کولر آبی، خنکای نوستالژیک یا کولر گازی، خنکای مدرن؟ دوراهی انتخاب کولر برای خانه شما - تصویر 1
راهنمای خرید

کولر آبی، خنکای نوستالژیک یا کولر گازی، خنکای مدرن؟ دوراهی انتخاب کولر برای خانه شما

فروردین ۲۰, ۱۴۰۳ 5۰40

با گرم شدن هوا، انتخاب یک سیستم خنک کننده مناسب، برای منزل یا محل کار به دغدغه بسیاری از افراد تبدیل می‌شود. دو نوع سیستم خنک کننده پرکاربرد در ایران، کولر آبی و کولر گازی هستند. هر کدام از این سیستم‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند و انتخاب کولر برای خانه یا محل کار بین این دو به نیازها و شرایط شما بستگی دارد.

در این مطلب ویژگی­های مختلف این دو کولر مثل نحوه عملکرد، مزایا و معایب، قیمت، مصرف انرژی، محل مناسب نصب و … را بیان می­کنیم تا بدانید کدام کولر برای شما بهتر است. اما اگر می­خواهید در این زمینه بیشتر اطلاعات کسب کنید می­توانید مطلب کولر گازی بهتر است یا آبی را مطالعه کنید.

۷ فاکتور مهم در انتخاب کولر برای خانه

کولر گازی و آبی هر دو برای خنک کردن محیط در فصول گرم سال استفاده می‌شوند. در ادامه با این دو کولر بیشتر آشنا می­شویم:

عملکرد کولر آبی و گازی

کولر آبی:

کولرهای آبی با تبخیر آب، هوای گرم بیرون را خنک و به داخل اتاق ارسال می­کنند. مهم­ترین قطعات کولر آبی پمپ آب، پوشال، پروانه، موتور، شناور و … هستند.

در کولر آبی پوشال­ها توسط آبی که از پمپ منتقل شده، پمپ خیس می­شوند؛ سپس با عبور هوای گرم بیرون از داخل پوشال­های خیس، خنک شده و از طریق کانال­ها به داخل محیط هدایت می­شوند.

کولر گازی:

در کولر گازی فرآیند خنک کردن هوا با سیکل تبرید انجام می­شود. کولر گازی نیز از قطعات مختلفی تشکیل شده که مهم­ترین آنها عبارتند از: کمپرسور، کندانسور، اواپراتور، فن، یونیت داخلی و خارجی.

کولرهای گازی توسط کمپرسور، گاز مبرد را فشرده می­کنند؛ سپس این گاز در کندانسور خنک و به مایع تبدیل می­شود. در مرحله بعد فن کولر، هوای گرم اتاق به سمت اواپراتور هدایت کرده و بعد از خنک شدن از پره­ها خارج می­شود.

قیمت کولر آبی و گازی

قیمت کولر آبی و گازی به عوامل مختلفی مانند برند، ظرفیت، مدل، نوع کولر و آپشن‌های آن بستگی دارد. اما به­طورکلی، قیمت کولر آبی از کولر گازی بسیار ارزان‌تر است. حتی در برخی مدل­ها قیمت کولر گازی چند برابر کولر آبی است. برای مثال در سال ۱۴۰۲ قیمت کولر آبی از ۲ میلیون تا ۷ میلیون ولی قیمت کولر گازی از ۱۰ تا ۵۰ میلیون متغیر بوده است.

مصرف برق کولر آبی و گازی

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های کولر آبی و گازی، میزان مصرف انرژی و برق آنهاست. در حالت کلی، کولر آبی مصرف برق کمتری نسبت به کولر گازی دارد. پس اگر بدنبال صرفه‌جویی در هزینه‌های برق خود هستید، کولر آبی می‌تواند گزینه مناسب‌تری برای شما باشد. برای مثال در متراژهای مشابه، مصرف برق کولر گازی ۴ تا ۵ برابر بیشتر از کولر آبی است.

اما باید به این نکته نیز توجه کنید که:

  • با پیشرفت تکنولوژی و بهینه‌سازی طراحی، مصرف انرژی هر دو نوع کولر به مرور زمان کاهش یافته است.
  • کولرهای آبی و گازی هر دو دارای برچسب انرژی هستند که نشان‌دهنده میزان راندمان و مصرف انرژی آنهاست و هر چقدر رتبه انرژی آنها بالاتر (A یا B) باشد، مصرف پایین­تری دارند.
  • برای صرفه­جویی در هزینه­ها باید ظرفیت کولر را متناسب با متراژ بخرید و نیازی به ظرفیت بیشتر نیست.

مصرف برق کولر آبی و گازی

میزان سرمایش کولر آبی و گازی

میزان سرمایش یا قدرت خنک گنندگی کولرهای گازی نسبت به کولر آبی برتری قابل توجهی دارد زیرا :

  • کولرهای گازی با استفاده از سیکل تبرید، هوای داخل محیط را خنک می‌کنند. در حالیکه کولرهای آبی فقط هوای بیرون را خنک و به داخل منتقل می‌کنند.
  • در کولرهای گازی می‌توانید دمای دلخواه را برای فضای داخل تنظیم کنید؛ اما این قابلیت در کولرهای آبی وجود ندارد. فقط می­توانید با استفاده از دکمه­های دور کند و دور تند، سرعت کار موتور را تعیین کنید.

مناطق مناسب برای کولر آبی و گازی

یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب کولر برای خانه، توجه به ویژگی­های منطقه یا محل نصب دستگاه است. یکی از ویژگی­های مثبت کولرهای آبی، افزایش رطوبت هوای داخلی است. بنابراین علی رغم اینکه هوای خروجی از کولر گازی بیشتر فضا را خنک می­کند؛ در شهرهای کویری و گرم و خشک مانند خراسان، یزد، قم و … بهتر است از کولر آبی استفاده کنید. اما برای شهرهایی که گرم و مرطوب هستند و رطوبت هوا زیاد است مانند مازندران، گیلان، بندرعباس، خوزستان و … کولر گازی انتخاب بهتری خواهد بود؛ زیرا این کولرها می­تواند رطوبت هوا را کاهش دهد.

هزینه نگهداری کولر آبی و گازی

هزینه نگهداری، یکی از فاکتورهای مهم در انتخاب نوع کولر است. در این زمینه، کولرهای آبی و گازی تفاوت‌هایی با هم دارند که در ادامه آنها را بیان می­کنیم.

  • سرویس دوره­ای: سرویس کولرهای آبی اغلب در ابتدای فصل گرم (بهار و تابستان) نیاز است. اما کولر گازی بسته به میزان استفاده حداقل هر ۶ ماه تا ۱ سال باید حداقل یک مرتبه سرویس شوند. البته هزینه سرویس کولر آبی نیز نسبت به کولر گازی بسیار پایین­تر است.
  • قطعات یدکی: قیمت قطعات یدکی کولر آبی به طور کلی ارزان‌تر از کولر گازی است و راحت­تر در بازار پیدا می­شود.
  • تعمیرات: تعمیرات کولر آبی ساده­تر است و با دانش ابتدایی فنی و داشتن ابزار مخصوص می­توانید آنها را انجام دهید. اما تعمیرات کولر گازی نیاز به تخصص، تجربه و ابزار مخصوص دارد و قطعات آن بسیار حساس است؛ به همین دلیل ممکن است با دستکاری، صدمه ببیند.

هزینه نگهداری کولر آبی و گازی

میزان سروصدای کولر آبی و گازی

به طورکلی میزان سروصدای کولر آبی بیشتر از کولرگازی است. دلیل این صدا کار کردن دائمی موتور و پمپ است. گاهی بدلیل شل یا سفت بودن بیش از حد تسمه، روغنکاری نکردن و لرزش قطعات نیز این صدا بیشتر می­شود و بسیار آزاردهنده خواهد بود.

در کولرهای گازی اغلب صدای زیادی تولید نشده و حتی برخی از آنها حالت بی­صدا دارند که با فعال­سازی این حالت، صدا بسیار کمتر از قبل هم می­شود. این صدا برای زمان­هایی که نیاز به تمرکز دارید یا هنگام خواب بسیار کاربرد دارد.

مزایا و معایب کولر آبی و گازی

در ادامه جدول مزایا و معایب کولر آبی و گازی را بیان می­کنیم تا به کمک آنها بتوانید بهترین گزینه را برای خودتان انتخاب کنید.

ویژگیکولر آبیکولر گازی
مزایاقیمت ارزان

نصب آسان

هزینه نگهداری کمتر

افزایش رطوبت هوا

سازگار با محیط زیست

سرمایش بیشتر و سریع­تر

راندمان بالا

امکان تنظیم دما

صدای کمتر

عمر طولانی­تر

قابلیت گرمایش در فصل سرما

تصفیه هوای ورودی به محل

امکان اتصال به گوشی موبایل

معایبراندمان پایین­تر

بالا بردن رطوبت هوا

سروصدای زیاد

عمر کوتاه­تر

ورود گردوغبار و آلودگی به محل

نیاز به کانال کشی و لوله­کشی آب

بالا رفتن مصرف آب در فصل گرما

نیاز به فضای زیاد برای نصب

مصرف برق بیشتر

قیمت بالا

تعمیرات سخت

هزینه نگهداری بالا

عصاره مطلب انتخاب کولر برای خانه

در این مطلب ۷ فاکتور مهم برای انتخاب کولر برای خانه یعنی قیمت، هزینه نگهداری، نحوه عملکرد، میزان صدای تولیدی، میزان سرمایش، محل مناسب نصب را به شما آموزش دادیم.

با شناخت این فاکتورها و در نظر گرفتن بودجه، ویژگی­های محل و نیازهایتان می­توانید از بین کولر آبی و کولر گازی یکی را انتخاب کنید. سپس مدل و برند دلخواه را بیابید و بهترین مدل را بخرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×