انحراف ستون فقرات
درمان بیماری

آیا درمان انحراف ستون فقرات بدون جراحی در بزرگسالان شدنی است؟

خرداد ۲۳, ۱۴۰۲ 7۰184

اگرچه اسکولیوز بیشتر در کودکان و نوجوانان تشخیص داده می شود، بزرگسالان نیز می توانند به آن مبتلا شوند و میزان اسکولیوز در واقع با افزایش سن افزایش می یابد، در حالی که تمرکز درمان می تواند هنگام درمان اسکولیوز بزرگسالان تغییر کند، درمان پیشگیرانه هنوز هم این پتانسیل را دارد که به مدیریت درد، کاهش انحنا و افزایش قدرت مهره های کمر کمک کند، بنابراین لازم است که ستون فقرات به طور مطلوب حمایت و تثبیت شوند.

قبل از پرداختن به روش های درمان اسکولیوز در بزرگسالان و این که آیا بدون جراحی قابل درمان است یا خیر، بیایید در ابتدا به طور کلی در مورد ماهیت این بیماری در بزرگسالان صحبت کنیم. بنابراین اگر شما یا یکی از نزدیکانتان به این آسیب دچار هستید و می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد آن به دست آورید توصیه می کنیم حتما تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

اسکولیوز در بزرگسالان

درمان اسکولیوز برای بزرگسالان

اگرچه اسکولیوز به عنوان یک بیماری در کودکان و نوجوانان در نظر گرفته می‌شد، اما مطالعات نشان داده ‌اند که شدت اسکولیوز در واقع با افزایش سن افزایش می ‌یابد.

میزان اسکولیوز در نوجوانان به طور کلی حدود ۲ تا ۴ درصد تخمین زده می شود، در حالی که مطالعات روی بروز اسکولیوز در بزرگسالان بین ۱۲ تا ۲۰ درصد می باشد! اما آیا درمان اسکولیز بدون جراحی ممکن است؟ در ادامه به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت

در این میان شایع ترین نوع اسکولیوز که بزرگسالان را مبتلا می کند، ایدیوپاتیک است .

اسکولیوز ایدیوپاتیک بزرگسالان

شایع ترین نوع اسکولیوز در بزرگسالان اسکولیوز ایدیوپاتیک است. در این موارد، اسکولیوز در بزرگسالی مجدداً ایجاد نشده است، بلکه در عوض گسترش موارد AIS است که در دوران نوجوانی تشخیص داده نشده و در نتیجه درمانی صورت نگرفته است.

با توجه به این که اسکولیز به جز در نمای ظاهری هیچ علائم دیگری ندارد بنابراین تشخیص زود هنگام آن کمی دشوار است؛ دلیل اینکه اسکولیوز معمولاً در کودکان و نوجوانان دردناک نیست این است که تا بزرگسالی به یک وضعیت فشاری تبدیل نمی شود.

هنگامی که یک نوجوان به بلوغ اسکلتی می رسد، این وضعیت فشاری می شود و می تواند باعث کمردرد یا درد در سراسر بدن شود و درد اولین علائم اسکولیوز در بزرگسالان است.

هنگامی که اسکولیوز ایدیوپاتیک در بزرگسالان بالای ۵۰ سال تشخیص داده می‌ شود، این احتمال وجود دارد که این بیماری زمانی خفیف بوده باشد، اما با وارد شدن اثرات تخریبی پیری، این وضعیت شدت گرفت و پیشرفت کرد و قابل توجه ‌تر شد.

واقعیت این است که اگر این آسیب در دوران نوجوانی تشخیص و درمان می شد، در بزرگسالی دیگر هیچ آُسیبی وجود نخواهد داشت. با این حال اگر چنین نشده است جای نگرانی نیست و هیچ گاه برای درمان دیر نیست.

از طریق یک سری درمان های تخصصی ملایم و دقیق کایروپراکتیک در کلینیک ارتوپد فنی فراز، میتوان در جهت تغییر موقعیت مهره ‌های کج‌ شده ‌تر و هم‌ تراز با بقیه ستون فقرات کار کرد و زمانی که آن نتایج آن ها حاصل شد، می‌توان تمرکز را به افزایش قدرت مرکزی تغییر داد تا ستون فقرات عضلات اطراف از آن حمایت شده و تثبیت به مرور ایجاد شود.

بعد از اسکولیوز ایدیوپاتیک، شایع ترین نوع اسکولیوز که بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می دهد، اسکولیوز دژنراتیو است.

اسکولیوز دژنراتیو

اسکولیوز دژنراتیو بیشتر در بزرگسالان بالای ۴۰ سال تشخیص داده می شود و با اثرات طبیعی انحطاط ستون فقرات مرتبط با سن همراه است.

بیشتر اوقات، دیسک ‌های بین مهره‌ ای ستون فقرات هستند که در اولین ساختار های ستون فقرات شروع به تخریب می‌کنند، و از آنجایی که دیسک ‌ها ساختار اصلی ستون فقرات را فراهم می ‌کنند، بین مهره ‌های مجاور متحرک می‌ شوند، حرکت انعطاف ‌پذیر را تسهیل می‌ کنند و به عنوان ضربه‌گیر ستون فقرات عمل می‌کنند، آُسیب بر روی آن ها می‌تواند بر عملکرد ستون فقرات تأثیر بگذارد.

زمانی که ستون فقرات در حال تحلیل رفتن است، توانایی کمتری برای حفظ انحناها و تراز طبیعی خود دارد و احتمال ایجاد انحنای غیرطبیعی ستون فقرات وجود دارد.

اسکولیوز دژنراتیو نیز در زنان شایع تر از مردان است و این موضوع به تغییرات هورمونی و تراکم استخوان ناشی از یائسگی مربوط می شود.

تا اینجا شما را با دو نوع اصلی اسکولیوز که بزرگسالان را تحت تأثیر قرار می دهد، همراه با علت بروز آن ها آشنا شدیم؛ در ادامه به این موضوع می پردازیم که چگونه می توان آن ها را درمان کرد.

درمان اسکولیوز برای بزرگسالان

اسکولیوز در بزرگسالان

همانطور که گفته شد، برای شروع درمان اسکولیوز هرگز دیر نیست، بنابراین امکان درمان حتی در سنین بالا تر نیز وجود دارد؛ اما روش درمان به چه صورت است؟

در حالی که تمرکز درمان ممکن است در مورد اسکولیوز بزرگسالان تغییر کند اما اهداف همچنان شامل کاهش انحنا و افزایش حمایت و تثبیت ستون فقرات است.

در این میان نظارت در بزرگسالان چندان ضروری نیست زیرا محرک بزرگ رشد حذف شده است، در حالی که هدف از درمان اسکولیوز در کودکان و نوجوانان دستیابی به کاهش تا حد ممکن انحنا و حفظ آن در طول رشد است، در بزرگسالان، هدف اغلب کاهش انحنا به اندازه ای است که درد بیمار از بین برود.

با ادغام چندین رشته درمانی خاص مانند مراقبت های کایروپراکتیک، درمان در مطب، تمرینات خانگی سفارشی، و بریس های اصلاحی در صورت لزوم، می توان وضعیت را از نظر ساختاری تحت تاثیر قرار داد و قدرت مهره های کمر را افزایش داد تا عضلات اطراف ستون فقرات بتوانند از آن حمایت بهینه ای ارائه کنند.

آیا اسکولیوز در بزرگسالان بدون جراحی درمان می شود؟

اسکولیوز دژنراتیو

در خصوص پاسخ به این سوال باید بیان کنیم که این موضوع وابسته به این است که درمان را برای چه شرایطی در نظر بگیرید؟

به صورت کلی شما نمی توانید انتظار داشته باشید که بدون کمک جراحی این آسیب به صورت کلی درمان شود؛ اما به کمک سایر روش های درمانی توسط دکتر ستون فقرات می توان از شدت یافتن این آسیب جلوگیری کرد و همچنین علائم را تا حد زیادی درمان کرد.

بنابراین می توان گفت روش های غیر جراحی تا حد بسیاری کارساز است و می تواند بخش بسیاری از مشکلات را برای فرد بیمار حل کند؛ اما به صورت صد در صد کارساز نیست.

عوارض انحراف ستون فقرات در بزرگسالان

دقت داشته باشید که درمان انحراف ستون فقرات در بزرگسالان بسیار مهم است، زیرا در صورتی که درمان نشود می تواند عوارض جبران نشده بسیاری به همراه داشته باشد. یکی از کوچکترین این عوارض درد بسیاری است که در پی این آسیب ایجاد می شود.

جدا از آن در پی این عارضه ممکن است بیماری های دیگری برای فرد ایجاد می شود و سایر مشکلات کمری ایجاد خواهد داشت، بنابراین لازم است که در اولین زمان پس از مشاهده هر گونه علائم اقدامات لازم برای درمان انجام شود.

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم تا در خصوص اسکولیوز در بزرگسالان و روش های درمانی آن صحبت کنیم. در آخر این مورد را در نظر داشته باشید که شما هر زمان که متوجه این عارضه در خود شدید باید برای درمان اقدام کنید، زیرا هرچقدر روند درمان طولانی تر شود مدت زمان نتیجه دیدن از درمان نیز طولانی تر می شود؛ امیدواریم که این مطلب از سایت زندگی بهتر برای شما مفید بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×