Images 1699944751 6553192F15658
معرفی کسب و کار

ساندویچ پانل با چه فومی بهتر است؟

آبان ۲۳, ۱۴۰۲ 3۰182

پاسخ به این سوال مستلزم شناخت ساندویچ پانل‌هاست. در یک تعریف کوتاه و دقیق ساندویچ پانل از دسته مصالح ساختمانی پیش ساخته است که برای پوشش دیوار و سقف انواع سازه به کار می‌رود. ساندویچ پنل از دو لایه ورق فلزی همسان و هم شکل تشکیل شده است که با استفاده از چسب‌های مخصوص به یک لایه فوم عایق چسبیده‌اند.

ساندویچ پانل‌ها بر اساس نوع کاربرد و نوع متریال، انواع گوناگونی دارند. هر کدام از انواع پنل‌ها متناسب با یک نوع کاربری طراحی و تولید شده‌اند. به صورت کلی ساندویچ پانل‌ها در دو دسته ساندویچ پانل دیواری و ساندویچ پانل سقفی طراحی و تولید می‌شوند.

اما بر اساس نوع فوم به کار رفته در ساختار ساندویچ پانل‌ها به ۴ دسته مختلف تقسیم می‌شوند:

  • ساندویچ پانل پلی استایرن
  • ساندویچ پانل پلی اورتان
  • ساندویچ پانل اکس پی اس
  • ساندویچ پانل پشم سنگ

و بر اساس نوع ورق و پوشش رویی و زیرین، ساندویچ پانل‌ها به ۳ دسته مختلف تقسیم می‌شوند:

  • ساندویچ پانل آلومینیوم
  • ساندویچ پانل گالوانیزه
  • ساندویچ پانل آلوزینک

Images_1699944751_6553192F15658.Jpg

مقایسه انواع فوم ساندویچ پانل

به صورت کلی در بازار ایران ۴ نوع فوم برای ساندویچ پانل‌ها وجود دارد این فوم‌ها ویژگی، مشخصات و ترکیبات متفاوتی دارند که متناسب با نیاز کاربری‌های مختلف طراحی و روانه بازار شده است.

فوم پلی استایرن

فوم پلی استایرن جز قدیمی‌ترین انواع فوم‌های ساندویچ پانل است که در حال حاضر استفاده از این فوم تقریبا بسیار محدود است. پلی استایرن به لحاظ ترکیبات شیمیایی یک هیدروکربن بلند زنجیر است که به گروه‌های فنیل متصل شده است و جز فراورده‌های نفتی به شمار می‌رود.

پلی استایرن که آن را با نام یونولیت هم می‌شناسیم نیروی بین مولکولی بسیار سستی داشته و در مواجه با حرارت مقاومت بسیار پایینی دارد. علاوه بر این به دلیل داشتن خلل و فرج فراوان درون فوم، در برابر رطوبت نیز عملکرد ضعیفی دارد. به همین دلیل استفاده از این فوم تقریبا منسوخ شده است، به خصوص در کاربری‌هایی که مقاومت در برابر حریق و حرارت اهمیت فراوانی دارد به هیچ عنوان از این فوم استفاده نمی‌شود.

فوم اکس پی اس

فوم اکس پی اس نوع تقویت شده فوم پلی استایرن است. این فوم در مقایسه با فوم پلی استایرن از انسجام و فشردگی بیشتری برخوردار است. مقاومت حرارتی، رطوبتی و مکانیکی این فوم نسبت به فوم پلی استایرن در رتبه بالاتری قرار دارد. همچنین نسبت به فوم پلی استایرن  مقاومت بیشتر ی در برابر حریق دارد؛ از همین رو در برخی از انواع کاربری‌ها مانند سوله‌های تولیدی و سردخانه هم از این فوم استفاده می‌شود.

فوم پلی اورتان

فوم پلی اورتان ترکیبی از ایزوسیانات و پلیول است. این فوم بالاترین مقاومت را در برابر تبادل انرژی حرارتی و رطوبتی دارد. دانسیته این فوم در حدود ۴۰ کیلوگرم بر متر مکعب است و از انسجام خوبی برخوردار است. این فوم در دو نوع فوم پلی اورتان کندسوز PUR و فوم پلی اورتان نسوز PIR طراحی و تولید می‌شود. پلیمری است که پیوند اورتانی با ایزوسیانات و یک گروه هیدروکسیل دارد. مهمترین ویژگی این فوم‌ها در این است که ساختار پایداری دارند.

تفاوت این دو فوم در ماده شیمیایی پلی ایزوسیانورات فسفات است که در فوم‌ نسوز PIR  وجود دارد. فوم پلی اورتان به لحاظ مقاومت در برابر حریق و آتش سوزی در مرتبه بالاتری نسبت به فوم پلی استایرن و اکس پی اس قرار دارد. فوم پلی اورتان یکی از اجزای اصلی ساندویچ پانل پلی اورتان است و یکی از متداول‌ترین فوم‌هایی است که امروزه برای ساخت انواع سازه پیش ساخته مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فوم پشم سنگ

پشم سنگ ترکیبی از الیاف معدنی و مواد حاصل از ذوب سنگ‌های آتشفشانی است. ویژگی خاص پشم سنگ مقاومت بالای آن در برابر آتش سوزی و صوت است به گونه‌ای که قابلیت تحمل دما تا ۷۵۰ درجه سانتی‌گراد را دارد و تحمل برودتی آن نیز ۳۰_ درجه سانتی‌گراد است.

در بین فوم‌های موجود بالاترین مقاومت در برابر حریق و صوت را پشم سنگ دارد. به همین دلیل از فوم پشم سنگ اغلب در ساخت سالن‌های همایش، کنفرانس، پالایشگاه‌ها و مراکز نظامی استفاده می‌شود. تنها نقطه ضعف پشم سنگ، مقاومت آن در برابر رطوبت است که ضریب مقاومت رطوبتی فوم پشم سنگ به اندازه فوم پلی استایرن بوده و در این مورد عملکرد ضعیفی دارد.

مزایای ساندویچ پانل

کاهش زمان ساخت‌و‌ساز: طبیعتا برای کارفرمایان و سازندگان زمان اجرای پروژه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است چرا که در طول این پروسه می‌بایست دستمزد کارگران، هزینه‌های غذا و اسکان در نظر گرفته شود. علاوه بر این اگر سازه‌ها با استفاده از مصالح ساختمانی سنتی بنا شوند ممکن است، افزایش قیمت مصالح نیز به این موارد اضافه شود.

کاهش هزینه‌های اجرای پروژه: با توجه به ویژگی‌های بسیار زیادی که ساندویچ پانل‌ها با خود به همراه دارند. استفاده از ساندویچ پانل‌ها در طول زمان برای شما صرفه اقتصادی خواهد داشت.

نیروی انسانی کمتر: نصب و اجرای ساندویچ پانل‌ها توسط یک تیم متخصص و حرفه‌ای نصب انجام می‌شود و با توجه به تجهیزات و ماشین آلاتی که در این بین مورد استفاده قرار می‌گیرد نیازی به نیروی انسانی کاهش پیدا می‌کند.

کاهش هزینه‌های سرمایشی و گرمایشی: ساندویچ پانل‌ها بواسطه داشتن یک لایه فوم عایق در برابر تبادلات انرژی، به شکل عایق عمل می‌کنند و سبب حفظ و تعادل دمای داخلی محیط می‌شوند.

مقاومت مکانیکی و طول عمر بالا

ساندویچ پانل‌ها یک ساختار ساده، سبک و یکپارچه دارند اما در عین حال در برابر نیروهای وارده مانند نیروهای خمشی یا فشاری مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می‌دهند و بعضا در مواقع زلزله نیز آسیب‌های بسیار کمتری نسبت به مصالح سنتی بر جای می‌گذارند.

مقاومت در برابر آتش سوزی

مقاومت در برابر آتش‌سوزی در بسیاری از انواع کاربری‌ها مانند نیروگاه‌ها اهمیت بالایی دارد. این یکی دیگر از دلایلی است که ساندویچ پانل‌ها را به مصالحی محبوب تبدیل کرده است.

انواع ساندویچ پانل از نظر کاربرد

ساندویچ پانل دیواری

ساندویچ پانل دیواری  یکی از انواع اصلی ساندویچ پانل‌هاست که برای پوشش دیوار انواع سوله، کانکس، سازه پیش ساخته، کلین روم، سردخانه و حتی اتاق حمل بار مورد استفاده قرار می‌گیرد. ساندویچ پانل دیواری کیان با استفاده از باکیفیت‌ترین انواع فوم‌ها و ورق فولاد مبارکه طراحی و تولید می‌شود. ساندویچ پانل دیواری به لحاظ ساختار و شکل ظاهری کاملا صاف و با لبه‌هایی از جنس فاق و زبانه است.

این لبه‌ها در هنگام نصب و اجرای ساندویچ پانل در یکدیگر فرو رفته و سبب درزبندی هرچه بهتر ساندویچ پانل‌ها می‌شود.

Images_1699944721_6553191170688.Jpg

ساندویچ پانل سقفی

ساندویچ پانل سقفی یکی دیگر  از انواع اصلی ساندویچ پانل‌ها به لحاظ کاربرد است. ساندویچ پانل سقفی برای پوشش سقف سازه‌هایی که در محیط بیرون و در معرض بارش برف‌و باران، باد و تابش آفتاب قرار دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ساندویچ پانل سقفی به صورت گام‌دار طراحی و تولید می‌شود تا مقاومت خمشی بالاتری در هنگام بارش برف داشته باشد. لبه پانل‌های سقفی به صورت اورلپ طراحی شده که بر روی شیت پانل کناری می‌نشیند و درز بین پانل‌ها را می‌پوشاند.

ساندویچ پانل کلین روم

کلین روم یکی از محیط‌های بسیار حساس در صنایع مختلف است که الزامات بهداشتی خاصی باید در آن رعایت شود. میزان آلودگی، ذرات خارجی و میکروب‌ها در کلین روم می‌بایست در یک محدوده تعریف شده باشد. به همین دلیل برای ساخت کلین روم از ساندویچ پانل کلین روم استفاده می‌شود.

ساندویچ پانل کلین روم ترکیبی از فوم پلی اورتان به همراه ورق آلوزینک و یا گالوانیزه است. تفاوت این پنل‌ها در این است که سطح ساندویچ پنل کلین روم کاملا صاف و بدون شیار یا برجستگی طراحی می‌شود تا از نفوذ و رشد میکروب‌ها درون منافذ جلوگیری شود.

Images_1699944776_65531948A621A.jpg

ساندویچ پانل سردخانه

ساندویچ پانل سردخانه یکی از مهم‌ترین و پرکاربردترین انواع پنل‌هاست که برای ساخت انواع سردخانه صنعتی بالای صفر و زیر صفر از آن استفاده می‌کنند. ساندویچ پانل سردخانه مقاومت بسیار خوبی در برابر تبادل برودت و رطوبت با محیط بیرون دارد.

بهترین نوع متریال برای تولید ساندویچ پانل سردخانه استفاده از ورق گالوانیزه یا آلوزینک به همراه فوم پلی اورتان است. ساندویچ پانل سردخانه یکی از پرکاربردترین انواع مصالح ساختمانی پیش ساخته است.

با توجه به مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم  برای ساخت و اجرای انواع سازه پیش ساخته ابتدا می‌بایست ابعاد و متراژ پروژه برداشت شود، در مرحله بعد نقشه‌های شاپ توسط مهندسین طراحی می‌شود. در مرحله سوم می‌بایست مصالح مورد نیاز را از مراکز فروش معتبر ساندویچ پانل تهیه کنید و جهت استعلام قیمت ساندویچ پانل با تولیدکنندگان معتبر ساندویچ پانل تماس حاصل نمایید. در نهایت نصب و اجرای پروژه‌های خود را به دست یک تیم حرفه‌ای و متخصص بسپارید.

Images_1699944796_6553195C06Aff.jpg

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×