کیست مویی
معرفی کسب و کار - علائم بیماری

کیست مویی در کمین شماست اگر زیاد می نشیند! (علت و روشهای درمان)

خرداد ۱, ۱۴۰۲ 4۰148

کیست مویی یا سینوس پیلونیدال، نوعی بیماری شایع مقعدی است که پزشکان می گویند می‌تواند با زیاد نشستن، به خصوص حین رانندگی در ارتباط باشد. این بیماری هم در میان مردان را هم در بین زنان مشاهده می‌شود، ولی آمارها نشان داده، مردان بیشتر به این بیماری مبتلا می شوند.

درمان کیست مویی فقط با روش های جراحی و تهاجمی انجام می‌شود. مصرف دارو کمکی به بیماری نکرده در مواردی قبل از اقدام به جراحی توصیه می شود. با ادامه مطالعه این مطلب می‌توانید با کیست مویی بیشتر آشنا شده علت و علائم آن را شناسایی و از روش های درمان آن آگاهی یابید.

کیست مویی چیست؟

کیست مویی یا همان سینوس پیلونیدال، نوعی بیماری عفونی و مقعدی است که به ایجاد گودال یا حفره زیر پوست اطراف مقعد گفته می شود. این بیماری باعث می‌شود، عفونت مواد زائد یا مو زیر پوست تجمع کند و مشکلات مختلفی را برای بیمار ایجاد کند.

کیست مویی معمولا کمی پایین تر از کمر یا ما بین دو کفل ایجاد می‌شود، ولی احتمال ایجاد آن در قسمت های دیگری از بدن مثل زیر بغل نیز وجود دارد.

کیست مویی ممکن است شبیه به یک توده برجسته قرمز و ملتهب مشاهده شود و یا شبیه به یک سوراخ روی سطح پوست باشد.

چرا به کیست مویی مبتلا می شویم؟

پزشکانی که هنوز نتوانستند به طور دقیق علت اینکه چرا برخی افراد به کیست مویی دچار می‌شوند، را پیدا کنند، اما احتمال می دهند، این بیماری با رشد مو در خلاف جهت طبیعی در ارتباط باشد. برگشت مو به داخل پوست سبب تجمع عفونت و التهاب شده و بیماری کیست را ایجاد می کند.

همچنین تحقیقات نشان داد عوامل زیر خطر ابتلا به کیست مویی را افزایش می دهند:

  • کم تحرکی و زیاد نشستن در طول روز
  • جنسیت مرد
  • داشتن موهای ضخیم و پرپشت
  • استفاده مداوم از لباس های تنگ و چسبان با الیاف غیر طبیعی

علائم کیست مویی

علائم کیست مویی بسته به وضعیت بدنی هر فرد متفاوت است، اینکه کیست مویی عفونت داشته باشد یا نداشته باشد، تاثیر مستقیم بر علائم آن خواهد داشت. از جمله مهمترین علائم و نشانه های کیست مویی می توانیم به این موارد اشاره کنیم:

  • در شدید
  • مشاهده ناحیه برجستگی و فرورفتگی سطح پوست
  • آبسه یا تجمع عفونت
  • التهاب و قرمزی
  • ترشحات عفونی از زخم
  • بوی بد این ناحیه
  • بالا رفتن دمای بدن

چه زمانی برای درمان کیست مویی مراجعه کنیم و به چه دکتری!

به محض شروع اولین علائم باید برای بررسی علت بیماری و تشخیص قطعی با پزشک مشورت کنید. تا قبل از مراجعه به پزشک متخصص از مصرف خودسرانه دارو پرهیز کنید.

اگر به موقع برای درمان کیست مویی مراجعه نکنید، عفونت زخم، میزان التهاب و گستردگی آن افزایش می‌یابد و درمان پیچیده تر شده و طول بهبودی هم به صورت چشمگیری افزایش می یابد.

برای درمان کیست مویی باید این موضع جراحی شود و جراحی ناحیه هم نیاز به تبحر و تجربه خاصی دارد. دکتری که می تواند به شما در درمان کیست مویی کمک کند، متخصص جراحی عمومی است‌.

جراح عمومی یکی از تخصص های جراحی است، که بر عمل جراحی بخش های مختلف بدن تمرکز دارد. بهتر است پزشکی را انتخاب کنید که قبلا تجربه جراحی کیست مویی را داشته باشد.

برای اطلاعات بیشتر در مورد دکتر جراح کیست مویی در تهران به کلینیک نوین مراجعه کنید.

درمان کیست مویی

همانطور که پیشتر اشاره کردیم، برای درمان کیست مویی باید این توده باز شده تخلیه شود. زیرا ممکن است بافت های اطراف را هم درگیر کند. کیست مویی در ناحیه حساس مقعد قرار داشته و جراحی آن نیازمند تجربه کافی در این زمینه است، زیرا در غیر این صورت ممکن است عوارض ناگواری برای بیمار ایجاد شود.

راهکارهای درمان کیست پیلونیدال محمد جراحی عبارتند از؛

حذف آبسه

اگر زخم کیست مویی عفونت کرده باشد یا اصلاحاً دچار آبسه شود، پزشک قبل از اقدام به جراحی آبسه را حذف می کند. برای این منظور بعد از تزریق بی حسی به این ناحیه یک برش روی سطح آبسه ایجاد می شود، تا عفونت تخلیه شود. این کار به نمایان شدن سینوس پیلونیدال کمک می کند. چند هفته بعد از تخلیه آبسه، باید توسط روش های جراحی حفره سینوس از بین برود.

مصرف داروها

از آنجایی که این بیماری اغلب عفونت شدید ایجاد می کند، نیاز به مصرف آنتی بیوتیک است. آنتی بیوتیک ها در کاهش عفونت و درمان التهاب شدید پوست بسیار موثر هستند و برای درمان آبسه های کوچکتر هم درمان مهم به شمار می روند. در مورد نوع آنتی بیوتیک و دوز مصرفی باید با پزشک مشورت کنید.

عمل جراحی

روشهای‌عمل جراحی یکی از مطمئن ترین روش ها برای درمان قطعی بیماری است، اما از آنجایی که عوارضی جراحی بسیار زیاد هستند، چند دهه است که انجام آن توصیه نمی شود و لیزر جایگزین آن شده است.

برای این منظور بیمار باید به بیمارستان مراجعه کند، تا در اتاق عمل و تحت بیهوشی کامل این جراحی انجام شود. برای این منظور بعد از ایجاد برش روی سینوس تخلیه عفونت آن و بریدن کامل سینوس زخم را بخیه زده و یا باز رها می‌کنند، تا از داخل به سمت خارج ترمیم شود.

این جراحی خطر بیشتری برای عفونت و عود مجدد بیماری دارد و ممکن است عوارض دیگری از جمله بی اختیاری دائم یا موقتی را برای بیمار ایجاد کند.

جراحی با لیزر

لیزر کیست مویی مطمئن ترین روش و بهترین راه فعلی برای درمان کیست مویی است. در این جراحی تمام مراحل برش با استفاده از لیزر و بدون تیغ جراحی انجام می‌شود، بنابراین احتمال آسیب دیدن بافت های اطراف به شدت کاهش می یابد و چون عفونت به طور کامل از بین رفته، احتمال عود مجدد بیماری هم بسیار کمتر است.

جراحی کیست مویی با لیزر و تحت بی حسی انجام می شود، زیرا با درد و خونریزی همراه است، طول مدت بهبودی بیماران که با درمان آنها با لیزر انجام شده است، هم یک سوم بیمارانی است که با جراحی درمان شدند.

درمان های خانگی

قبل از اقدام به جراحی و یا بعد از آن رعایت موارد زیر به بهبودی سریع تر و درمان این بیماری کمک می کند.

  • ناحیه کیست اطراف آن را تمیز نگه دارید.
  • اگر درد دارید، استفاده از کمپرس گرم به کاهش درد و تخلیه عفونت کمک می کند.
  • از ترشیدن نواحی اطراف کیست خودداری کنید، زیرا ممکن است باعث انتقال باکتری ها شود.
  • استفاده از محلول های طبیعی ضدعفونی کننده مثل درخت چای به کاهش التهاب و عفونت کمک می کند.
  • از تخلیه خودسرانه عفونت به شدت پرهیز کنید، این کار باعث می‌شود عفونت به طور کامل تخلیه نشده و شرایط وخیم تر شود.
  • اصلاح موهای زائد باید در جهت رشد موها باشد.
  • برای از بین بردن موهای که درون پوست به دام افتاده از اسکراب یا لایه بردار بدن استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×