معرفی کسب و کار

موثرترین روش های تصفیه فاضلاب خانگی برای کشاورزی

اسفند ۲, ۱۴۰۲ 5۰47

تولید بسیار زیاد فاضلاب در ساختمان های مسکونی و شهری، کمبود بارندگی و منابع آبی و نیاز به کشت محصولات کشاورزی از چالش های بسیار مهم در دنیا امروز هستند که به شیوه های مختلفی قابل مدیریت خواهند بود. استفاده از شیوه های استاندارد آبیاری مزارع کشاورزی وبازچرخانی فاضلاب از جمله روش های موثر در این زمینه هستند. با تصفیه فاضلاب خانگی برای کشاورزی می توان امکان بازچرخانی پساب ها را با حفظ سلامت آب فراهم کرد. این کار به شیوه ها و روش های گوناگونی انجام می شود که در ادامه به بررسی کاربردی ترین آنها خواهیم پرداخت.

تصفیه فاضلاب خانگی برای کشاورزی  

تصفیه فاضلاب خانگی برای کشاورزی

فاضلاب تولید شده در حمام، آشپزخانه و شستشوی سطوح و حیاط و غیره حاوی مقدار زیاد مواد شوینده و دترجنت، مواد الی و ذرات روغنی و تکه های باقی مانده مواد غذایی و غیره است. در این نوع فاضلاب به ندرت مواد و ترکیبات شیمیایی خطرناک وجود دارد و به همین دلیل با تصفیه می توان از آنها برای آبیاری فضای سبز، مزارع کشاورزی و باغبانی استفاده کرد. در منازل و ساختمان های مسکونی فاضلاب وارد شبکه فاضلاب شهری می شود و بعد از انتقال به تصفیه خانه های بزرگ روند تصفیه انجام می شود. در شرایطی که ساختمان به فاضلاب شهری متصل نیست می توان از دستگاه تصفیه فاضلاب خانگی که پرتابل است استفاده کرد.  به دلیل وجود مواد آلی و ذرات جامد معلق روش و مراحل زیر برای تصفیه در دستگاه ها و تصفیه خانه های بزرگ اجرا می شوند:

تصفیه فیزیکی؛ اولین گام تصفیه فاضلاب خانگی

به عنوان اولین گام لازم است تکه های مواد جامد معلق در فاضلاب مانند تکه های میوه و مواد غذایی و غیره از فاضلاب جدا شوند. برای این منظور در اولین مرحله تصفیه فیزیکی فاضلاب انجام می شود. آشغالگیرها در ابتدای کانال ورودی فاضلاب قرار گرفته و جداسازی انجام می شود. مهم ترین مزیت این مرحله، جلوگیری از انسداد لوله و تاسیسات گام های بعد و بالا بردن راندمان و سرعت تصفیه است. اما هیچ تغییری در مقدار مواد آلی، باکتری و پاتوژن ها و غیره در این مرحله رخ نمی دهد.

فاضلاب بعد از عبور از این مرحله، وارد فاز انعقاد می شود. در این گام مواد منعقدکننده به فضالاب تزریق می شود تا ذرات روغنی و کلوئیدی معلق در فاضلاب به هم متصل شده و لایه های لخته ای را تشکیل دهند. لخته ها روی سطح فاضلاب تجمع کرده و جمع آوری و تخلیه می شوند.

تصفیه بیولوژیکی فاضلاب خانگی

اصلی ترین عامل آلوده کننده فاضلاب های خانگی، مواد آلی هستند. برای حذف این مواد نیاز به ترکیبات شیمیایی نیست و کافیست از میکروارگانیسم های هوازی و بی هوازی برای تجزیه آنها استفاده کرد. در فرآیندهای بیولوژیکی باکتری ها مواد الی را تجزیه کرده و به عنوان ماده غذایی از آنها استفاده می کنند. با توجه به نوع مواد آلی از روش های هوازی و بی هوازی در تصفیه خانه استفاده می شود. در اغلب دستگاه های تصفیه فاضلاب خانگی از روش های هوازی استفاده می شود، چون مواد و ترکیبات فسفر و نیتروژن دار به ندرت در این نوع فاضلاب وجود دارد.

برخی از روش های هوازی برای حذف مواد آلی موجود در فاضلاب های خانگی عبارتند از:

تصفیه فاضلاب با لجن فعال

برای تصفیه بیولوژیکی هوازی، میکروارگانیسم ها نیاز به مواد غذایی و اکسیژن دارند. اکسیژن موجود در فاضلاب اگر در حد نرمال باشد باکتری ها آن را مصرف کرده و با سیستم های هوادهی نیز می توان مقدار آن را بیشتر کرد. مواد آلی نیز نقش ماده غذایی را برای باکتری ایفا می کنند. باکتری ها مواد آلی را تجزیه کرده و در مرحله بعد تکه های باقی مانده از این مواد به مرور در کف مخزن ته نشین می شوند.

این مواد لایه های لجن را تشکیل می دهند که می توانند منبع بسیار مغذی برای باکتری ها به شمار روند. به همین دلیل بخشی از این لجن مجدد به گام قبل برگشت داده میشود. باکتری ها از این لجن ها استفاده کرده و با سرعت بالاتری رشد و تکثیر می کنند و تصفیه با راندمان بالاتری انجام خواهد شد. در فرایند لجن فعال سیستم های هوادهی استفاده نشده و باکتری فقط از اکسیژن موجود در فاضلاب می تواند استفاده کند. به همین دلیل در برخی از مواقع کارایی کافی را ندارد.

تصفیه فاضلاب خانگی با لجن فعال برای کشاورزی  

تصفیه فاضلاب خانگی با هوادهی گسترده

هر اندازه اکسیژن و ماده غذایی بیشتری در اختیار باکتری ها قرار گیرد، به همان نسبت سرعت رشد و تکثیر آن نیز افزایش پیدا می کند. به همین دلیل روش لجن فعال توسعه یافته و سیستم های هوادهی عمقی، سطحی و شناور شرایط ایده آلی برای افزایش اکسیژن مورد نیاز باکتری ها استفاده می شود. تصفیه فاضلاب به روش هوادهی گسترده فقط از نظر استفاده از سیستم های هوادهی متعدد با لجن فعال تفاوت دارد اما راندمان بالاتری داشته و با سرعت بیشتری تصفیه را انجام می دهد.

علاوه بر فاضلاب تصفیه شده، لجن های تخلیه شده از دستگاه نیز می توانند به عنوان کود بعد از کمپوست شدن در مزارع کشاورزی استفاده شوند.

تصفیه فاضلاب خانگی با mbr

از دیگر روش های کاربردی که در دستگاه های مختلف از جمله پکیج تصفیه فاضلاب ویلا نیز قابل اجرا است می توان به mbr اشاره کرد. این روش توسعه یافته لجن فعال است و ابتدا تصفیه فیزیکی در آن اجرا می شود. سپس هوادهی فاضلاب انجام شده و باکتری ها مواد آلی را تجزیه می کنند. اصلی ترین مرحله در این فرآیند، حذف مرحله ته نشینی مواد معلق در فاضلاب بعد از تصفیه بیولوژیکی است. به جای این گام فاضلاب از فیلتراسیون غشایی عبور داده می شود. ذرات معلق در فاضلاب امکان عبور از فیلترهای غشایی را پیدا نکرده و لایه های لجن تشکیل می شوند. در نهایت بخشی از لجن به گام قبل برگشت داده شده و مابقی از دستگاه تخلیه می شود.

گندزدایی فاضلاب خانگی قبل از ورود به مزارع کشاورزی

بعد از اجرای مراحل تصفیه فیزیکی و بیولوژیکی لازم است باکتری ها، پاتوژن و سایر آلاینده های موجود در فاضلاب به کمک گندزدایی از بین بروند. در این مرحله از مواد شیمیایی، کلر و غیره استفاده می شود.

مزایای تصفیه فاضلاب خانگی برای کشاورزی

  • جلوگیری از آلوده شدن محیط زیست
  • مدیریت بحران آب و بازچرخانی فاضلاب
  • استفاده از مواد مغذی موجود در فاضلاب برای بهبود رشد محصولات کشاورزی
  • کاهش هزینه ها

طراحی و ساخت دستگاه تصفیه فاضلاب خانگی برای کشاورزی

صدرامهاب یکی از تیم های برتر در زمینه تولید انواع دستگاه تصفیه فاضلاب صنعتی و بهداشتی بر اساس استانداردهای روز دنیا است. این مجموعه انواع دستگاه تصفیه فاضلاب خانگی را در ظرفیت های متنوع طراحی و با بهترین متریال تولید می کند. این پکیج ها دارای خدمات پس از فروش و گارانتی بوده و همگی به صورت سفارشی طراحی و تولید می شوند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید نام صدرامهاب را در اینترنت جستجو یا با شماره ۰۹۱۹۶۷۵۶۲۲۴ تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×