشکک تشکیل شده است و به وسیله کپسول مفصلی، غشاء زلاله‌ای (سینوویال) و رباط‌ها احاطه شده است. اگر در هر یک از اجزاء گفته شده مشکلی پیش بیاید زانو دچار درد می‌شوید. بنابراین نمی‌توانیم چنین برداشت کنیم که دردهای مربوط به زانو همه از یک جنس هستند به همین علت در ادامه این متن علت درد زانو، علائم درد زانو و مختصری درمان آن را نیز شرح خواهیم داد.

Premium Vector | Woman Holding Her Knee Suffering Of Knee Pain Joint Pain  Injury Sprain Sport Trauma Damage

علت درد زانو چیست؟

علت‌های مختلفی برای زانو درد می‌توانیم نام ببریم به صورت خلاصه می‌توان آن‌ها را به دسته‌های زیر تقسیم بندی کرد:

  1. آسیب و صدمه: ممکن است به دلیل یک حادثه به زانوی شما صدمه ای وارد شود این آسیب‌ها می‌توانند شامل شکستگی استخوان، خراش یا کبودی باشند.
  2. التهاب و عفونت: التهاب مفصل زانو می‌تواند به علت التهاب مفصل، آرترویت روماتوئید، التهاب کشک (پاتلا) یا عفونت باکتریایی در مفصل باشد. کسانی که دارای التهاب و عفونت هستند معمولا با درد، تورم، قرمزی و محدودیت حرکت در زانو‌های خود همراه هستند.
  3. التهاب و آسیب بافت‌های نرم: آسیب به بافت نرم مانند رباط‌ها، پارگی عضلات، درز کپسول مفصلی و پارگی منیسکوس می تواند علت درد زانو باشد.
  4. افت عملکرد: آرتروز یا سایر بیماری‌های مفصل زانو ممکن است به علت سایش و فرسایش طبیعی بافت‌ها در مفصل ایجاد شود.

علائم درد زانو

درد : درد در ناحیه زانو می‌تواند به شیوه‌های مختلفی دیده شود برای مثال می‌توانیم به میزان شدت و ملایم بودن درد، درد مستمر باشد و یا رفت و آمدی باشد، در هنگام نشستن هم بیمار درد دارد یا تنها در حین راه رفتن درد به سراغ او می‌آید این موارد نشانه‌های متفاوتی از درد زانوی بیمار هستند.

تورم: دومین موضوعی که در درد زانو اهمیت دارد میزان تورم زانو است. منظور از تورم این است که اندازه زانو بزرگتر از حد شده باشد و لمس آن با درد همراه باشد.

محدودیت حرکت: از دیگر علائم درد زانو ممکن است ناتوانی در حرکت دادن زانو باشد. این ناتوانی می تواند شدت مختلفی داشته باشد، برای بعضی از این حرکت با درد همراه است اما برای بعضی اینگونه است که اصلا توانایی بلند کردن پای خود را ندارند.

قرمزی و گرمای محل در هنگام لمس: در بعضی موارد ممکن است زانو در ناحیه درد خود قرمز و گرم شود . این مورد معمولا بر اثر التهاب مفصل و عفونت انجام می شود.

سر و صدا کردن و احساس خرد شدن زانو : اگر در بافت مفصلی مشکلی وجود داشته باشد صداهایی مانند خراشیدن و خر خره در مفاصل به وجود می آید.

درمان درد زانو چگونه است؟

مهم ترین گزینه در پیش گیری و یا درمان سریع دردهای عضلانی و مفصلی این است که سبک زندگی سالمی داشته باشید. این سبک زندگی از رژیم غذایی شما گرفته تا نوع ورزش و فعالیت های فیزکی که در طول روز انجام می دهید. با این وجود خوشبختانه امروزه درمان های متنوعی با عملکرد بالا برای درمان درد زانو به وجود آمده است که در زیر به بعضی از آن‎‌ها می پردازیم.

۱-متناسب سازی سبک زندگی

  • اولین موضوع برای درمان درد زانو این است که از فعالیت های روزانه خود کم کنید تا زانو بتواند جراحت های خود را ترمیم کند و دچار آسیب‌های بیشتر نشود. زمان استراحت نیز به میزان جراحت شما بستگی دارد.
  • یکی از مهم ترین علت های افزایش درد زانو بالا بودن وزن است، پس اگر وزن بالایی دارید حتما اقدام به کاهش وزن کنید چرا که این موضوع باعث می شود که درد بیشتری را متحمل شوید.
  • همیشه قرار نیست که درمان درد زانو چیز پیچیده ای باشد گاهی شاید مشکل اصلی از کفشی است که می پوشید بنابراین برای مدتی از کفش های طبی مناسب استفاده کنید تا از زیاد شدن درد زانوی شما بکاهد.
  • استفاده از کیسه آب یخ گاهی می تواند به عنوان یک مسکن فوق العاده عمل کند. اما در بعضی موارد کیسه آب گرم نیز می تواند اثری مشابه آب یخ بر روی درمان درد زانو ایفا کند.

D3D2D729 6E0D 4302 Be91 Fee6F3D5C11C

۲-استفاده از داروها

هر چقدر که دیگران توصیه‌های خوراکی و ورزشی فراوانی به شما کرده باشند و آن‌ها را هم رعایت کرده باشید، مراجعه به پزشک متخصص و استفاده از داروهای مسکن و درمانی تجویز شده توسط پزشک، یکی از اصولی‌ترین راه‌هایی است که نباید آن را نادیده بگیرید.

۳-انجام ورزش‌های خاص

ورزشی که انتخاب می کنید باید متناسب با علت درد زانوی شما باشد، بنابراین صرفا انجام هر نوع ورزش نمی تواند به کاهش زانو درد شما کمک کند. این موضوع نیز باید زیر نظر یک فرد با تجربه انجام شود چرا که ممکن است اتفاقا نرمشی که انجام می‌دهید بهبودی درد زانوی شما را به تاخیر بیاندازد. روش‌های درمانی دیگری مانند تزریق، جراحی، فیزیوتراپی و لیزر ‌درمانی انواع روش های درمانی هستند که شما با بهره گیری از توصیه‌های پزشک‌تان می تواند یک یا چند درمان را برای درمان درد زانوی خود انتخاب کنید.

سخن آخر

درد زانو می تواند بسیاری از فعالیت های روزمره ما را تحت شعاع قرار دهد، بنابراین اگر هنوز دچار این درد ناراحت کننده نشده اید حتما برای پیشگیری آن اقدام هایی انجام دهید، اما اگر دچار آن هستید توصیه می کنیم برای درمان درد زانو ابتدا اطلاعاتی از آناتومی زانو داشته باشید و بعد با مراجعه به پزشک متخصص علت درد خود را جویا شده و حتما توصیه های پزشک را پیگیری کنید. در آخر بهتر است یادآوری کنیم که داشتن سبک زندگی سالم با استفاده از رژیم غذایی مناسب و ورزش مداوم می تواند از بروز بسیاری از این مشکلات جلو گیری کند.

واحد تحقیق و توسعه: شرکت اکسیر گستر اسپادانا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×