پارگی پرده گوش تصویر 1
معرفی کسب و کار

علل،علائم و درمان پارگی پرده گوش – آیا پارگی گوش ترمیم میشود

آبان ۳۰, ۱۴۰۲ 6۰280

پارگی پرده گوش یکی از معضلاتی است که می‌تواند برای هر فردی به وجود بیاید و غالباً با سوراخ‌های بزرگ یا کوچک قابل تشخیص است. این مشکل ممکن است ناشی از ضربه شدید یا عفونت باشد و باید با در نظر گرفتن علائم جدی، به سرعت برای درمان اقدام شود. شنوایی یکی از حواس مهم و حساسی است که هیچ فردی نمی‌خواهد در آن ضعیفی یا از دست دادن آن را تجربه کند. برای پارگی پرده گوش، روش‌های مختلفی برای درمان وجود دارد از جمله مراجعه به متخصصان.

پارگی پرده گوش باعث کاهش شنوایی فرد می‌شود که این موضوع ممکن است بسیار مزاحم و ناراحت‌کننده باشد. بنابراین، درمان این مشکل ضروری است. اگر هر دو پرده گوش فرد پارگی داشته باشند و مدتی نتوانند جراحی کنند، پزشک ممکن است توصیه کند که از سمعک استفاده کنند. استفاده از سمعک، راهی مؤثر برای بهبود شنوایی افراد است و قیمت سمعک بستگی به نوع، تکنولوژی، و ویژگی‌های آن دارد.

پارگی پرده گوش

پارگی پرده گوش چیست؟

در جایی بین گوش میانی و بیرونی، پرده‌ای قرار دارد که بسیار نازک بوده و به‌عنوان جدا‌کننده این ۲ بخش از یکدیگر شناخته می‌شود. به این بخش که وظیفه بسیار مهمی را به‌عهده دارد، پرده صماخ هم می‌گویند. هنگامی‌که فردی در حال صحبت‌کردن با شما است یا هر صدای دیگری وارد گوش‌تان می‌شود، این پرده نازک به لرزش درمی‌آید. دلیل لرزش در این بخش، نازک‌بودن بیش از اندازه آن است. طبق همین لرزش ایجاد‌شده، امواج صوتی وارد بخش ۳ استخوان گوش میانی شده و از این طریق وارد قسمت داخلی می‌شود.

بر ‌اساس این کارکرد، اگر این قسمت بسیار نازک آسیب ببیند، می‌تواند به‌راحتی شنوایی‌تان را مختل کند. دلیل ایجاد چنین اختلالی هم آن است که دیگر بخش صماخ نمی‌تواند لرزش لازم را ایجاد کرده و از این طریق امواج را به بخش داخلی برساند. در نتیجه همین حالت است که اغلب افراد دچار این مشکل، با کم‌شنوایی یا نا‌شنوایی مواجه می‌شوند. دلایل بسیاری می‌توانند در ایجاد این معضل نقش داشته باشند و هر فرد می‌تواند تنها با افزایش آگاهی از بروز مشکل جلوگیری کند.

علائم پارگی پرده گوش

وقتی هر فرد با پارگی در این ناحیه مواجه می‌شود، علائمی دارد که ممکن است برای همه یکسان نباشد.

گوش درد

اولین و اصلی‌ترین علامتی که می‌تواند نشان دهد با پارگی در این بخش مواجه شده‌اید، درد است. اغلب افراد در چنین مواقعی درد زیادی را تجربه می‌کنند، اما امکان دارد این درد ثابت نبوده و کم یا زیاد شود. آسیب در هر بخشی از بدن با خود درد را به‌همراه دارد و این مسئله هم دور از حدس و گمان نیست.

علل، علائم و درمان پارگی

وزوز گوش

شنیدن صدا‌ها به‌صورت وزوز می‌تواند یکی دیگر از علائم ایجاد این مشکل باشد. وقتی با آن مواجه شدید، حس می‌کنید که فردی مدام در حال زمزمه کنار گوش‌تان است. اغلب اوقات این وزوز در کمترین حالت شنوایی ایجاد می‌شود. وقتی این ۲ حالت با همدیگر رخ دادند، می‌توانید مطمئن شوید که پرده صماخ‌تان پاره شده است.

کاهش شنوایی

هنگامی‌که این بخش نتواند وظیفه خود را به‌خوبی انجام داده و بر ‌اساس صدا‌ها درست تحریک شود، بازدهی این فرآیند پایین می‌آید. پایین‌آمدن بازدهی درست فرآیند شنوایی، می‌تواند منجر ‌به کاهش شنوایی و درک خوب از محیط اطراف شود.

خروج ترشحات غیر طبیعی

به‌طور معمول پس از ایجاد درد شدید اولیه و پایان‌یافتن آن، این بخش از بدن خود را تخلیه می‌کند. فرآیند تخلیه، با چرک، مایع رقیق یا خون سپری می‌شود. اگر در این زمان خروج ترشحات‌تان به‌صورت خونی بود، باید بدانید که علت اصلی ایجاد مشکل در شما را می‌توان در عفونت گوش میانی جستجو کرد.

پری یا فشار گوش

افراد در چنین مواقعی حس می‌کنند که گوش‌شان گرفته و باد در این قسمت جمع شده است؛ به این حالت، پری گفته می‌شود. احساس پری همچون موقعیتی است که هنگام سفر هوایی با کیپ‌شدگی در این قسمت مواجه می‌شوید. یکی از علائم پارگی پرده گوش هم همین مورد است.

حساسیت به صدا های بلند

صدا‌های بلند می‌توانند فردی که دچار چنین معضلی شده را بسیار اذیت کنند. البته امکان دارد صدا‌های کم هم در چنین شرایطی آزار‌دهنده باشند.

حساسیت به صدا های بلند

علل پارگی پرده گوش

عوامل مختلفی می‌توانند در ایجاد پارگی تاثیر مستقیم یا حتی غیر‌مستقیم داشته باشند. وقتی هر شخص دچار این معضل می‌شود، باید علائم خود را خوب به خاطر داشته باشد تا هنگام مراجعه به پزشک آن‌ها را بازگو کند؛ چراکه امکان دارد هر علل، علائم خاص خود را داشته باشند.

عفونت گوش میانی ( Middle Ear Infaction )

این مورد بیشتر در کودکان رخ می‌دهد. هنگامی‌که عفونت در قسمت میانی گوش رسوب کرده و مدت زیادی در آنجا ماندگار شود، می‌تواند به پرده فشار آورده و از همین جهت منجر‌به این مسئله شود. همان‌گونه که گفته شد، یکی از علائم بروز مشکل در این بخش، خون­ریزی پس از پاره‌شدن پرده صماخ است.

باروترمای گوش

منظور از باروترما همان حالتی است که فشار هوا به‌صورت ناگهانی دچار تغییر می‌شود و می‌تواند از این طریق به گوش فشار وارد کند. برخی از فعالیت‌ها در فشار هوایی انجام می‌شوند که بسیار زیاد است؛ در چنین حالتی، این فشار بیشتر از فشار درون گوش بوده و همین اختلاف فشار‌ها می‌تواند کار‌ساز شود. می‌توان از پرواز با هواپیما، رانندگی در ارتفاعات و همچنین غواصی به‌‌عنوان برخی از این فعالیت‌ها نام برد.

ضربه شدید به سر

پرده صماخ یا تمپان به‌راحتی با هر ضربه محکمی دچار پارگی می‌شود. از آنجایی‌ که گوش‌ها در کنار سر قرار دارند، هر ضربه‌ای که به کنار‌های سر زده شود، می‌تواند باعث به‌وجود‌آمدن سوراخ یا پارگی شود.

فرو بردن اجسام در گوش

بسیاری از افراد عادت دارند پس از استحمام گوش‌پاک‌کن را وارد گوش کرده و آن را تمیز و خشک کنند. برخی دیگر هم هنگامی‌که با خارج در این بخش مواجه می‌شوند، هر جسمی که در دسترس‌شان باشد را برای رفع خارش استفاده می‌کنند. تمامی این موارد می‌توانند زمینه‌ساز اتفاقات بعدی باشند.

فرو بردن اجسام در گوش

صدا های بلند یا انفجار ها

صدا‌های خیلی بلند همچون انفجار در زمان جنگ یا صدای ترکیدن لاستیک و هر چیزی دیگری که نویز زیادی از خود ایجاد کند، می‌تواند به‌صورت ناگهانی منجر‌به این مشکل شود.

تشخیص پارگی پرده گوش

وقتی یک شخص با‌توجه به علائمی که دارد، گمان می‌کند در قسمت پرده گوش دچار آسیب شده، به پزشک مراجعه کرده و فرد متخصص با انجام برخی روش‌ها به تشخیص درستی از این معضل می‌رسد. می‌توان از نمونه‌برداری از ترشحات، برای پیدا‌کردن عفونت، آزمایش شنوایی‌سنجی برای شناسایی میزان شنوایی، معاینه اتوسکوپی با استفاده از دستگاه نوری و تمپانومتری به‌عنوان برخی از راه‌های تشخیص پارگی پرده صماخ نام برد.

درمان پارگی پرده گوش

اغلب درمان‌هایی که در این جهت انجام می‌شوند، برای آن هستند که از ایجاد عفونت جلوگیری شده و درد را از‌بین ببرند. می‌توان از مصرف آنتی‌بیوتیک، پچ­کردن و عمل تیمپانوپلاستی به‌عنوان برخی از روش‌های درمانی نام برد.

استفاده از سمعک داخل گوش

همانطور که گفتیم پارگی پرده گوش باعث می‌شود که فرد دچار کم شنوایی شود این کم شنوایی می تواند بسیار آزار دهنده باشد و باید برای درمان پارگی پرده گوش اقدام کرد. ممکن است فردی که دچار این مشکل شده است اگر هر دو طرف پرده گوشش دچار پارگی شده باشد و از طرفی تا مدتی نتواند پرده گوش خود را جراحی کند می‌تواند با توصیه پزشک خود اقدام  به استفاده از سمعک داخل گوش استفاده کند.

درمان های خانگی پارگی پرده گوش

یکی از روش‌های درمانی، استفاده از کمپرس گرم و قرار‌دادن آن روی گوش، به‌صورت چند‌مرتبه در روز است. یکی دیگر از راه‌هایی که می‌تواند کمی درد را به‌همراه داشته باشد، به‌صورتی است که باید نفس خود را در سینه و سر حبس کنید تا فشار درون صماخ، زیاد‌تر شود. این افزایش فشار می‌تواند روند بهبود را سریع‌تر کند.

مراجعه به متخصص برای معاینه و درمان پارگی گوش

متخصصان بسیاری در این حیطه فعالیت می‌کنند که هر ‌کدام می‌توانند با استفاده از روش‌های مختلف، وجود این معضل را تشخیص داده و برای درمان آن راهکار‌هایی را ارائه دهند. دانیال کلینیک ، یکی از کلینیک‌هایی است که به‌صورت تخصصی در زمینه درمان کم شنوایی ، خدمات سمعک ، تست شنوایی و … فعالیت کرده و هر آنچه که افراد برای درمان شنوایی خود به آن احتیاج دارند را با به‌کار‌گیری تجهیزات پیشرفته ارائه می‌دهند. هر شخص می‌تواند برای درمان پارگی پرده گوش خود به این کلینیک مواجعه کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×