گردشگری

کلیسای کانتور قزوین: گشتی در تاریخ ارامنه

فروردین ۱۸, ۱۴۰۳ 5۰34

کلیسای کانتور قزوین گوهر معماری فوق‌العاده‌ای دارد که شما را به سفر در زمان و فرهنگ دعوت می‌کند. این عبادتگاه مسحورکننده جلوه‌ای از میراث ماندگار جامعه ارامنه قزوین است. کلیسای کانتور فراتر از یک مکان عبادی، تجسمی از هنر و زیبایی است که روح هر بازدیدکننده‌ای را مجذوب خود می‌کند. خوشبختانه، بازدید از این مکان به‌سهولت امکان‌پذیر است. شما با رزرو هتل قزوین به‌راحتی می‌توانید به این شهر سفر کرده و ضمن اقامت در این شهر، از این بنای زیبا بازدید کنید. با ما همراه باشید تا سیری در پهنه تاریخ و زیبایی این اثر معماری داشته باشیم.

Images 1712052252 660Bd81C91D8B

تاریخچه کلیسای کانتور قزوین

کلیسای کانتور قزوین در محله قدیمی «پنبه ریسه» شهر قزوین واقع شده است. این کلیسا که به نام‌های «برج ناقوس» و «کلیسای روسی» نیز معروف است، در اواخر دوره ناصرالدین‌شاه قاجار توسط روس‌ها در قزوین احداث شد. براساس برخی منابع، این کلیسا اولین کلیسای کوچک ایران و سومین کلیسای کوچک جهان به‌شمار می‌رود.

واژه «کانتور» در زبان روسی به معنای مقر یا مرکز است و به‌دلیل سکونت اولیه روس‌ها در آن، به این اسم نام‌گذاری شده است. این کلیسا از زمان تاسیس به‌عنوان مکانی برای عبادت جامعه ارامنه قزوین بوده که نشان‌دهنده تاریخ و سنت‌های مذهبی مردم ارمنی این سرزمین است. امروزه، این کلیسا به‌عنوان نمادی از میراث فرهنگی مردم ارمنی در قزوین و تبادل فرهنگی بین ایران و روسیه محسوب می‌شود.

اهمیت تاریخی این بنا همچنان بازدیدکنندگان و گردشگران را به خود جذب می‌کند. هرساله گردشگران فراوانی با سفر به شهر قزوین و اقامت در مراکز اقامتی و هتل قزوین از این بنا بازدید می‌کنند. وجود زیرساخت‌های ریلی و اقتصادی بودن قیمت بلیط قطار باعث تسهیل سفر گردشگران شده و علاقه‌مندان به‌راحتی می‌توانند با خرید بلیط قطار به شهر زیبای قزوین سفر کرده و از این بنای تاریخی بازدید کنند.

Images 1712052252 660Bd81Cd1Fca

سبک معماری و طراحی

معماری کلیسای کانتور انعکاسی از مهارت و بینش هنری سازندگان آن است. ساخت این کلیسا یک تلاش مشترک بین معماران روسی و صنعت‌گران ارمنی بوده است که درنتیجه، ترکیبی منحصربه‌فرد از سبک‌های معماری روسی و ارمنی را شکل داده است.

برخی معتقدند معماری این کلیسا برگرفته از سبک معماری قاجاری است، البته سبک معماری قاجاری نیز متاثر از الگوها و نمادهای غربی بوده است؛ چراکه پادشاهان قاجاری به‌واسطه سفر به خارج از کشور با الگوها و سبک‌های غربی آشنا شده و در ساخت بناها و معماری آن دوران از آن‌ها استفاده می‌کردند. ازاین‌رو، سبک معماری این کلیسا تلفیقی از سبک‌های روسی و قاجاری محسوب می‌شود.

نمای بیرونی

در نمای بیرونی کلیسا از آجرهای خشتی لعاب‌دار استفاده شده است. آجرهای نمای این کلیسا سرخ‌رنگ است و به همین دلیل، به کلیسای سرخ نیز شهرت یافته است. رنگ متفاوت آن باعث شده است که ظاهر این کلیسا از ظاهر کلیساهای ساخته‌شده به سبک غربی که معمولا سفید رنگ‌اند، متفاوت باشد.

در بالای درب ورودی کلیسا برج ناقوس قرار گرفته است. این برج بلند سه طبقه دارد و ارتفاع آن به یازده متر می‌رسد. همانند بسیاری از کلیساها، ناقوس بزرگی در بالای برج قراردارد که این ناقوس در گذشته، در زمان‌های عبادت و برگزاری مراسم مذهبی به‌صدا در می‌آمده است. کلیسای کانتور دارای دو گنبد است؛ گنبد بزرگ‌تر در مرکز محل عبادت و گنبد کوچک‌تر در بالای محراب قرار گرفته است. سبک گنبدهای سربه‌فلک‌کشیده این کلیسا برگرفته از معماری ارتدوکس روسی است که با عناصر فرهنگی شهر قزوین ترکیب شده است. نمای بیرونی کلیسا با حکاکی‌ها و گچ‌بری‌های چشم‌نواز و نقش‌های رنگارنگ تزئین شده است که زیبایی هنر ارمنی را منعکس می‌کند.

فضای داخلی

فضای داخلی کلیسا با سقف‌های طاق‌دار، ستون‌های تزئینی و آثار هنری نمادین فضایی روحانی و مناسب را برای عبادت خلق کرده است. هماهنگی رنگ‌ها، بافت‌ها و الگوهای به‌کاررفته در آن، حس آرامش را در بازدیدکنندگان ایجاد می‌کند. درها و پنجره‌های قوسی شکل آن باعث ورود نور طبیعی برای روشن‌کردن فضای درونی آن می‌شود.

در ابتدای ورودی کلیسا از تزئینات مختلفی ازجمله تصاویر گل نیلوفر استفاده شده است. با قدم گذاشتن در فضای داخلی، محراب باشکوه کلیسا توجه شما را جلب می‌کند. محراب، نقطه کانونی و قلب تپنده کلیسا است، فضایی مقدس که در آن مراسم و آیین‌های مذهبی ارامنه برگزار می‌شده است. درواقع، محراب مقدس‌ترین بخش کلیسا و الهام‌بخش معنویت بوده است.

علاوه‌بر محراب، فضای درونی کلیسا شامل یک هال نیز می‌شود. در هال دو درب وجود دارند که به دو اتاق راه پیدا می‌کنند؛ یکی از اتاق‌ها که در سمت چپ قرار دارد اتاق کشیش است و دیگری که در سمت راست واقع شده است، اتاق غسل تعمید کودکان است.

اهمیت فرهنگی و گردشگری کلیسای کانتور

کلیسای کانتور باوجود چالش‌های مختلف در طول تاریخ هویت خود را حفظ کرده است و به‌عنوان نمادی از روح وحدت، ایمان و غنای فرهنگی ارامنه در تاریخ قزوین است. امروزه، کلیسای کانتور به‌عنوان یک جاذبه گردشگری مورد بازدید قرار می‌گیرد. به‌دلیل عدم حضور پیروان مذهب ارتدوکس در قزوین، برخلاف سایر اماکن مذهبی مسیحیان، در این کلیسا عبادتی انجام نمی‌شود. بااین‌وجود، اهمیت نمادین و فضای معنوی آن، مشتاقان تاریخ و فرهنگ را به‌سوی خود جذب می‌کند. فصل بهار بهترین زمان برای بازدید از کلیسای کانتور قزوین است. در این فصل، آب‌وهوای معتدل و دل‌انگیز قزوین فرصتی عالی برای گشت‌وگذار و لذت بردن از زیبایی‌های این شهر تاریخی را فراهم می‌کند.کلیسای کانتور با معماری خیره‌کننده و اهمیت فرهنگی و مذهبی غنی به‌عنوان نمادی از تاریخ، معماری و فرهنگ مردم قزوین محسوب می‌شود. موقعیت جغرافیایی شهر قزوین و وجود زیرساخت‌های گردشگری مناسب ازجمله تسهیلات ارتباطی، حمل‌ونقل ریلی به‌همراه قیمت مناسب بلیط قطار و تسهیلات اقامتی از قبیل هتل‌‍‌ها، دسترسی به این بنای زیبا به‌آسانی امکان‌پذیر کرده است.

Images 1712052252 660Bd81Cd5484

تهیه بلیط قطار و رزرو هتل قزوین در سایت فلای تودی

همان‌طورکه قبلا گفته شد، اهمیت تاریخی و گردشگری کلیسای کانتور قزوین بازدیدکنندگان زیادی را به خود جذب می‌کند. اگر شما هم قصد بازدید از این اثر تاریخی را دارید می‌توانید از طریق سایت فلای تودی اقدام به تهیه بلیط قطار و رزور مراکز اقامتی و هتل قزوین کرده و به این شهر زیبا سفر کنید.

فلای تودی با تیمی مجرب و حرفه‌ای انواع خدمات مسافرتی از خرید بلیط قطار و هواپیما گرفته تا رزرو اقامتگاه و هتل را ارائه می‌کند. با انتخاب فلای تودی، شما نه‌تنها یک سفر زیبا را تجربه خواهید کرد، بلکه با تجربه‌ای بی‌نظیر از دریافت خدمات باکیفیت و آسان، پشتیبانی تمام‌وقت و پایین‌ترین قیمت بلیط قطار و هواپیما شگفت‌زده خواهید شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×