Images 1695068426 6508B10A09F19
معرفی کسب و کار

مقاله جامع اندازه گیری آلاینده های محیط کار شرکت بهداشت حرفه ای

شهریور ۲۹, ۱۴۰۲ 3۰167

بهداشت حرفه ای

برنامه های کنترل بهداشت حرفه ای: برنامه های کنترل بهداشت حرفه ای به دنبال حفظ و ارتقاء بالاترین درجه سلامت جسمانی، روانی و اجتماعی عوامل کاری پروژه ها و همچینن پیشگیری از بروز بیماری ها وحوادث ناشی از کار می باشد

در حال حاضر بیش از نیمی از جمعیت جهان در مشاغل مختلف در معرض طیف وسیعی از عوامل زیان آور و آلاینده های محیط کار قرار دارند که این امر پیامدهای بهداشتی ناگواری را به همراه داشته و امکان ابتلا به بیماری های شغلی را افزایش خواهد داد.

اندازه گیری آلاینده های محیط کار

بهداشت حرفه ای یک الزام قانونی 

یکی از الزاماتی که وزارت بهداشت و درمان برای محیط کاری وضع نموده است که این امر بدلیل رسالت خود که ایجاد جامعه ای ایمن و سالم می باشد، استفاده از کارشناسان مهندسی بهداشت حرفه ای در محیط های کاری صنعتی، اداری، بیمارستانی، هتل و غیره می باشد.

و این امر سبب شده است که اکثر فارغ التحصیلان رشته مهندسی بهداشت حرفه ای دارای شغل باشند و به ندرت کارشناس بهداشت حرفه ای فارغ التحصیل بیکار پیدا می شود.

مهندسی بهداشت حرفه ای

وظایف کارشناسان بهداشت حرفه ای

وظایف کارشناسان بهداشت حرفه ای در صنایع گسترده می باشد که در زیر به آن اشاره شده است.

۱-شناخت و آگاهی لازم در زمینه وضعیت ایمنی و بهداشتی محیط کار و خطرات احتمالی که سبب می شود ایمنی و سلامت کارکنان به خطر افتد.

۲-شناخت کامل در مسائل ایمنی و حدود مجاز مخاطرات شغلی

۳-مشاوره و تشکیل کمیته های فنی بهداشت حرفه ای

۴-انجام معاینات طب کار

۵-انجام اندازه گیری آلاینده های محیط کار

و غیره

مهندسی بهداشت حرفه ای

اندازه گیری آلاینده های محیط کار در مهندسی بهداشت حرفه ای

در این مقاله قصد داریم توضیح مختری در زمینه اندازه گیری آلاینده های محیط کار برای شما خوانندگان محترم دهیم.

واحد های صنعتی، کارخانجات،  کارگاه ها و بیمارستان ها موظف هستند و الزام قانونی دارد بصورت مستمر و سالیانه اندازه گیری آلاینده های محیط کار خود را توسط شرکت های مهندسی بهداشت حرفه ای انجام دهند.

شرکت های مهندسی بهداشت حرفه ای باید دارای مجوز رسمی ارائه خدمات بهداشت حرفه ای که شامل مشاوره و اندازه گیری آلاینده های محیط کار می باشد داشته باشند. مجوز این شرکت ها توسط معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هر استان صادر می گردد.

شرکت های بهداشت حرفه لزما باید دارای مسئول فنی با تجربه داشته باشند. مسئول های فنی شاغل در شرکت های بهداشت حرفه ای باید حتما حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی بهداشت حرفه ای داشته باشند. و همچنین دارای چندین سال سابقه در زمینه اندازه گیری آلاینده های محیط کار داشته باشند.

به جرات می توان گفت اندازه گیری آلاینده های محیط کار بسیار دشوار و حساس می باشد. و این امر به این دلیل است در صورتی که کارشناسی که مسئول اندازه گیری آلاینده ها است اگر علم و تجربه کافی در زمینه بهداشت حرفه ای نداشته باشد امکان بدست آوردن نتایج غیر واقعی می شود که این امر می تواند سبب ضایع شدن حقوق کارفرمایان و کارگران زحمتکش می گردد.

اندازه گیری آلاینده های محیط کار

اندازه گیری آلاینده های محیط کار که توسط شرکت های مهندسی بهداشت حرفه ای انجام می شود شامل چندین بخش می شود که بصورت مختصر به آن اشاره می نماییم.

اندازه گیری سر و صدا محیط کار

۱-سنجش و اندازه گیری سر و صدا محیط کار: یکی از آلاینده هایی که واحد های صنعتی با آن مواجهه هستند، سروصدا محیط کار می باشد. جهت اندازه گیری این آلاینده چندین روش صدا سنجی ساده، صدا سنجی همراه با آنالیز فرکاسی، سنجش دزیمتری صدا و غیره می باشد.

۲-سنجش و اندازه گیری آلاینده های شیمیایی: اکثر واحد های صنعتی که فرآیند تولیدی دارند در محیط کار خود آلاینده های شیمیایی دارند که باعث به خطر افتادن سلامت کارگران و حتی مدیران کارخانجات می گردد.

آلاینده های شیمیایی شامل گرد و غبار کلی و قابل استنشاق، گاز و بخارات آلی و معدنی، میست های روغن، سیلیس، فیوم های فلزی و غیره می باشد.

۳-سنجش و ارزیابی استرس حرارتیWBGT: یکی از خدماتی که شرکت های مهندسی بهداشت حرفه ای ارائه می دهند، سنجش وارزیابی استرس حرارتی یا WBGT می باشد. استرس حرارتی در واحد های صنعتی که در فرآیند تولید خود دارای کوره و ارتباط مستقیم کارگر با گرما دارند وجود دارد.

۴-سنجش و ارزیابی روشنایی محیط کار: میتوان گفت اکثر محیط کاری دارای ریسک فاکتور روشنایی دارند. از کارمندان واحد های اداری گفته تا کارگران خط تولید. ر.شنایی محیط کاری یکی از مواردی از که اگر بصورت استاندارد وجود نداشته باشد سبب خستگی و حوادث جدی شغلی محیط کار می گردد.

۵-ارزیابی وضعیت ارگونومی پوسچرهای کاری: برخی بر این باور هستند که ارگونومی دانش تعامل انسان- سیستم ها است. به این ترتیب، این نظام دارای دو بخش نظری و کاربردی است. در بخش نظری به علومی در زمینه توانمندیهای کارکردی، محدودیتها و دیگر ویژگیهای انسان پرداخته میشود و در بخش کاربردی از اطلاعات نظری برای طراحی تعامل میان انسان و دیگر اجزاء سیستم بهرهجویی میشود.

مهندسی بهداشت حرفه ای

۶-سنجش و ارزیابی پرتوهای UV,IR

۷-سنجش و ارزیابی ارتعاش دست و بازو و تمام بدن

۸-ارزیابی ریسک

همانطور که گفته شد شرکت های بهداشت حرفه ای خدمات بسیار مهمی با اندازه گیری آلاینده های محیط کار به واحدهای صنعتی ارائه می دهند. و کارشناسان بهداشت حرفه ای صنایع باید دقت ویژه ای در انتخاب شرکت های بهداشت حرفه ای ارائه دهنده خدمات اندازه گیری آلاینده های محیط کار داشته باشند.

شرکت مهندسی ایمن گستر جامعه نگر دارای مجوز رسمی از معاونت بهداشتی استان اصفهان در زمینه مهندسی بهداشت حرفه ای و اندازه گیری آلاینده های محیط کار خدمت رسانی می نماید. شرکت مهندسی ایمن گستر جامعه نگر با استفاده از مسئول فنی خبره و کارشناسان بهداشت حرفه ای توانسته است به واحد های صنعتی بسیاری جهت حفظ و ارتقاء سلامت شغلی خدمت رسانی نماید.

جهت مشاهده خدمات مهندسی بهداشت حرفه ای می توانید وارد وبسایت رسمی شرکت شوید و در زمینه خدمات سنجش، ارزیابی و اندازه گیری آلاینده های محیط کار، اندازه گیری آلاینده های شیمیایی، اندازه گیری سر و صدا محیط کار، استرس حرارتی WBGT ، ارگونومی و غیره اطلاعات جامع و کافی بدست آوری و در صورت نیاز  از کارشناسان مهندسی بهداشت حرفه ای شرکت مشاوره رایگان دریافت نمایید.

به امید محیط کار سالم و ایمن.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×