ازدواج دختر بدون رضایت پدر چگونه انجام می شود؟ - تصویر 1
معرفی کسب و کار

ازدواج دختر بدون رضایت پدر چگونه انجام می شود؟

آذر ۷, ۱۴۰۲ 6۰178

برای ازدواج در قانون شرایطی است که برای ثبت آن باید به صورت کامل رعایت شود. در قانون اسلامی ازدواج به دو صورت است که شامل ازدواج دختره باکره و زنی که قبل ازدواج کرده (به دلایلی طلاق گرفته یا همسر ایشان فوت شده) می شود. برای انجام این کار سن خیلی مطرح نخواهد بود و دختری که قصد ازدواج دارد و تاکنون ازدواج نکرده باشد، حتی اگر سن او بالاتر از ۳۰ سال هم باشد (بالاتر از سن قانونی و شرعی)، در صورت باکرده بودن، نیاز به اجازه پدر به عنوان سرپرست خود دارد. اما اگر دختری در سن ۱۴ سالگی ازدواج کرده باشد و بعد از همسر خود طلاق گرفته باشد، می تواند بدون اجازه پدر مجدد ازدواج کند. درواقع می توان بیان کرد که تنها به دلیل نزدیکی و ارتباط بین زن و شوهر، اذن پدر برای ازدواج دختر برداشته خواهد شد.

زمانی که دختری برای ازدواج خود نیاز به اجازه پدر دارد و به دلایلی پدر او رضایت به این کار نمی دهد، وی می تواند با ارائه دادخواست به مراجع قانونی پدر خود را برای ازدواج متقاعد کند یا توسط قاضی اجازه ازدواج خود را دریافت کند که همه این مورد نیاز به استفاده از مشاوره حقوقی یک بسیار با تجربه و حرفه ای در این زمینه دارد. در همین راستا پیشنهاد می شود که حل مسائل خانوادگی خود مانند ازدواج، طلاق، نفقه، اجرت المثل، خیانت، حضانت، ملاقات فرزند و مهریه را به بهترین وکیل خانواده محبوبه حجتیان بسپارید. برای ارتباط با ایشان می توانید با شماره تلفن ۰۹۱۹۱۴۹۰۷۷۹ تماس حاصل فرمایید.

B05714Fd 670E 41Cc Bcf1 3928D830Edb1

محبوبه حجتیان با داشتن دانش لازم و تجربه فراوان در موفقیت رساندن پرونده های مختلف، آماده ارائه بهترین خدمات حقوقی به افرادی است که در جستجوی یک وکیل حرفه ای هستند. در همین راستا پیشنهاد می شود اگر می خواهید به نتیجه مطلوب در حل مسائل خود برسید، تنظیم دادخواست، تنظیم لایحه و تنظیم شکواییه خود را به بهترین وکیل حقوقی بسپارید. ایشان می تواند این کار را با تسلط کافی بر قوانین حقوقی، به خوبی انجام دهد و با پرداختن حق الوکاله کمتر، امکان پیگیری پرونده توسط خود شما وجود دارد و از این بابت نیز خیالتان راحت خواهد بود که مراحل پرونده در سریع ترین زمان ممکن سپری خواهد شد. همچنین با استفاده از خدمات حقوقی محبوبه حجتیان دیگر نگرانی درباره حل مسائل خود نداشته و با آگاهی کامل به نتیجه ای که مطلوب شما است، خواهید رسید.

E38788Ce F035 4E4C Ad09 A4Fe022Eede2

ثبت ازدواج بدون رضایت پدر

در مورد ثبت ازدواج بدون اجازه پدر، سوالی که بیشتر مطرح می شود این است که برای این نوع ثبت ازدواج چه کاری باید انجام شود. با توجه به اینکه ازدواج مبنای شرعی و قانونی دارد، مطمئنا فقه در آن خیلی تاثیرگذار است و قوانین بسیار برای آن در نظر گرفته شده است. البته در میان مراجع اختلاف است که آیا اجازه پدر لازم است یا اینکه نیازی به اذن پدر برای ازدواج دختر باکره نخواهد بود. به این صورتی که برخی می گویند که برای ثبت ازدواج دختر اجازه پدر الزامی است و بعضی دیگر معتقد هستند که بدون اذن پدر نیز دختره باکره می تواند ازدواج کند.

برای مثال برخی از علما و مراجع در گذشته درباره ازدواج دختره این نظر را داشتند که بدون اجازه پدر این کار امکان پذیر است و از شرایط ضروری برای ازدواج نخواهد بود. اما اکثریت فقها و مراجع در کشور ایران، اذن پدر را در ازدواج لازم دانسته و آن را جزو شروطی می دانند که برای ثبت ازدواج و خواندن خطبه ازدواج و جاری شدن صیغه نکاح، اجازه پدر الزامی است. به این صورت که بدون آن عقد نکاح صحیح نبوده و غیرقانونی است و امکان ثبت آن وجود ندارد.

البته نظر حضرت امام خمینی (ره) درباره اذن پدر برای ازدواج دختر در کتاب تحریر الوسیله (تمام مسائل حقوقی و فقهی در این کتاب بیان شده) این است که ازدواج به صرف خواندن به زبان عربی یا فارسی و جاری شدن صیغه عقد نکاح و قبول آن توسط فرد یا وکیل شخص امکان پذیر است. حتی گفتن جمله ای که نشان دادن عقد نکاح است یا انجام کاری در این مورد را مورد قبول می دانند، مثلا اینکه مرد یک حلقه انگشتر خریداری و به خانم تقدیم کند، همین مورد را برای نکاح کافی دانسته اند. برهمین اساس خیلی از مراجع برای جاری شدن عقد نکاح همین موارد را کافی می دانند و تنها به لحاظ قانونی و ثبتی است که نیاز به اجازه پدر برای ثبت ازدواج است. اما از لحاظ فقهی ازدواج فقط با خواندن صیغه نکاح امکان پذیر خواهد بود.

در این مورد باید بگوییم که آیا برای خواندن عقد نکاح اجازه پدر لازم است یا اینکه نیازی به اذن پدر نخواهد بود؟ اکثر فقها و مراجع معتقد هستند که اجازه پدر برای زمانی که ازدواج رسمی و قانونی باشد، لازم است و جزو شروط ضروری برای ثبت محسوب می شود.

برای بهره مندی از خدمات حقوقی کاربردی و با کیفیت مربوط به مسائل زوجین مانند ثبت ازدواج، طلاق، مهریه، نفقه، حضانت، اجرت المثل و داوری در مباحث مختلف خانوادگی می توانید مشاوره حقوقی بهترین وکیل خانواده محبوبه حجتیان را دریافت کنید. با این کار بدون هیچ دغدغه ای خواهید توانست پرونده خود را مورد پیگیری قانونی قرار دهید و در سریع ترین زمان ممکن به نتیجه مطلوب برسانید.

B18B2046 85A6 46Ed B0A5 49D36B059D05

آیا ازدواج بدون اذن پدر امکان پذیر است؟

با توجه به مواد ۱۰۴۳ و ۱۰۴۴ اصلاحی ۱۳۷۰ قانون مدنی مقرر می داند؛ نکاح دختر باکره اگرچه به سن بلوغ رسیده باشد، موقوف به اجازه پدر یا یا جد پدر او است و هرگاه پدر یا جد پدری بدون علت موجه از دادن اجازه مضایقه کند، اجازه او ساقط و در این صورت دختر می تواند با معرفی کامل مردی که می خواهد با او ازدواج کند و شرایط نکاح و مهری که بین آنها قرار داده شده، پس از اخذ اجازه از دادگاه به دفتر ازدواج مراجعه و نسبت به ثبت ازدواج اقدام کند.

شرایط ازدواج دختر بدون اجازه پدر

  • دختر باکره نباشد .
  • پدر و جد پدری هر دو فوت کرده باشند .
  • پدر یا جد پدری در وقت ازدواج حاضر نباشند و کسب اجازه هم از ایشان ممکن نباشد .
  • پدر یا جد پدری بدون عذر موجه از دادن اجازه به دختر باکره خود خودداری کنند .

در این موضوع مهم این است که دختر باکره باشد یا نباشد؛ زیرا بعضی از زنان بعد از ازدواج حاضر به برقراری رابطه جنسی نیستند و باکره می مانند، پس ملاک اجازه از پدر یا جد پدری، باکره بودن دختر است .

مراحل ازدواج دختر بدون اجازه پدر

۱- دختر باید نسبت به تشکیل حساب کاربری سامانه ثنا اقدام کرده و احراز هویت ثنا را انجام دهد که این یا با مراجعه حضوری در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی انجام می شود و یا با مراجعه به سایت sana.adliran.ir امکان پذیر است .

۲- دختر باید دادخواست اذن ازدواج از دادگاه را به کمک مشاور حقوقی یا وکیل و یا با استفاده از نمونه دادخواست های موجود در اینترنت تکمیل و تنظیم کرده و فایل را به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی تحویل دهد تا ثبت شده و به دادگاه ارسال شود .

۳- دختر پس از دریافت پیامک ابلاغیه از سامانه ثنا باید در جلسه رسیدگی به پرونده خود شرکت کند و نسبت به معرفی خواستگار خود و مقدار مهریه تعیین شده به دادگاه اقدام و اثبات کند که خواستگارش از نظر اجتماعی، اخلاقی و مالی متناسب و هم جایگاه او بوده و ثابت کند که پدر یا جد پدری اش بدون عذر موجه به او اجازه ازدواج نمی دهند .

۴- دادگاه پدر یا جد پدری دختر را فراخوانده و اگر بدون عذر موجه در دادگاه حاضر نشوند یا حاضر شده ولی نتوانند عذر موجهی برای مخالفت خود با ازدواج دختر بیاورند، دادگاه حکم ازدواج بدون اجازه پدر را برای دختر صادر کرده و دختر می تواند با در دست داشتن حکم دادگاه و به همراه خواستگار و شهود عقد به دفترخانه مراجعه کرده و نسبت به ثبت ازدواج خود اقدام کند .

لازم به ذکر است که اگر پدر راضی به ازدواج دختر با خواستگارش نشد، دختر می تواند به جد پدری اش در صورتی که فوت نکرده باشد، مراجعه کرده و از او درخواست کسب اجازه کند. در صورتی که جد پدری رضایت داشته باشد و اجازه را صادر کند ازدواج بدون اجازه پدر دختر نیز امکان پذیر است .

ثبت ازدواج با مخالفت خانواده

متاسفانه در حال حاضر مراجعه کنندگان بسیاری به وکلا وجود دارد که خانواده ها مخالف ازدواج فرزندانشان هستند، ولی زوجین (دختر و پسر) تصمیم گرفتند که عقد خود را ثبت کنند و نیاز به ثبت رسمی و قانونی عقد نکاح دارند. یا اینکه دختر تمایل دارد با یک پسر که خانواده او مخالف هستند، ازدواج کند. در این مواقع باید بگوییم که راهکارهای وجود دارد. بدون اینکه زوجین درگیر اختلافات شدید با خانواده های خود شوند، لازم است تا جایی که ممکن است با آنها سازش کنند؛ زیرا بعد از ازدواج نیاز به حمایت خانواده های خود دارند. برهمین اساس توصیه می شود تا جایی که ممکن است خانواده ها نیز مسیر را برای ازدواج فرزندانشان هموار کنند، چون به اجبار نمی توان دختر یا پسر را از ازدواج با فردی که به او علاقه دارد، منع کرد و مانع ازدواج آنها شد. همچنین دختران و پسران نیز باید صلاحدید خانواده را در نظر بگیرند.

برای ازدواج دختر دو راهکار وجود دارد؛ یکی اینکه اذن پدر به صورت وکالتی به او داده شود و دیگر اینکه به صورت قانونی از طریق دادگاه رضایت پدر را داشته باشد که این مورد ممکن است زمانبر باشد و پیشنهاد می شود برای جلوگیری از بروز اختلافات خانوادگی این کار با گفتگو و سازش انجام گیرد.

شرایط گرفتن اذن پدر از طریق دادگاه

  • بررسی جایگاه اجتماعی زوجین و تناسب سطح زندگی
  • شغل مناسب برای مرد مورد انتخاب نظر
  • داشتن تمکن مالی متعارف برای مرد
  • عدم سابقه کیفری و سوء پیشینه مرد
  • عدم اعتیاد و شرب خمر مرد
  • سن و تحصیلات متناسب مرد
  • مسئولیت پذیری و توانمندی در برآوردن انتظارات همسر

1Dba3Edb A46A 402E B8B2 976Abd7635F1

ثبت ازدواج با کمک وکیل حرفه ای

با توجه به موارد ذکر شده اگر پدری اجازه ثبت ازدواج را به دختر خود دهد، بعد از مراجعه به دادگاه خانواده، قاضی بررسی می کند که آیا پسر و دختر از لحاظ شأن خانوادگی با یکدیگر تناسب دارند و در چه جایگاه اجتماعی هستند؟ همچنین آیا آنها تفاهم لازم برای تشکیل زندگی مشترک وجود دارند یا اینکه ازدواج پسر و دختر به صلاح هیچ کدام از آنها نخواهد بود؟ در نهایت با بررسی همه موارد توسط قاضی و اینکه پسر توانایی بر عهده گرفتن مسئولیت را دارا است و دختر ویژگی پیروی را دارد، با ازدواج زوجین موافقت کرده و رأی برای ازدواج آنها را صادر می کند. سپس زوجین می توانند سند ازدواج خود را در دفترخانه رسمی تنظیم می کنند.

مورد بیان شده، راهکار اولیه است و راهکارهای دیگر نیز وجود دارد که قانون و شرع مسیر آن را باز گذاشته و زوجین می توانند از طریق شرعی و قانونی ازدواج خود را ثبت کنند. منتهی این موارد راهکارهایی است که با تخصص و تجربه به دست آمده و تنها توسط وکلای حقوقی حرفه ای می توانند این کار را انجام دهد. بنابراین افرادی که برای ازدواج خود نیاز به اذن پدر دارند، باید به بهترین وکیل خانواده مانند محبوبه حجتیان مراجعه کنند تا با کمک آن بتوانند ازدواج خود را به صورت قانونی و شرعی به ثبت برسانند.

محبوبه حجتیان به عنوان وکیل پایه یک دادگستری با داشتن دانش و تسلط کافی بر قوانین حقوقی می تواند پرونده های مختلف در زمینه خانواده، حقوقی، کیفری و تجاری را برعهده بگیرد. ایشان با تجربه فراوان در به موفقیت رساندن پرونده ها با موضوعات متفاوت آماده ارائه بهترین خدمات حقوقی به موکلان خود است. به این صورت که با خیال راحت می توان حل مسائل حقوقی را به سپرد و به نتیجه مطلوب رسید.

برای ارتباط سریع تر با بهترین وکیل حقوقی و بهره مندی از خدمات حقوقی می‌توانید به وب سایت موسسه حقوقی محبوبه حجتیان مراجعه کنید. این سایت توسط طراحان متخصص و تولیدکنندگان محتوای حرفه ای بهترین شرکت طراحی سایت راه اندازی شده، پشتیبانی می ‌شود و در دسترس کاربران حقوقی قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×