Images 1695993357 6516Ce0D8783A
معرفی کسب و کار

گفتار درمانی چیست

مهر ۸, ۱۴۰۲ 2۰181

گفتار درمانی یا آسیب شناسی گفتار و زبان که به اختصار به آن SLP میگویند رشته‌ای از رشته های توانبخشی میباشد که در گروه پیراپزشکی و توانبخشی قرار میگیرد که به مطالعه و درمان انواع بیماری ها و اختلالات گفتار، زبان، صوت و بلع و نیز راه های تشخیص و درمان این بیماری ها می‌پردازد. ارزیابی و تشخیص بیماری های بلع  نیز در حیطه کاری افراد گفتاردرمان طبقه بندی می‌شود. برای آنکه بدانید گفتاردرمانی چیست و چه کاربردی دارد تا اخر این مقاله همراه ماباشید.

گفتاردرمانی چه کاربردی دارد

در حقیقت افراد زیادی میباشند که نیازمند دریافت خدمات گفتاردرمانی میباشند. ممکن است سوالی در ذهنتان پیش بیاید که گفتاردرمانی چیست و چه کاربردی دارد ما به صورت خلاصه وار ما در زیر سعی کردیم افراد نیازمند به خدمات گفتاردرمانی را برای شما اماده نمائیم.

  1. بیمارانی که مبتلا به اختلالات بلع بوده و در تغذیه از راه دهان با مشکل مواجه‌اند و نمتوانند آنرا به درستی انجام دهند و ممکن است از طریق وسایل کمکی برای این کار اقدام نمایند و دیگران به آن ها کمک کنند.

  2. بیمارانی که در اثر حوادثی مانند سکته مغزی دچار اختلالات فهمیدن، ارائه دادن، نامیدن، دوباره گویی، خواندن و نوشتن می‌شوند. بیشتر این بیماران در جست و جوکردن کلمات دچار اختلالات می‌شوند و یا کلمات و جملات نامفهومی را بعد از آسیب مغزی بیان می‌کنند.

  3. اختلالات در تلفظ کردن صوت های گفتاری هم در کودکان و هم در بزرگسالان

  4. تاخیر در مراحل رشدی گفتار و زبان به دلایل مختلف مثل دلایل محیطی و یا به بیماری هایی مثل فلج مغزی یا سی پی، اختلالات طیف اوتیسم و یا سندرم Downو ….

  5. ناروانی گفتار یا لکنت که میتواند شامل تکراراصوات، قفل یا کشش در صدا، هجا و یا کلمه باشد.

چه افرادی به گفتار درمانی نیاز دارند
هر شخصی که در ارتباط برقرار کردن با دیگران از روش وطریق زبان اختلال داشته باشد، باید از متخصصین گفتار درمان کمک بگیرد اما افراد زیر بیشتر از خدمات گفتاردرمانی بهره میبرند

بیماران دارای لکنت زبان و اختلالات تلفظی
بیماران مبتلا به کم توان ذهنی و اتیسم
افراد دارای اختلال یادگیری که در یادگیری و خواندن و نوشتن مشکل دارند
بیماران مبتلا به اختلالات شنوایی
بیمارانی که دارای اختلال شکاف کام و لب هستند
بیماران مبتلا به بیماری های صوتی
بیماران مبتلا به سرطان حنجره، زبان و گردن
کودکانی که دیر شروع به صحبت کرده اند
بیمارانی که بعد از اختلالات مغزی دچار اختلالات گفتاری و بلع میشوند
نوزادان نارسی که زود به دنیا میایند و کودکانی که مشکل بلع درشیر دارند
کودکان مبتلا به اختلالاتی مثل بیش فعالی و سندروم داون و اوتیسم
بیماران بزرگسالی مانند بیماران مبتلا به پارکینسون و MS

فایده های گفتار درمانی
مشکلات و اختلالات گفتاری و زبانی در هر سنی که باشد میتواند باعث کاهش اعتماد به نفس افراد مبتلا شود و مشکلاتی مانند افسردگی و دوری گزینی را با خود به همراه آورد. اختلالات گفتار و زبان در کودکان می‌تواند به مشکلات و اختلالاتی مانند اختلالات در خواندن و نوشتن نیز بیانجامد.
متخصصین گفتاردرمانی باعث می‌شوند که اعتماد به نفس در افرادکودک و بزرگسال افزایش پیدا کند تا بتوانند به خوبی در اجتماع مشغول کرده و از سایر مشکلات گفتاری و دیگر مشکلات پیشگیری کنند.

بازار کار در رشته گفتاردرمانی چگونه است

دانش آموزانی که قصد ادامه تحصیل در رشته گفتار درمانی را در دانشگاه های علوم پزشکی دارند، باید به درس و شغلی که انتخاب کرده اند و خواهند داشت علاقه داشته باشند. متخصصین گفتاردرمانی باید مهارت و توانمندی لازم را برای ورود به بازار کار این رشته را کسب نمایند. مهارت و توانایی بیشتر موقعیت های شغلی بیشتری را در این زمینه برای گفتاردرمان فراهم می ‌کند.

بازار کار و فعالیت رشته گفتاردرمانی هنوز پرنشده است، به همین خاطر متخصصین گفتاردرمانی به راحتی در وضعیت شغلی خود شروع به کارمیکنند. گفتاردرمانگران بعد از تمام شدن تحصیلشان می توانند در مناطق و مرکز های دولتی یا شخصی گوناگون مانند بیمارستان ها، مراکز توانبخشی، کلینیک ها، مدرسه ها، زندان ‌، آسایشگاه های معلولین، پرورشگاه ها، مهد کودک ها وغیره مشغول به فعالیت شوند.

همچنین گفتاردرمان ها میتوانند با دایر نمودن مطب های شخصی در مطب ها و کلینیک های خود مشغول فعالیت شوند.

بهترین سن شروع گفتاردرمانی برای کودکان

آغاز صحبت کردن در کودکان یک ساله به شکل تک کلمه ای شروع میشود. وقتی کودک به سن ۱۸ ماهگی میرسد، کودک میتواند از کلمات بیشتری استفاده نماید. کودکان دو ساله میتوانند جمله های دو کلمه ای استفاده کنند. با افزایش سن کودک، کودک می تواند از کلمات بیشتری و همچنین جملات بیشتری با استفاده از کلمات مختلف استفاده کند. رشد و بهبود گفتاری و زبانی نیز مانند دیگر ویژگی ها و توانایی های کودکان با افزایش سن در کودکان بهبود میابد، در این مقاله نیز به اختصار سعی شده به بهترین سن برای شروع گفتاردرمانی در کودکان اشاره کنیم

چه افرادی میتوانند از خدمات گفتاردرمانی استفاده کنند

در افراد مختلف بیمارانی دیده میشود که میتوانند از خدمات گفتاردرمانی استفاده کنند. اوتیسم و بیماران سی پی،افراد سکته مغزی و دیگر افرادی که در گفتار و زبان خود دچار مشکل میباشند.

کلینیک های گفتاردرمانی در تهران

کلینیک های گفتاردرمانی بسیار خوبی در سطح شهر تهران فعالیت میکنند. یکی از بهترین آن ها مرکز گفتاردرمانی در افسریه میباشد که میتواند برای بسیاری از مشکلات گفتاری و زبانی به آن جا مراجعه نمود. این مرکز دارای بخش های تخصصی لکنت ،اتیسم، بیش فعالی و سایر بخش های مورد نیزا گفتاردرمانی برای بیماران میباشد.باید بدانید که ویژگی های مراکز گفتاردرمانی خوب در تهران چیست. داشتن مجوز از سازمان نظام پزشکی و داشتن کارت های نظام پزشکی از جمله ی این ویژگی ها میباشند که مرکز گفتاردرمانی در افسریه دارای این ویژگی های بسیار خوب میباشد که برای درمان گفتاری میتوانید به آنجا مراجعه نمائید.

سخن پایانی

گفتاردرمانی یکی از مهمترین رشته های پیراپزشکی محسوب میشود که میتواند نفش بسیار مهمی را در زندگی بسیاری از بیماران ایفا کند. بسیاری از بیماران نمیدانند که برای برطرف شدن مشکلات گفتاری خود باید به گفتاردرمان مراجعه کنند. مراجعه به یک متخصص میتواند از بسیاری از مشکلات آنان بکاهد و از مشکلات آینده ی آن ها جلوگیری کند. بسیاری از کودکانی که دیر صحبت میکنند، افرادی که در زیر و بمی صدای خود مشکلاتی را دارند، افراد اوتیستیک و افرادی که در بلع خود و خوردن غذا مشکلاتی را دارند و بسیاری دیگر از افراد میتوانند از خدمات گفتاردرمانی استفاده کنند. بنابراین با مراجعه به یک متخصص گفتاردرمانی از بسیاری از مشکلات خود جلوگیری کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×