درد معده
درمان بیماری

برای درد معده چی خوبه ؟

خرداد ۲۴, ۱۴۰۲ 5۰194

اگه دچار درد معده شده اید و به دنبال راه حلی هستید با ما همراه باشید، ما در این مقاله چند راه کار خانگی را معرفی میکنیم که برای درمان درد معده مفید و موثر است.

در این مقاله به معرفی چند درمان خانگی ساده میپردازیم که برای تسکین معده درد بسیار مفید است. به معرفی چند دمنوش و چای مفید و مقوی برای معده میپردازیم و در انتهای مقاله درباره تغییرات ساده ای در سبک زندگی که به تقویت معده کمک میکند صحبت میکنیم.

راهکارهایی که در این مقاله میگوییم ساده و در دسترس هستند و میتوانید در منزل از این دمنوشها و چای ها برای تسکین درد معده استفاده کنید و همینطور تغییرات مثبتی در سبک زندگی خود جهت بهبود و تقویت معده خود انجام دهید.

دلایل درد معده:

درد معده میتواند دلایل متفاوتی داشته باشد، از جمله:

  • برهم خوردن تعادل اسید معده
  • ورم معده
  • زخم معده
  • سوزش سره معده و …

وقتی معده درد را تجربه میکنید معده شما حساس شده است همانطور که اگر دچار کمردرد شوید نباید وسیله سنگین بلند کنید. در زمان درد معده هم بهتر است حداقل تا چند روز به تغذیه خود بیشتر توجه کنید، به این ترتیب که در مواقع درد معده مواد غذایی که هضم راحتتری دارند استفاده کنید. در این زمان از خوردن مواد غذایی که مواد نگه دارنده دارند خودداری کنید غذاهای با چربی بالا مثل فست فود ها استفاده نکنید  و بیشتر غذاهای سبک که هضم راحتتری دارند استفاده کنید تا معده شما سریع تر بهبود پیدا کند. از غذاهایی که مواد افزودنی و رنگهای غیر طبیعی در خود دارند استفاده نکنید. در زمان درد معده از خوردن غذاهای تند و حاوی فلفل خودداری کنید.

دلیل درد معده از نگاه طب سنتی:

در طب سنتی باور این است که درد معده از سردی معده ناشی میشود پس برای درمان درد معده باید با سردی معده مقابله کنیم یعنی خوراکی ها و نوشیدنی هایی با طبع گرم بخوریم. در اینجا به معرفی برخی از دمنوش های گرم (دمنوشها با طبع گرم) میپردازیم که میتوانند به تسکین معده کمک کنند.

چای بابونه در فنجان

دمنوش بابونه

دمنوش بابونه بهترین تسکین دهنده معده و مقوی معده:

بابونه دمنوشی است که به صورت روزانه هم میتوان به جای چای از آن استفاده کرد، بابونه زمان های قدیم به عنوان یک گیاه دارویی مورد استفاده قرار میگرفته است و برای درمان بسیاری از بیماری ها از آن استفاده میشده است.

بابونه خاصیت گرمی دارد و سردی معده را از بین میبرد، گیاه بابونه با داشتن خاصیت بهبود بخشیدن به زخم به بهبود بخشیدن به زخم معده نیز کمک میکند. نوشیدن جرعه جرعه چای بابونه در زمان معده درد به تسکین درد معده کمک میکند.

بابونه این گیاه فوق العاده و پرخاصیت در کنار خیلی خاصیت های دیگر برای آرامش نیز مفید است.

از خواص دیگر بابونه که برای پوست و مو مفید است در این مقاله جهت کوتاه شدن سخن میگذریم وتنها به فایده بابونه برای معده میپردازیم.

دمنوش بابونه به روشهای زیر موجب تسکین معده میشود

بابونه سردی معده را میکاهد –

ترمیم بخش زخم است و برای زخم معده مفید است –

بابونه خاصیت آرامبخشی دارد و برای درد معده در اثر استرس مفید است

نبات های دارچینی

نبات دارچینی

نبات تسکینی برای درد معده:

حتما دیده اید که تجویز خیلی از مادربزرگها برای دل درد و درد معده نبات است. دلیل این تجویز سنتی این است که به تجربه دیده اند با نوشیدن نبات درد معده تسکین پیدا میکند، دلیل تسکین دادن نبات این است که نبات خاصیت گرمی دارد و میتواند با سردی معده که باعث درد معده شده مقابله کند و معده درد را آرام کند. نبات در بین ایرانیان جایگاه مهمی دارد و از زمان های قدیم به عنوان یک تسکین دهنده و همچنین سوغات و هدیه مورد استفاده بوده است.

میتوانید نبات را همراه با یک دمنوش مثل بابونه، زنجبیل و یا دارچین استفاده کنید و خاصیت گرمی آن را بیشتر کنید، در این صورت درد معده زودتر تسکین پیدا میکند.

چای دارچین: در زمان معده درد دارچین به عنوان یک تسکین دهنده مفید است. برای تهیه چای دارچین سعی کنید از تکه های دارچین استفاده کنید و دارچین را پودر نکنید،  پودر دارچین باعث کدر شدن رنگ چای میشود، پس بهتر است اگر میخواهید از دمنوش دارچین بنوشید از تکه های دارچین استفاده کنید و دارچین پودر شده را به عنوان ادویه در غذاها استفاده کنید.

دارچین را میتوانید به همراه چای سیاه یا چای سبز نوش جان کنید. همینطور میتوانید به تنهایی دم کنید و یا بجوشانید و میل کنید.

دمنوش زنجفیلی

چای زنجبیل

دمنوش زنجبیل:

زنجبیل یا زنجفیل میتواند به کاهش تهوع و استفراغ در افراد باردار یا کسانی که تحت شیمی درمانی هستند کمک کند.

افراد مبتلا به ناراحتی معده می توانند زنجبیل را به غذای خود اضافه کنند یا آن را به عنوان چای بنوشند. زنجبیل سردی معده را کاهش میدهد و درد آن را تسکین میدهد.

بسیاری از خوراکی های حاوی زنجبیل به کاهش حالت تهوع کمک میکنند. این خوراکی ها  شامل چای زنجبیل، نبات زنجبیل و آبنبات زنجبیل میباشد.

در کنار نوشیدن دمنوشهای مفید میتوانید راهکارهای زیر را هم برای درمان درد معده به کار گیرید.

رعایت نکاتی در سبک زندگی برای تقویت معده

– آهسته تر غذا خوردن

– مصرف کمترغذاهای چرب یا فرآوری شده

– نوشیدن آب بیشتر

– انجام ورزش منظم

– پرهیز از کشیدن سیگار و نوشیدن الکل

استعمال دخانیات و الکل ممکن است باعث سوء هاضمه و سایر بیماری های گوارشی مانند ریفلاکس معده شود.

ترک سیگار و محدود کردن مصرف الکل کیفیت زندگی افراد را بهبود می بخشد که این مورد در خصوص درد معده هم صدق میکند و ترک سیگار و یا نوشیدن الکل به درمان مشکلات معده کمک میکند..

جعبه تی بگ چوبی

جعبه تیبگ

-اجتناب از دراز کشیدن

هنگامی که بدن افقی است، اسید موجود در معده بیشتر به سمت عقب حرکت می کند و به سمت بالا حرکت می کند که می تواند باعث سوزش سر دل شود.

بنابراین افراد مبتلا به ناراحتی معده میتوانند حداقل برای چند ساعت از دراز کشیدن یا خوابیدن خودداری کنند تا این مشکل برطرف شود.

با این حال، اگر فردی درد معده دارد که خود به خود برطرف نمی‌شود یا دردی که کیفیت زندگی او را مختل می‌کند، باید برای آزمایش و درمان با یک پزشک مشورت کند.

– کاهش استرس در صورت امکان

یکی از مهمترین مسائل که باعث درد معده میشود استرس است، سعی کنید استرس خود را کم کنید یا حداقل از شدت گرفتن استرس خود بکاهید. سبک زندگی سالمی را در پیش بگیرید و تلاش کنید خود را از استرس های روزانه دور نگه دارید. به این ترتیب یکی از موثرترین عوامل موثر بر معده درد را کنار گذاشته اید. نوشیدن دمنوشهای آرامبخش هم میتواند مفید باشد، در طول روز زمانی را برای خود اختصاص دهید. مدیتیشن کنید یا کتاب بخوانید و از فکرو خیال روزانه برای چند دقیقه هم شده فاصله بگیرید.

اگر معده درد دارید بهتر است به جای نوشیدن قهوه و یا چای سیاه از دمنوشهای مقوی معده استفاده کنید. و این دمنوشها را جایگزین قهوه و یا چای سیاه کنید. امروزه دمنوشها در بسته بندی های جذاب و طعم های خوشمزه ای در بازار وجود دارند که میتوانید از فروشگاه های معتبری مانند طعم نوش به آدرس https://www.tamnoosh.com خریداری کنید.

در صورتی که راه کارهای خانگی گفته شده در مقاله موثر نبود و درد معده ی شما ادامه داشت حتما به پزشک مراجعه کنید و از خوردن داروها به توصیه خود و یا دیگران خود داری کنید. خودتان را بیشتر دوست داشته باشید و قدر خودتان را بدانید و برای خودتان وقت بیشتری بگذارید و به آرامش و سلامتی خود اهمیت دهید و با خودتان مهربان باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×