Images 1704130624 6592F840D08Ad Jpg
معرفی کسب و کار

چرا تجهیزات خانه بازی برای ایجاد فضای شاد و امن برای کودکان ضروری است؟

دی ۱۹, ۱۴۰۲ 2۰114

در این مقاله ضرورت و فواید ایجاد خانه بازی را بررسی کردیم و تجهیزات خانه بازی را معرفی کردیم.

کودکی را می‌توان مهم‌ترین مرحله از زندگی هر فرد دانست. در کودکی، باید بستری مناسب برای فرد فراهم شود تا استعدادها و توانایی‌هایش شکوفا شود. روان‌شناسان معتقدند، هر آموزشی که به کودک داده می‌شود تنها از طریق بازی باید صورت بگیرد. کودکان با بازی است که می‌توانند محیط اطراف خود را بشناسند، احساسات مختلف را تجربه کنند و یادگیری داشته‌باشند. بازی از نظر شناخت ابعاد شخصیت کودک در زمینه جسمانی، روانی، عاطفی و اجتماعی نقش به‌سزایی دارد.

در ادامه ما به شما توضیحاتی درباره‌ی ضرورت ساخت خانه بازی، تجهیزات و ویژگی‌های آن می‌دهیم.

  • ضرورت ساخت خانه بازی
  • فواید و مزایای خانه بازی
  • ویژگی‌های تجهیزات خانه بازی
  • وسایل مورد نیاز خانه بازی

ضرورت تاسیس خانه بازی

زندگی در شهرهای بزرگ و آپارتمان‌نشینی، تک فرزند بودن و در دسترس نبودن دیگر کودکان هم‌سن‌ و سال، فضا و نوع بازی کودکان را تغییر داده‌است.

کودکان در فضای محدود خانه‌های امروزی و بدون هم‌بازی، از انجام دادن بسیاری از بازی‌ها که به فضای آزاد و دیگر کودکان نیاز دارد، محروم هستند. در صورتی‌که این بازی‌ها برای رشد جسمانی و کسب مهارت‌های اجتماعی کودکان ضروری است.

امروزه با تأسیس خانه بازی نیاز کودکان در زمینه انجام بازی‌های مختلف، تا حدی برطرف شده‌است. با توجه به استقبال زیاد خانواده‌ها و کودکان، سرمایه‌گذاری زیادی روی ساخت خانه بازی و وسایل بازی کودکان صورت گرفته‌است. خانه‌های بازی با تجهیزات مناسب و استاندارد، فضای بازی شاد و امنی را در اختیار کودکان قرار می‌دهند.

کودکان در محیطی که با شناخت نیازهای آنان، طراحی و تجهیز شده‌است، بازی‌های مناسب سن خود انجام می‌دهند و بدون اینکه متوجه شوند، آموزش غیر مستقیم می‌بینند؛ این کار باعث بالا رفتن هوش اجتماعی و اعتمادبه‌نفس کودکان می‌شود.

مزیت اصلی خانه بازی و حضور کودک در آن، این است که با بازی کردن، کودکان دنیای اطراف خود را درک و از تخیلات خود استفاده می‌کنند. همچنین کودکان تجربه دوست پیدا کردن و بازی با هم‌سن و سالان خود را به‌دست می‌آورند. این تجربه‌ها باعث می‌شود کودک انرژی خود را تخلیه کند و شادتر باشد.

خرید تجهیزات خانه بازی

فواید و مزایای خانه بازی

تجهیزات خانه بازی، فضای امنی را برای بازی کردن کودکان فراهم می‌کند. زمانی که شرایط جوی و آب‌وهوا در بیرون از خانه مناسب بازی نیست، در خانه بازی، کودکان به‌راحتی می‌توانند جنب‌وجوش کنند و فعالیت داشته‌باشند. فضای خانه بازی طوری طراحی‌شده‌است که در آن لبه‌های تیز وجود نداشته‌باشد و کودکان از هر خطری به‌دور باشند.

با تجهیزاتی که در خانه بازی تعبیه شده‌است، به کودکان این فرصت داده می‌شود که آزادانه از خلاقیت و قدرت تخیل خود استفاده و محیط اطرافشان را کشف‌کنند. آنان می‌توانند بازی‌هایی را طراحی و خود را سرگرم کنند. هرچقدر هم که کودک شما سخت‌گیر باشد، بالاخره یک فعالیت سرگرم‌کننده برای او وجود دارد. اکثر کودکان از این‌که سرسره بازی کنند و روی تاب‌ها تاب بخورند، لذت می‌برند.

با انجام این‌گونه بازی‌ها، خلاقیت و اعتمادبه‌نفس کودکان پرورش می‌یابد. این کار به رشد هماهنگی حرکتی و مهارت‌های اجتماعی آنان نیز کمک می‌کند.

تجهیزات خانه بازی سرپوشیده، محیطی سرگرم‌کننده برای کودک بدون عوامل حواس‌پرتی را فراهم می‌کند. بازی کودکان در این مکان، کار گروهی و اشتراک‌گذاری وسایل با دیگر بچه‌ها را به آنان آموزش می‌دهد و باعث می‌شود روابط بهتری با دیگران داشته‌باشند. قدرت حل مسئله، تفکر خلاق، مهارت‌های رهبری و صبر کردن را نیز آموزش می‌بیند.

بازی کودکان در کنار دیگر هم‌سن و سالان، کارآمدتر از بازی به‌تنهایی در خانه است؛ زیرا ارتباط و مهارت‌های اجتماعی کودک را توسعه می‌دهد. بازی با این تجهیزات، محرک‌های فیزیکی، عاطفی، اجتماعی و فکری خوبی برای کودکان است. کودکان هرچه این مهارت‌ها را بیشتر و بهتر یاد بگیرند، در بزرگسالی روابط بهتری خواهند داشت و با مفاهیمی همچون برد و باخت و کار گروهی آشنا می‌شوند.

تجهیزات خانه بازی، امکان فعالیت بدنی به کودکان می‌دهد که باعث سلامتیشان است. بازی‌هایی همچون پریدن روی ترامپولین کودک، سر خوردن از سرسره یا بالا رفتن از مسیر با مانع، باعث تخلیه انرژی کودک می‌شود و آمادگی جسمانی او را بالا می‌برد و از اضافه وزن کودک جلوگیری می‌کند. هرچه فعالیت جسمی کودک بیشتر باشد، اشتیاق او به بازی با موبایل و تماشای تلویزیون کمتر می‌شود.

در کنار رشد جسمی کودکان، رشد مغز نیز بسیار مهم است. رشد مغز در چند سال اول زندگی، نقش بسیار مهمی دارد. تجهیزات خانه بازی، فرصت‌های زیادی را در اختیار کودکان قرار می‌دهد که در کنار رشد فیزیکی و مهارت‌های حرکتی، رشد شناختی آنان نیز تقویت شود. بازی در این فضا، فرصتی را به کودکان می‌دهد که از نزدیک با جنبه‌های مشاغل مختلف مانند آشپزی، مکانیکی، باغبانی، آتش‌نشانی و ده‌ها شغل دیگر آشنا شوند.

از رنگ‌های متنوع و شاد، در تجهیزات خانه بازی به‌وفور استفاده شده‌است؛ این کار باعث تحریک مغز کودکان می‌شود. همچنین وسایل رنگارنگ به تقویت سیستم بینایی کودکان، توسعه مهارت‌های واژگانی و بهبود هوش شناختی آنان کمک می‌کند.

 

 

ویژگی‌های تجهیزات خانه بازی

راهنمای خرید تجهیزات خانه بازی

تجهیزات خانه بازی باید یک سری ویژگی‌های استاندارد را داشته‌باشد تا بتواند محیطی ایده‌آل برای بازی کودکان فراهم کند. مهم‌ترین ویژگی‌ها عبارتند از:

 

  • افزایش میزان تحرک: محیط بازی باید طوری طراحی شود که کودک را به تحرک داشتن ترغیب کند. در محیط مناسب کودک به‌راحتی می‌تواند بالارفتن، تاب‌خوردن و جنب‌وجوش زیاد را تجربه کند.

 

  • انتخاب رنگ و تم مناسب: رنگ‌های فضا، تم محیط و وسایل خانه بازی باید به‌گونه‌ای انتخاب شود که برای کودکان جذاب باشد. انتخاب رنگ در خیال‌پردازی کودکان بسیار مؤثر است. شما می‌توانید رنگ اصلی فضا را ساده انتخاب کنید و از وسایل و اسباب‌بازی‌های رنگی که برای کودکان جذاب و مهیج هستند، استفاده‌کنید.

 

  • حفظ تعادل: حفظ تعادل و بازی‌های تعادلی بسیار سرگرم‌کننده و مهیج هستند و یکی از مهارت‌های مهم رشد کودکان، به‌شمار می‌آید. معمولاً این بازی‌ها، جزو اولین انتخاب‌های کودک است.

 

  • دربرگرفتن رده‌های ‌سنی مختلف: تجهیزات خانه بازی باید به‌گونه‌ای باشد که رنج بالایی از کودکان را به خود جذب کند.

 

  • امکان انجام رقابت‌های دوستانه: تجهیزات به‌کار رفته در خانه بازی باید حس رقابت بین کودکان را تقویت و کنترل کند؛ مهارت‌هایی مثل چگونگی مقابله با شکست و حفظ عزت‌نفس را به آنان یاد دهد.

 

  • فعالیت‌های اکتشافی: تجهیزات خانه بازی باید شامل مواردی مثل تونل، دیوار صخره نوردی و مسیرهای چند مرحله‌‌ای نیز باشد؛ زیرا که کودکان عاشق جست‌وجو و کشف‌کردن چیزهای جدید هستند.

 

وسایل مورد نیاز خانه بازی

ما در ادامه به شما یک سری از لوازم ضروری را که در راه‌اندازی خانه بازی و ایجاد محیطی امن و شاد، به آنان نیاز دارید را معرفی می‌کنیم و توضیح مختصری در مورد ویژگی‌های آن می‌دهیم.

میز و صندلی کودک:

با انتخاب درست میز و صندلی کودک، می‌توانیم به روند آموزشی کودک کمک کنیم. باید ابعاد میز و صندلی مناسب باشد که کودک بتواند بر روی کارش تمرکز کند و تکیه‌گاه راحتی داشته‌باشد.

از دیگر ویژگی‌های میز و صندلی استاندارد، این است که لبه‌های گرد و نرم داشته‌باشد. از مواد کاملاً بهداشتی و ضد حساسیت ساخته شده‌باشد، پاک‌شوندگی راحتی نیز داشته‌باشد؛ زیرا که بازی کودکان با انواع رنگ‌ها ممکن است میز و صندلی را کثیف کند پس باید به‌راحتی قابل تمیز کردن باشد.

دقت داشته‌باشید که میز و صندلی‌های رنگارنگ انتخاب کنید که برای کودکان جذاب‌تر است. جنس میز و صندلی نیز باید خوب و مقاوم باشد و از قیمتی مناسب برخوردار باشد.

 

میز و صندلی کودک

 

تاب و سرسره:

تاب و سرسره وسیله‌ای است که محبوب همه کودکان از قدیم تا به الان بوده‌است. این بازی برای کودکان آرامش، لذت و هیجان را در کنار یکدیگر به ارمغان می‌آورد.

بازی با تاب و سرسره، به دلیل فیزیکی بودن، بسیار مفرح و شادی‌آور برای کودکان است و باعث می‌شود گردش خون و تنفس آنان نیز بالا برود.

اگر بخواهیم از مزیت‌های تاب و سرسره با شما صحبت کنیم، می‌توانیم نکات زیر را بیان کنیم.

۱- حس استقلال و اعتمادبه‌نفس کودک تقویت می‌شود.

۲- انواع هوش کودک مثل هوش حسی-حرکتی، تجسم فضایی و هوش تعادلی، تقویت می‌شود.

۳- کودکان بعد از این فعالیت فیزیکی، تغذیه‌ای بهتر دارند.

۴- می‌توانیم با هم‌بازی شدن با کودک، به او و دنیایش نزدیک شویم.

۵- بازی با تاب و سرسره باعث تخلیه‌ی هیجانات و کاهش استرس کودک می‌شود.

۶- باعث یادگیری تعامل اجتماعی هنگام بازی با کودکان دیگر نیز می‌شود.

تاب و سرسره کودک

 

برای انتخاب تاب و سرسره، به استحکام و ایمنی آن نیز باید توجه کنید. با توجه به فضای خود، مدل، سایز و جنس تاب و سرسره را انتخاب کنید. سطح تاب و سرسره باید صاف باشد که از خراشیدگی پوست کودک جلوگیری کند. هم‌چنین جنس آن باید قابل شست‌وشو باشد.

تاب با حرکات منظم می‌تواند مانند گهواره عمل کند که باعث ایجاد آرامش، لذت و از بین بردن استرس می‌شود. همچنین حس رهایی و نشاط را نیز به کودک منتقل می‌کند.

برای کودکان کوچک‌تر بهتر است از تاب‌های حفاظ‌دار استفاده شود. همچنین سرسره‌ای ایمن است که تعداد پله‌ها و فاصله آن‌ها از یکدیگر مناسب کودکان باشد تا بالا رفتن از پله‌ها برای کودک راحت بوده و خطری نداشته باشد.

 

استخر توپ:

بازی با توپ، باعث حفظ حس تعادل و تقویت حرکت کودکان می‌باشد. بازی‌های توپی جزو در دسترس‌ترین بازی‌ها، برای کودکان است. در استخر توپ، حس همکاری به کودک القا می‌شود و برای آن بسیار هیجان‌انگیز است.

 

بازی‌های فکری:

این نوع بازی‌ها، بخش مهمی از تجهیزات خانه بازی است. بازی‌هایی مثل لگو، آجرهای خانه‌سازی، پازل، اشکال هندسی و ده‌ها بازی متنوع دیگر، برای افزایش سطح هوش کودکان استفاده می‌شود.

 

اسباب‌بازی مشاغل:

با اسباب‌بازی مشاغل، کودک می‌تواند مهارت‌های کلامی و برقراری ارتباط در جامعه را یاد بگیرد. کلبه کودک و خانه‌های اسباب‌بازی، می‌توانند انتخاب خوبی برای تجهیزات خانه بازی باشند. این موارد را می‌توان در ابعاد مناسبی ساخت که فضای زیادی را اشغال نکند.

 

ترامپولین کودک:

ترامپولین کودک هیجان زیادی برای بچه‌ها ایجاد می‌کند و در بین کودکان پرطرفدار است.

 

لوازم ایمنی خانه بازی:

ایمنی سطح زمین، از مهم‌ترین عوامل کاهش‌دهنده میزان صدمات و جراحات کودکان هنگام بازی و یا افتادن از وسایل بازی است.

کفپوش و دیوارپوش، به‌عنوان ضربه‌گیر، کف و دیوار خانه بازی باید وجود داشته باشد. این پوشش علاوه‌بر بالا بردن ایمنی محیط، فضا را نیز رنگارنگ و جذاب می‌کند.

 

 

خریدی مطمئن از شهر کودک

اگر شما نیز به فکر این هستید که محیطی مانند خانه بازی برای کودکان راه‌اندازی کنید و از درآمد خوب آن استفاده کنید؛ ما با شما در مورد تجهیزات خانه بازی و ویژگی‌های آن صحبت کردیم تا بتوانید با آگاهی کامل خرید کنید. حالا اگر نگران این هستید که از کجا می‌توانید تمامی این وسایل را با کیفیت عالی و قیمتی مناسب خریداری کنید، ما به شما شهر کودک را پیشنهاد می‌دهیم.

برای این کارکافی است عبارت “شهر کودک” یا www.koodak.city را در گوگل جست‌وجو کنید. همچنین می‌توانید با مشاهده‌ی محصولات و آگاهی از قیمت‌های آن‌ها و دریافت مشاوره (تماس با شماره ۰۲۱۷۷۷۳۸۶۲۱) خریدی مطمئن و عالی داشته‌باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×