قیمت سبزیجات خشک و ادویه جات در 1403 تصویر 1 Jpg
تغذیه

بررسی قیمت سبزیجات خشک و ادویه جات در ۱۴۰۳

بهمن ۹, ۱۴۰۲ 8۰147

سبزیجات را برای افزایش مدت زمان ماندگاری و امکان دسترسی راحت‌تر خشک می‌کنند. ادویه‌ها و سبزیجات خشک، از پرفروش‌ترین اقلام عطاری هستند. این محصولات، مصرف بالایی دارند و به عنوان دارو یا چاشنی غذاها استفاده می‌شوند. این دسته از کالاهای عطاری، عطر و طعم بی‌نظیری به غذاها می‌بخشند و تصور کردن غذاها بدون ادویه‌ها و سبزیجات خشک بسیار سخت است. خشک کردن، یکی از قدیمی‌ترین روش‌های نگهداری سبزیجات است در حالی که ارزش غذایی آن‌ها حفظ می‌شود. سبزیجات خشک در بخش‌های مختلف از جمله فرآوری مواد غذایی، تولید غذای آماده و عطاری‌ها کاربرد گسترده‌ای دارند. اگر به عنوان صاحب عطاری یا رستوران و فست‌فود قصد خرید سبزی خشک و ادویه را داشته باشید، احتمالاً می‌خواهید بدانید که این بازار چه روندی را در سال ۱۴۰۳ تجربه خواهد کرد. ما در این مطلب قصد داریم به بررسی قیمت سبزیجات خشک و ادویه‌جات در ۱۴۰۳ بپردازیم و در ادامه، قیمت پیاز خشک عمده و شوید خشک عمده را به صورت دقیق مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مزایای خرید سبزی خشک

سبزیجات خشک در مقایسه با سبزیجات تازه مزایای زیادی دارند. ماندگاری طولانی آن‌ها مصرف‌کنندگان را قادر می‌سازد در زمانی که این محصولات به صورت تازه در بازار موجود نیستند، از سبزیجات استفاده کنند. سبزیجات خشک نسبت به همتایان تازه خود سطوح یکسانی از کالری، پروتئین، چربی، کربوهیدرات، فیبر و قند را حفظ می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهند که برخی از ترکیبات پس از خشک کردن مواد غذایی فعال می‌شوند که در برخی از سبزیجات ممکن است محافظت بیشتری در برابر انواع خاصی از سرطان ارائه دهند. سبزیجات خشک دارای تنوع بالایی هستند و می‌توان از آن‌ها به روش‌های مختلفی استفاده کرد.

ارزش بازار جهانی سبزی خشک

ارزش بازار جهانی سبزیجات خشک در سال ۲۰۲۲ به ۷۲.۷ میلیارد دلار آمریکا رسید و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۳ به ۱۵۹.۶ میلیارد دلار برسد. با رشد پیوسته CAGR به ارزش ۸ درصد، انتظار می‌رود که بازار در طول دوره ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۳ رشد مناسبی را تجربه کند.

مزایای استفاده از سبزی خشک

خشک کردن سبزیجات، فواید بسیاری دارد. اول این که سبزیجات پس از خشک شدن، حجم کمتری پیدا می‌کنند و ذخیره‌سازی آن‌ها آسان‌تر می‌شود. همچنین دیگر دچار فساد نمی‌شوند و مدت طولانی خواص خود را حفظ می‌کنند. با توجه به افزایش تقاضای مصرف‌کنندگان، کسب‌وکارها از فناوری‌های نوین برای تولید سبزیجات خشک استفاده می‌کنند که به همین دلیل می‌توان آن‌ها را برای مدت طولانی‌تری استفاده کرد و این موضوع به گسترش فروش در بازار جهانی منجر می‌شود.

قیمت سبزی خشک عمده

قیمت سبزی خشک عمده، با توجه به عوامل مختلفی تعیین می‌شوند. عوامل زیادی از جمله شرایط محیطی و همچنین عرضه، تقاضا، موقعیت‌های اجتماعی، فرهنگی و سیاسی کشور باعث نوسان قیمت سبزیجات می‌شوند. اگر سبزیجات تازه با افزایش قیمت روبه‌رو شوند، مطمئناً این اقلام به صورت خشک شده نیز قیمت بالاتری خواهند داشت.

کیفیت سبزی خشک، یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در قیمت این محصول است. هنگام خرید عمده سبزی خشک به کیفیت بار توجه کنید. سبزی خشک درجه دو قیمت پایین‌تری نسبت به سبزی خشک صادراتی دارد و این موضوع را می‌توانید با بررسی کیفیت محصول از لحاظ رنگ، عطر، تمیزی یا ناخالصی موجود در بار تشخیص دهید. در برخی از ماه‌ها و فصل سال، تعادل عرضه و تقاضا برهم می‌خورد به همین دلیل، بازار با افزایش یا کاهش قیمت روبه‌رو می‌شود. در صورتی که تقاضا بیشتر از میزان عرضه باشد، محصولات با قیمت بالاتری به دست مشتریان می‌رسند. البته با توجه به این که سبزیجات خشک ماندگاری بالاتری نسبت به اقلام تازه دارند، این بازار از لحاظ قیمتی ثبات مناسبی دارد و دچار افزایش ناگهانی قیمت‌ها نمی‌شود.

ادویه

ارزش بازار جهانی ادویه‌جات

بازار جهانی ادویه‌ها در سال ۲۰۲۲، دارای ارزش ۳۷,۲۹۰ میلیون دلار بوده است و پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۳۰ به ۵۶.۷۹۶ میلیون دلار برسد و در طول سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۳۰ با نرخ رشد مرکب سالانه (CAGR) ۵.۴ درصد افزایش یابد. رشد بازار ادویه‌جات به افزایش آگاهی نسبت به فواید دارویی ادویه‌ها، محبوبیت روزافزون غذاهای فست فود و آماده نسبت داده می‌شود.

قیمت پیاز خشک عمده

پیاز خشک عمده، یکی از پرتقاضا‌ترین سبزیجات خشک به خصوص برای رستوران‌ها و فست‌‌فودها است. بنابراین، برای افراد فعال در این حوزه، مهم است که اطلاعات مناسبی در رابطه با قیمت پیاز خشک عمده در سال ۱۴۰۳ داشته باشند. پیاز، یکی از پرمصرف‌ترین سبزیجات در غذاها است. با توجه به این که این محصول در برخی از ماه‌ها، کمیاب و حتی نایاب می‌شود، رستوران‌دارها و صاحبان فست‌فود ترجیح می‌دهند تا پیاز خشک عمده را خریداری کنند. پیاز خشک ماندگاری بالایی دارد و ارزش غذایی خود را هنگام خشک کردن از دست نمی‌دهد. بنابراین، استفاده از این محصول صرفه اقتصادی مناسبی دارد و همیشه در دسترس است.

پیاز تازه قبل از شروع فصل سرما برداشت می‌شود و با سرد شدن هوا، این محصول در بازار کم‌یاب می‌شود. همچنین، در صورتی که دما از حد معینی پایین‌تر برود، کیفیت این محصول نیز کاهش می‌یابد. به همین دلیل، پیازها را در فصل پاییز و زمستان معمولاً از مناطق گرمسیر مانند خوزستان، اصفهان و هرمزگان برداشت می‌شوند. بنابراین، ممکن است تحت تاثیر قیمت این محصول، قیمت پیاز خشک عمده کاهش یا افزایش یابد.

با توجه به زندگی مدرن و بازار پرنوسان پیاز تازه، پیاز خشک طرفداران بسیاری را پیدا کرده است. از صنایع غذایی و تولید غذاهای نیمه‌آماده تا رستوران‎‌ها و فست‌فودها، از عطاری‌ها گرفته تا سایر مشتریان عمده و خرد، تقاضای خرید این محصول را دارند.

شوید خشک

قیمت شوید خشک عمده

شوید، یکی از سبزیجات خشک پرمصرف است که به دلیل عطر، طعم و خواص دارویی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصول به عنوان چاشنی در غذاهای مختلف رستورانی و فست‌فودی مورد استفاده قرار می‌گیرد. شوید خشک، مزایای دارویی فراوانی دارد و خشک کردن این محصول، ارزش غذایی آن را از بین نمی‌برد بلکه ماندگاری آن را بیشتر می‌کند. عوامل مختلفی، قیمت شوید خشک عمده را تعیین می‌کنند. قیمت این محصول به کیفیت سبزی تازه، نحوه خشک کردن محصول، میزان عرضه و تقاضا، نرخ تورم، حجم تولید در سال، فروش به صورت عمده یا خرد، نوع بسته‌بندی، زمان خرید، کیفیت، عدم وجود ناخالصی‌ها و … بستگی دارد. هنگام خرید شوید خشک عمده به میزان تمیزی و کیفیت محصول توجه کنید. شوید خشک صادراتی، فاقد ناخالصی‌های اعم از خاک و چوب است. همچنین، رنگ شوید باید سبز تیره باشد و زرد بودن یا سیاه بودن آن، نشانه کهنگی محصول است.

محبوبیت روزافزون غذاهای فست فودی، رستوانی و آماده

امروزه، افراد بیشتری تمایل دارند غذاهای نیمه‌آماده و آماده تهیه کنند یا غذاهای رستوران و فست فودها را سفارش دهند. عواملی مانند ساعات کاری طولانی، افزایش تعداد افرادی که تنها زندگی می‌کنند و سبک زندگی پرمشغله، تقاضا برای شرکت‌های صنایع غذایی و رستوران‌ها را افزایش داده است که می‌توانند خدمات سریع و مناسبی به مشتریان ارائه دهند. از آنجایی که این دسته از غذاها به راحتی در دسترس هستند، به صرفه جویی در زمان و انرژی برای آشپزی در خانه کمک می‌کنند.

محبوبیت روزافزون غذاهای نیمه ‌آماده در سراسر جهان احتمالاً رشد این صنعت را تقویت می‌کند، زیرا شاهد افزایش مصرف محصولات غذایی فرآوری شده هستیم. در نتیجه، صنایع مرتبط با غذاهای فرآوری شده به طور فزاینده‌ای سبزی خشک و ادویه‌ها را خریداری می‌کنند. این موضوع نیز می‌تواند بر روی قیمت سبزی خشک و ادویه‌جات تاثیر داشته باشد.

نقش ادویه‌جات و سبزی خشک در صنایع غذایی

امروزه مردم بیشتر برای لذت غذا می‌خورند تا برای بقا. شاید این جمله عجیب به نظر می‌رسد، اما به نظر می‌رسد افراد بیشتری به غذاهای لذیذ رستوران‌ها تمایل پیدا کرده‌اند. این تمایل، فرصتی عالی برای ارائه طیف گسترده‌ای از غذاهای سنتی و ملل به مشتریان ارائه داده است که خواستار تنوع (از نظر طعم) هستند. انتظار می‌رود که غذاهای سنتی و ملل در آینده نزدیک نقش مهمی در صنعت غذا ایفا کنند، زیرا رستوران‌دارها همچنان به تغییر منوهای خود ادامه می‌دهند تا ذائقه دائماً در حال تغییر مشتریان خود را راضی کنند.

در سال‌های اخیر، مردم بیش از هر زمان دیگری به شهرهای مختلف سفر می‌کنند تا طعم غذاهای سنتی آن شهر را بچشند. این موضوع به وضوح، نشان‌دهنده افزایش تقاضا برای ادویه و چاشنی در صنعت غذا است. برخی از ادویه‌ها و چاشنی‌هایی که به طور گسترده‌ای توسط رستوران‌ها در سراسر جهان برای بهبود طعم غذاهای سنتی و ملل استفاده می‌شوند شامل زنجبیل، فلفل و بادیان برای غذاهای چینی، فلفل قرمز، کاری و هل برای غذاهای هندی، میخک، دارچین و جوز هندی برای غذاهای تایلندی و سبزیجات خشک مانند شوید، جعفری، گشنیز برای غذاهای سنتی است. در مجموع، می‌توان گفت که بازار سبزیجات خشک و ادویه با رشد مناسبی رو‌به‌رو است و صاحبان رستوران‌ها برای افزایش فروش، نیازمند تهیه بهترین ادویه‌ها و سبزیجات خشک با قیمت مناسب هستند.

جمع‌بندی

در این مطلب، قیمت سبزیجات خشک و ادویه‌جات در سال ۱۴۰۳ را مورد بررسی قرار دادیم. امروزه، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند از سبزیجات خشک استفاده کنند و طعم و عطر غذاهای خود را با استفاده از این چاشنی‌ها بهبود ببخشند. رستوران‌ها، فست‌فودها و سایر کسب و کارهای فعال در حوزه صنایع غذایی برای تولید و تهیه غذا نیازمند استفاده از انواع ادویه‌ها و سبزیجات خشک هستند. این محصولات، مهم‌ترین بخش از فروش اقلام عطاری‌ها را به خود اختصاص داده‌اند. به طور کلی، خرید سبزی خشک و ادویه عمده از لحاظ اقتصادی کاملاً مقرون به صرفه است و این محصولات تقریباً در بازار ثبات مناسبی را تجربه می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×