معرفی کسب و کار

انواع مختلف نمک صنعتی

دی ۱۳, ۱۴۰۲ 3۰72

نمک صنعتی یکی از مواد معدنی و نمکی است که به صورت سنگ نمک از معادن استخراج می‌شود که نسبت به نمک خوراکی خلوص پایین‌ تری دارد. ایران معادن نمک زیادی دارد و جزو ۲۰ تولید ‌کننده انواع مختلف نمک صنعتی در جهان است. قیمت نمک صنعتی بسته به نوع نمک صنعتی (معدنی)، کیفیت و برند آن متفاوت است. نمک صنعتی گل نمک یکی از بهترین برندهای این محصول است.
بزرگترین معادن سنگ نمک در استان‌های فارس، قم و شیراز قرار دارند و بعد از این که سنگ نمک از معادن استخراج و به کارخانه‌ ها برده می‌شوند تا خلوص آن‌ها مورد بررسی قرار بگیرند.
فروش نمک صنعتی در انواع مختلفی انجام می‌شود به همین دلیل کاربرد فراوانی دارد و در صنایعی مانند تولید مواد بهداشتی و شوینده و اسیدسازی استفاده خواهد شد و همین‌ها باعث شده‌اند، خرید نمک صنعتی بازار خوبی پیدا کند. در این مطلب از مجموعه گروه کارخانجات گل نمک به بررسی انواع مختلف نمک صنعتی و کاربردهای آن پرداخته‌ایم‌.

انواع نمک صنعتی 

انواع نمک صنعتی

از انواع مختلف نمک صنعتی می‌توان موارد زیر را نام برد:
نمک صدفی ۱۲۰ و ۱۳۰ 
قبل از نمک نرم صنعتی و نمک پودری این نوع نمک ریزترین سایز نمک دانه‌ بندی را دارد.‌ بلورهای این نوع نمک از شفافیت و درخشندگی زیادی برخوردار هستند. به همین دلیل به آن نمک صدفی گفته می‌شود و از نظر سایز و اندازه دانه‌ها شبیه به نمک تصفیه شده است.

نمک شکری ۱۱۰ یا همان نمک حفاری 
سایز دانه‌های این نوع نمک به شکر شبیه است. به همین دلیل به آن نمک شکری می‌گویند و از پر مصرف‌ترین دانه‌بندی‌های نمک صنعتی محسوب می‌شود. به دلیل اندازه دانه‌های این نوع نمک به آن مش ۱۱۰ گفته می‌شود.

نمک صنعتی مش ۱۰۰
بلورها و دانه‌های این نوع نمک دو برابر دانه‌های شکر هستند.

نمک صنعتی مش ۹۰ 
سایز دانه‌بندی‌های این نوع نمک از دانه نخود کمی ریزتر است و به دلیل اندازه یکسان و منظم این نمک به آن مش ۹۰ گفته می‌شود.

نمک شیلاتی 
بعد  از این که سنگ نمک وارد دستگاه خردکن شد، قطعه‌های بزرگ سنگ نمک شکسته و به اندازه پنج تا ده میلی‌متر نمک خرد می‌شود. دانه‌های نمک شیلاتی از یک دانه نخود اندازه آن بزرگتر و از یک گردو اندازه آن کوچک‌تر است. به دلیل این که در صنعت شیلات استفاده می‌شود. به آن نمک شیلاتی گفته می‌شود. البته کاربردهای دیگری هم دارد.

نمک پودر صنعتی یا نمک صنعتی نرم 
از نظر سایز آخرین نمک‌ صنعتی، نمک پودری و نرم است که در نهاده‌های مرغ و طیور، تولید دان و اسید مورد استفاده قرار می‌گیرد.‌

کاربرد نمک‌های صنعتی 

کاربرد نمک‌های صنعتی 

تا این جا با انواع مختلف نمک صنعتی آشنا شده‌ایم‌. قصد داریم کاربردهای نمک صنعتی را برای شما عزیزان شرح دهیم:
اسید‌سازی 
در صنعت اسید‌سازی از نمک صنعتی به عنوان ماده اصلی استفاده می‌شود. برای تولید اسید هیدروکلریدریک نقش مهمی دارد.

مواد شوینده و بهداشتی 
نمک صنعتی به دلیل خواص و ویژگی‌هایی که دارد از قدرت تمیز‌کنندگی و پاک‌کنندگی بالایی برخوردار است. استفاده از این محصول باعث می‌شود، مواد شوینده قدرت حلالیت بالایی در آب پیدا کنند.
دامداری و دامپروری 
بعد از این که از معادن سنگ نمک استخراج شد به تکه‌های خرد تبدیل می‌شود و برای رعایت بهداشت دام و به عنوان خوراک دام و طیور مورد استفاده قرار می‌‌گیرد.

استفاده در شیلات 
برای ضدعفونی کردن و تمیز کردن آبی که ماهی در آن قرار دارد، استفاده می‌شود و از خواص ضدقارچی و ضدانگلی برخوردار است و برای ماهی هیچ گونه ضرری ندارد.

استفاده در راهداری 
در جاده‌ها و اتوبان‌ها در هنگام بارندگی‌های شدید استفاده می‌شود تا از یخ‌زدن و لغزندگی جاده جلوگیری شود.

صنعت چرم‌سازی 
برای دباغی کردن پوست چرم استفاده می‌شود.

تصفیه آب و فاضلاب 
برای تصفیه آب و فاضلاب کاربرد دارد؛ چون خاصیت ضد باکتری دارد.‌
از دیگر کاربردهای نمک صنعتی می‌توان موارد زیر را نام برد:
• ساخت دیگ بخار بویلر
• برای حفظ سختی آب
• در حوزه احیای رزین‌های غیرفعال
• نمک سود کردن گوشت‌
• پنیر لیقوان‌
• صاف‌کارهای بسیار دقیق
برای کاربردهای مختلف باید از نمک صنعتی یا معدنی خاصی استفاده شود. به همین دلیل قیمت نمک صنعتی متفاوت است و خرید نمک صنعتی در انواع مختلفی انجام می‌شود.

اصلی‌ترین تفاوت نمک صنعتی و نمک خوراکی 

اصلی‌ترین تفاوت نمک صنعتی و نمک خوراکی

نمک صنعتی خلوص پایینی دارد در حالی که نمک خوراکی خلوص بالایی دارد. خلوص نمک‌های صنعتی ۹۵ درصد است؛ ولی خلوص نمک خوراکی ۹۹ درصد است. نمک خوراکی تصفیه و پالایش می‌شود؛ ولی نمک صنعتی تصفیه و پالایش نمی‌شود. نمک خوراکی ید دارد؛ ولی نمک صنعتی به هیچ عنوان ید ندارد. نمک صنعتی به شدت برای سلامتی مضر است؛ چون تصفیه و پالایش نشده است.
به طور کلی تمام مواد شیمیایی که خلوص آن‌ها پایین است در صنعت استفاده می‌شوند و برای مصارف خوراکی به هیچ عنوان مناسب نخواهند بود. تصفیه کردن نمک یک فرآیند پرهزینه و زمان‌بر است به همین دلیل فروش  نمک صنعتی به صورت سنگ نمک انجام می‌شود. سنگ نمک که از معادن خارج می‌شود اگر در کارخانه تصفیه و پالایش شود، از حالت صنعتی خارج می‌شود و مصرف خوراکی پیدا می‌کند. یکی از بهترین برندهای نمک صنعتی، نمک صنعتی گل نمک است که در انواع مختلفی فروخته می‌شود.

سخن پایانی

نمک صنعتی در سایزهای مختلفی عرضه می‌شود. به همین دلیل کاربردهای هر کدام از آن‌ها متفاوت است و شما در هنگام خرید نمک صنعتی باید به سایز آن توجه کنید تا کاملا مطابق با نیاز شما باشد. نمک صنعتی گل نمک با کیفیت بالایی در بسته‌بندی‌های متفاوتی در گروه  کارخانجات گل نمک تولید و روانه بازارها می‌شود و در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای خرید انواع مختلف نمک صنعتی با بهترین کیفیت و قیمت می توانید با گروه کارخانه جات گل نمک ارتباط بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×