Img 20240109 Wa0001 Jpg
سلامت روان - سلامت کودکان

۱۳ راه کنترل بازی کردن بچه ها با موبایل

دی ۱۹, ۱۴۰۲ 9۰152

کنترل بازی کردن بچه ها با موبایل گاهی تبدیل به سخت ترین کار والدین می شود. بچه ها علاقه زیادی به بازی های موبایل دارند به همین خاطر جدا کردن آنها از گوشی همراه کار ساده ای نیست. در ادامه به توضیح راه کارهایی می پردازیم که به پدر و مادرها کمک می کند تا بچه ها را از موبایل دور کنند.

بهترین راه کنترل بازی کردن بچه ها با موبایل چیست؟

راهکارهایی که در ادامه آورده شده باید توسط هر دو والد انجام شوند. اگر یکی از والدین همراهی نکند کنترل کردن بازی بچه ها با موبایل نتیجه نخواهد داد!

حتما زمان استراحت تعیین کنید

کودکان انرژی زیادی دارند و باید روی آن به طور موثر سرمایه گذاری کرد. اگر فرزندانتان به طور مکرر کاری را انجام می دهند، آن ها را هر ۳۰ دقیقه در پیاده روی های کوچک و تمرینات کششی شرکت دهید. بدن ها باید حرکت کنند و عادت ها جوان شوند. آن ها را تشویق کنید که فعال باشند. مهم است که موبایل را کنار گذاشته و به اطراف حرکت کنند.

برای مدیریت بازی کردن بچه ها با موبایل باید زمان استراحت ۱۰ دقیقه ای برای آنها در نظر بگیرید.

کارهای دیگر را اولویت بندی کنید

اطمینان حاصل کنید که فرزندتان قبل از بازی کردن با دستگاه تلفن همراه، تکالیف مدرسه، درس خواندن، کارهای خانه را به پایان می رساند. این کار به تعیین درست اولویت ها از سنین پایین کمک می کند.

ایجاد یک برنامه رسانه ای

بهترین راه برای جلوگیری از بازی کردن بی رویه بچه ها از موبایل، تهیه یک برنامه رسانه ای رسمی خانوادگی است. این یک رویکرد سیستماتیک است که به کودک شما کمک می کند از همان ابتدا مسئولانه از رسانه ها استفاده کند. مثلا با هم فیلم ببینید، پارک بروید و بازی کنید.

برنامه های خانوادگی کمک می کند بچه ها به محیط خانواده نزدیک تر شوند و برنامه جایگزین داشته باشند. برای ایده گرفتن در این باره می توانید مقاله های مربوط به خانواده را در سایت ویکی روان مطالعه کنید. خواندن مطالب روانشناسی مربوط به خانواده ذهنتان برای شیوه تعامل با اعضا و کنترل بازی کردن بچه ها با موبایل را بازتر می کنند.

از گوشی هوشمند به عنوان پاداش یا سرگرمی استفاده نکنید

یکی از تکنیک های مهم در کنترل کردن کودکان در بازی با کامپیوتراین است که به عنوان والد از موایل به عنوان چیزی برای ساکت کردن بچه یا پاداش دادن به او استفاده نکنید.

روانشناسی می گوید گوشی هوشمند پتانسیل زیادی دارد تا ارزش آموزشی بالایی برای کودکان داشته باشد. پرهیز کامل از آن توصیه نمی شود، میانه روی مهم است. بسیاری از والدین از گوشی موبایل برای تشویق کودکان به مطالعه / انجام تکالیف / انجام کارهای خانه استفاده می کنند، اما این کار می تواند به آسیب بیشتر منجر شود. مراقب استفاده از گوشی هوشمند به عنوان یک محرک حواس پرتی یا پاداش باشید زیرا این کار می تواند اثرات بدی بر کودکان داشته باشد.

آن ها را در یادگیری مبتنی بر فعالیت سهیم کنید

بازی کودک

کودکان از تلفن برای اهداف سرگرم کننده استفاده می کنند. بچه ها عاشق چالش ها هستند. بازی های موبایل جذاب هستند چرا که در هر سطح جدیدی چالش ایجاد می کنند. با درگیر کردن کودکان در یادگیری مبتنی بر فعالیت، آن ها می توانند در عین سرگرم شدن، دانش کسب کنند.

از برنامه های کنترل کودکان در موبایل استفاده کنید

تنظیم زمان کافی به والدین اجازه می دهد تا میزان زمان صرف شده در گجت ها را ردیابی و محدود کنند و از استفاده غیر ضروری از گوشی هوشمند اجتناب کنند. این یک روش هوشمندانه برای مدیریت بازی کردن کودکان با موبایل است.

با معرفی یک برنامه، والدین می توانند عادت روتین را بهبود بخشند که مانع از صرف وقت بیشتر کودک روی صفحه نمایش می شود. گوشی های هوشمند اکنون به بخشی جدانشدنی از زندگی ما تبدیل شده اند و دور نگه داشتن آن ها از کودکان دشوار است. بنابراین به کودک خود بفهمانید که تنها برای مدت محدودی می تواند از گوشی هوشمند شما استفاده کند. چیزهای دیگری که باید به خاطر داشته باشید:

  1. استفاده محدود از گوشی در زمان حضور کودک
  2. نداشتن گوشی در زمان صرف غذا
  3. قبل از خواب تلویزیون یا تلفن همراه نداشته باشید
  4. تسلیم خواسته های غیرمنطقی فرزندتان نشوید

برای مدیریت بازی کردن بچه ها با موبایل باید با آنها ارتباط برقرار کنید

این روزها والدین زندگی بسیار پرمشغله ای دارند و زمانی که می خواهند با فرزندانشان بگذرانند محدود می شود. بنابراین، مهم است که برای فعالیت های پیوندی با کودکان وقت بگذارید.

انجام بازی های گروهی یا درگیر کردن کودک در فعالیت هایی مانند نظافت، آشپزی یا باغبانی، او را از گوشی های هوشمند دور نگه می دارد. کودک خود را تشویق کنید که سرگرمی هایی مانند گوش دادن به موسیقی، نواختن ساز، خواندن یا نقاشی را دنبال کند. آخر هفته ها را به انجام فعالیت های خانوادگی سرگرم کننده مانند شنا کردن، بازی کردن، تماشای فیلم و غیره اختصاص دهید.

نظارت فعال روی بازی با موبایل داشته باشید

کودکان زمانی که عمیقا درگیر دنیای آنلاین هستند، توجه زیادی به وضعیت بدنی، روشنایی صفحه نمایش و فاصله صفحه نمایش از چشم خود نمی کنند.

نظارت فعال روی بازی کردن بچه ها با موبایل برای کمک به کودک در حفظ وضعیت بدنی مناسب و در عین حال فراهم کردن فرصتی عالی برای تعامل با کودکان در هنگام استفاده از صفحه نمایش مورد نیاز است.

این امر تعاملات اجتماعی، پیوند و یادگیری را تشویق می کند. در حین نظارت با آن ها تعامل کنید تا متوجه شوید چه کاری انجام می دهند و به آن ها کمک کنید تا بر هر چالشی که با آن مواجه هستند، غلبه کنند.

آن ها را به بازی کردن تشویق کنید: بازی فیزیکی مغز را تحریک می کند. فعالیت هایی که شامل حرکات بدنی است به کودکان اجازه می دهد تا از انرژی خود استفاده کنند و به کودکان این فرصت را می دهد تا مهارت های حرکتی درشت و ظریف را پرورش دهند، چیزهای جدید یاد بگیرند و اجتماعی شوند. این کار به شدت به سلامت جسمی و روانی کودک کمک می کند.

به تکنولوژی به عنوان یک آرام بخش عاطفی نگاه نکنید

بازی کردن

بیشتر والدین از گجت ها برای پرت کردن حواس کودکان در حین غذا خوردن، لباس پوشیدن و مسافرت استفاده می کنند. بله، رسانه ها می توانند در آرام نگه داشتن کودکان و به طور کامل مفید باشند، اما نباید تنها راه آرام کردن آن ها باشد. این وظیفه والدین است که به کودک خود کمک کنند تا احساسات قوی را شناسایی و کنترل کند، فعالیت هایی برای مدیریت خستگی انجام دهد، ارتباط باز برای حل مشکل داشته باشد.

ارتباط چهره به چهره را بیشتر کنید

مطالعات درباره شیوه کنترل بازی کردن بچه ها با موبایل نشان داده اند که ارتباط دو طرفه با کودکان رشد زبان را بسیار موثرتر از گوش دادن منفعل یا تعامل یک طرفه با صفحه نمایش بهبود می بخشد. والدین باید زمان مناسبی را برای ارتباط چهره به چهره یا تماس های تصویری با والدین و پدربزرگ ها و مادربزرگ ها برنامه ریزی کنند تا مهارت های ارتباطی موثر را تسهیل کنند.

با کودک خود ارتباط برقرار کنید

انسان ها موجودات بصری هستند، از این حقیقت برای کنترل کودکان در بازی با موبایل استفاده کنید. رنگ ها و انیمیشن های پر جنب و جوشی که روی صفحه نمایش گوشی های هوشمند ظاهر می شوند، برای کودکان بسیار جذاب هستند.

بنابراین والدین باید فرزندان خود را از اثرات مضر استفاده از تلفن همراه بر سلامتی آگاه کنند.

با نشان دادن ویدیوهای مختلف در مورد اثرات سو استفاده از گوشی هوشمند به کودکان خود آموزش دهید.

رمز عبور موبایلتان را تغییر دهید

بیایید روراست باشیم، همیشه این امکان برای شما وجود ندارد که در کنار فرزندتان باشید و بر او نظارت داشته باشید. در چنین شرایطی، خود تکنولوژی می تواند به کمک شما بیاید. برای جلوگیری از استفاده فرزندتان از گوشی در غیاب شما، یک رمز عبور روی گوشی خود تنظیم کنید.

الگوی خوبی برای بچه ها باشید

کودکان از اعمال شما بیشتر از کلمات شما یاد می گیرند این مهم ترین نکته در مدیریت کردن بازی بچه ها با موبایل است.

آن ها ناظران بزرگی هستند و عادات والدین را تقلید می کنند. مهم است که قوانین سخت گیرانه ای برای رعایت آن ها وضع شود. محدود کردن زمان استفاده از گوشی هوشمند به شما اجازه می دهد زمان بیشتری را با کودک خود سپری کنید. این تعاملات با کودک شما در ایجاد یک رابطه قوی والد – کودک بسیار مهم است که ارزش آن اغلب دست کم گرفته می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×