معرفی کسب و کار

روش انعطاف پذیرتر کردن یک رابطه

بهمن ۲۱, ۱۴۰۲ 7۰61

به گزارش رادیوبینا، انعطاف پذیری در رابطه یعنی توانایی تغییر پویای فکر و عمل براساس موقعیت و شرایط ارتباط دو نفر. زندگی همیشه بر روی یک مدار نمی‌چرخد، دو نفر که ازدواج می‌کنند، بعد از مدتی بچه‌ها دنیا می‌آیند و به جمع خانواده اضافه می‌شوند، منابع مالی ممکن است محدودتر شود.

به گزارش رادیوبینا، انعطاف پذیری در رابطه یعنی توانایی تغییر پویای فکر و عمل براساس موقعیت و شرایط ارتباط دو نفر. زندگی همیشه بر روی یک مدار نمی‌چرخد، دو نفر که ازدواج می‌کنند، بعد از مدتی بچه‌ها دنیا می‌آیند و به جمع خانواده اضافه می‌شوند، منابع مالی ممکن است محدودتر شود. این واقعیت است و زندگی همیشه همانند اول رابطه نیست و امکان دارد با چالش‌های مختلفی روبه‌رو شود. برای انعطاف پذیرتر کردن یک رابطه به شما پیشنهاد کنیم، شرکت در ورکشاپ الفبای مغز در روابط است که شما را از منشا همه رفتارها و بیان احساسات که ریشه آن از مغز است، آگاه می‌سازد.

زندگی اتفاق می‌افتد با فشارها و استرس‌های پیش‌بینی نشده! ممکن است زوجین شغل خود را بنا به دلایلی از دست بدهند یا حتی در طول زندگی یکی بیمار شود. فراز و نشیب در یک رابطه اجتناب‌ناپذیر است، اما اینکه چگونه با چالش‌ها مواجه شویم، در اینجا بیش از پیش اهمیت می‌یابد. مسلما بسیاری از زوجین خواهان داشتن یک رابطه عالی هستند تا بتوانند چالش‌ها را پشت سر بگذارند. برای موفق شدن در این مسیر نیاز است تا روش انعطاف پذیرتر کردن یک رابطه را کشف کنند. روش‌هایی که کمک می‌کند تا زوجین پس از روبه‌رو شدن با مشکلات بتوانند سختی‌های آن را تاب بیاورند تا نتایج مثبت حاصل شود.

روش انعطاف پذیرتر کردن یک رابطه

شیوه حفظ انعطاف پذیری در یک رابطه

انعطاف پذیری در رابطه به معنای توانایی و آمادگی برای تغییر و سازگاری با نیازها، تمایلات و تغییرات است. روابط انسانی همیشه با چالش‌ها و موقعیت‌های مختلفی مواجه هستند و انعطاف‌پذیری به عنوان یکی از ویژگی‌های اساسی یک رابطه، نقش بسیار مهمی در پایداری و رشد آن دارد.

انعطاف پذیری در رابطه یک مهارت ذاتی نیست، بلکه شیوه‌ای است که باید آن را بسازید. نکته اینجاست که یک مشکل یا رویداد آسیب‌زا روی همه به صورت یکسان تاثیر نمی‌گذارد، هر فردی باید نسخه شخصی خود را برای مقابله با آن رویداد بیابد. در اینجا ۷ راهکار و شیوه حفظ انعطاف پذیری در یک رابطه را مطرح کرده‌ایم:

خود کنترلی

زوجین باید احساسات خود را کنترل کنند. محرک‌ها را بشناسند و آن‌ها مدیریت کنند. برای مثال زمانی که یک رویداد ناخواسته در زندگی پیش آمده و حالا به هر دلیلی خسته هستید، استرس دارید یا تحت تاثیر قرار می‌گیرید یا حواس شما پرت می‌شود یا برعکس غرق در یک فعالیت می‌شوید، بهتر است از رفتار تکانشگری یعنی تمرکز بر حالت کنونی خود بپرهیزید. به جای آن از شیوه احساسات مثبت استفاده کنید؛ زیرا تنظیم بودن احساسات عاطفی باعث می‌شود تا شما به همسر و شریک خود کمتر توجه کنید.

متنوع عمل کنید

همیشه رابطه شما نباید کل زندگی‌تان باشد، بلکه بخش مهمی از زندگی شماست. به عنوان یک فرد راه‌ها و روش‌های بسیاری برای ایجاد تنوع در زندگی دارید، مثلا سرگرمی‌هایی که شما را از استرس دور نگه می‌دارد را امتحان کنید. هر کاری که بتواند به شما کمک کند خودتان باشید، انعطاف پذیری در رابطه را افزایش می‌دهد و به مراتب باعث مدیریت چالش‌ها و استرس‌های احتمالی در زندگی می‌شود.

ما بودن را بپذیرید

شما و همسرتان چه در مشکلات و سختی‌ها و چه در خوشی‌ها اعضای یک تیم هستید. شما به مصاف و مبارزه علیه یکدیگر نمی‌روید. معمولا زوج‌هایی که ذهنیت اتحادی برای مقابله با یک تهدید خارجی دارند، منعطف‌تر هستند و راحت‌تر می‌توانند با چالش‌ها مواجه شوند.

از استدلال و تفاوت‌ها به نفع رابطه استفاده کنید

هرگز اجازه ندهید یک بحث خوب در خلال مسائل کم اهمیت از بین برود؛ زیرا هر زمان که زوجین عقاید متفاوتی دارند، در واقع در حال به‌دست آوردن یک فرصت یادگیری هستند. این فرصتی است تا با کنجکاوی دیدگاه شریک زندگی خود را بهتر بفهمید و درک کنید. بیشتر اوقات زوجین از مشاجره با یکدیگر اجتناب می‌کنند، در حالیکه این گفتگوها به محکم‌تر شدن ارتباط‌شان بیشتر کمک می‌کند.

زوجی حامی باشید

برای افزایش انعطاف پذیری در رابطه، از یکدیگر حمایت کنید. یعنی برای کاری که انجام می‌دهید به دنبال تایید نباشید، در مقابل به شریک زندگی خود کمک کنید. حمایت نامحسوس همیشه بهترین راه کمک به ایجاد رابطه ماندگار است.

مدیریت استرس

در یک رابطه، مدیریت استرس جزو وظایف هر دو طرف است. زمانی که هر دو نفر بتوانند استرس خود را کنترل کنند، همیشه به ایجاد انعطاف پذیری در رابطه کمک بیشتری می‌کند. برای مثال می‌توانید به همسر خود بگویید که در این شرایط بحرانی چه احساسی دارید و زمانی را برای قدردانی از او اختصاص دهید. ابراز همدردی و کنار هم بودن به تجزیه و تحلیل بهتر شرایط کمک می‌کند.

انعطاف پذیری رابطه

چند مثال از نحوه استفاده از این راهکارها

تصور کنید که رابطه شما در یک شرایط بحرانی حالا به خاطر بیماری، ورشکستگی یا مشکلات مرتبط با بچه‌دار شدن به سر می‌برد، برای انعطاف پذیری رابطه خود می‌توانید از مثال‌های زیر کمک بگیرید.

  • مهارت‌های ارتباطی خود را بهبود دهید: مثلا به جای فقط و فقط حرف زدن، خوب گوش دهید. پیش از اینکه صحبت کنید، فکر کنید که چه چیزی می‌خواهید بگویید. به جای گفتن کلمه من از واژه ما استفاده کنید.

  • برنامه‌ریزی کنید و با شریک خود به اشتراک بگذارید: وقتی از قبل پیش از اجرای برنامه‌ای که در ذهن خود دارید با شریک‌تان صحبت کنید، از وقوع دعواها و چالش‌های بسیار جلوگیری خواهید کرد.

  • مستقیم حرف خود را بزنید و منتظر نباشید که شریک شما با توسل به عالم غیب حدس بزند.

  • یک قدم به عقب بردارید. همیشه صحیح‌ترین اتفاقات در همین لحظه رخ نمی‌دهند؛ زیرا گاهی دور شدن از موقعیت نکات مثبت بسیاری را به شما یادآور می‌شوند.

انعطاف پذیر کردن رابطه از دیدگاه نوروسایکولوژی

بسیاری از تصمیمات و احساسات ما برگرفته از فعالیت یک رشته اعصاب در مغز هستند که احتمالا بسیاری از این موضوع بی‌خبر هستند. انعطاف‌پذیری در رابطه می‌تواند اکتسابی باشد که با کار کردن روی مهارت‌های فردی به دست می‌آید. مطالعات نشان می‌دهد که مغز انسان قابلیت پلاستیسیته عصبی دارد، یعنی قابلیت تغییر و تطبیق با شرایط مختلف. این امر به فرد اجازه می‌دهد که برای بهبود و توسعه روابط خود، انعطاف بیشتری داشته باشد، راه‌های جدید را بپذیرد و آنها را در عمل اجرا کند.

مغز انسان قادر است احساسات خود را شناسایی و مدیریت کند که این مهارت می‌تواند به فرد کمک کند تا در روابطش با دیگران موفق‌تر هستند. از دیدگاه نوروسایکولوژی افرادی که انعطاف‌پذیری بیشتری دارند و راحت‌تر خود را با شرایط هماهنگ می‌کنند، کمتر در معرض خطر ابتلا به اضطراب، استرس، افسردگی و روان‌پریشی قرار می‌گیرند.

هر چقدر در یک رابطه انعطاف بیشتری بین زوجین وجود داشته باشد، مغز نیز به همان میزان برای رخدادهای احتمالی بعدی نیز آماده رویارویی خواهد شد، بدون آنکه با شوک جدیدی مواجه شود و فرد را با احساس ترس، خشم یا استرس روبه‌رو کند. در کل، انعطاف پذیری در روابط از دیدگاه نوروسایکولوژی به معنای توانایی فرد برای تطبیق با تغییرات و مواجهه با وضعیت‌ها و احساسات مختلف است، که این توانایی از ارتباط بین عوامل عصبی و رفتاری فرد ناشی می‌شود.

چگونه می توان انعطاف پذیری یک رابطه را بهبود بخشید؟

چگونه می توان انعطاف پذیری یک رابطه را بهبود بخشید؟

برای منعطف شدن یک رابطه باید روی آن کار شود و تنها به دانش قبلی و هر آنچه که از گذشته به ما دیکته شده، بسنده نکرد. برخی روش‌هایی که کمک می‌کند تا انعطاف پذیری رابطه خود را بهبود دهید، شامل موارد زیر است:

  • از به کار بردن کلماتی که فقط یک راه‌حل یا گزینه خوب را نشان می‌دهند، خودداری کنید. کلماتی مانند هرگز، همیشه، نمی‌شود یا نمی‌خواهد را به کار نبرید.

  • حواستان باشد که شرایط بحرانی و حاد موقتی است؛ زیرا اغلب اوقات که تصور کنیم یک رویداد بیش از حد مهم و خاص است، باعث می‌شود که ما فکر کنیم در دام افتاده‌ایم. همین رفتار می‌تواند انعطاف پذیری در رابطه را کاهش دهد و خلاقیت را از ما بگیرد.

منابع:

https://www.psychologytoday.com

https://www.psychologytoday.com/us/blog/trial-triumph/202011/developing-flexible-thinking-improves-resilience

https://www.psychologytoday.com/us/blog/deviced/202203/psychological-flexibility-how-face-change-and-unknowns

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×